Strengere fiscale regels drukken CO2-uitstoot bedrijfswagens met een vijfde in een jaar tijd
Sinds de invoering van strengere fiscale regels voor bedrijfswagens een jaar geleden, is de gemiddelde CO₂-uitstoot van leasewagens met bijna 20 procent gedaald, blijkt uit een studie van de hr-dienstverlener Acerta. Ondanks die positieve milieu-impact, blijft de elektrificatie van het wagenpark een prijzige aangelegenheid: de gemiddelde catalogusprijs van een leasewagen steeg afgelopen jaar met 11 procent.
De strengere fiscale regels, die een jaar geleden van kracht werden, beperken de aftrekbaarheid van wagens op fossiele brandstoffen die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 zijn aangeschaft. Vanaf 2028 verdwijnen die voordelen volledig. Alleen elektrische bedrijfswagens blijven tot 2026 volledig fiscaal aftrekbaar.
Lees verder onder de video
Uit de studie blijkt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens afgelopen jaar daalde van 98,75 gram per kilometer naar 80,57 g/km, een afname van 18,4 procent. Vergeleken met tien jaar geleden is de uitstoot met bijna 40 procent verminderd, dankzij de toename van hybride en elektrische voertuigen.
Financiële gevolgen voor werkgevers
De vergroening van het bedrijfswagenpark heeft echter financiële consequenties voor werkgevers. Voor 2023 steeg de gemiddelde cataloguswaarde van bedrijfswagens jaarlijks met 2 à 3 procent, maar de invoering van de nieuwe fiscale regels leidde tot een sprong van 5,7 procent in 2023. Het afgelopen jaar nam de gemiddelde aanschafprijs verder toe met 10,9 procent, waardoor de gemiddelde bedrijfswagen nu 44,4 procent duurder is dan in 2013.
‘Hoe lager de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen waarover een werknemer mag beschikken, hoe lager zijn of haar voordeel van alle aard’
Karolien van Herpe (Acerta Consult)
Karolien van Herpe, mobiliteitsexpert bij Acerta Consult, legt uit: “Elektrische wagens zijn duurder in aanschaf, maar de gemiddelde cataloguswaarde zegt zeker niet alles. Voor het hele kostenplaatje moet de total cost of ownership in rekening worden gebracht, en dat nuanceert de factuur een stuk. Vergroenen door te elektrificeren zou natuurlijk niet werken als er niets tegenover de duurdere elektrische wagen zou staan. Die laatste is dan ook 100 procent fiscaal aftrekbaar, terwijl een wagen op fossiele brandstof fiscaal zwaarder en met de tijd extra belast wordt.”
“Ook de installatie van laadpalen is 100 procent aftrekbaar”, vervolgt Van Herpe. “Daarnaast betalen werknemers ook meer voordeel van alle aard (VAA) op hun fossiele bedrijfswagen omdat de CO2-uitstoot van die wagens een stuk hoger ligt. Dus, hoe lager de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen waarover een werknemer mag beschikken, hoe lager zijn of haar voordeel van alle aard.”
Impact voor werknemers
Charlotte Thijs, eveneens mobiliteitsexpert bij Acerta Consult, voegt daaraan toe: “Aangezien de leasecontracten voor fossiele wagens uiteraard niet van vandaag op morgen stopgezet kunnen worden, ondervonden heel wat werknemers buiten hun wil om de directe financiële impact. Daarom heeft de wetgever in januari 2024 ingegrepen in de manier van berekenen van de uitstoot, en dat draaide uit in het voordeel van de werknemers met een leasewagen op fossiele brandstof. Het is nog onduidelijk hoe over dit alles verder zal worden beslist door een volgende regering.”
Meerderheid fossiel
- Op dit moment rijdt nog altijd 61,39 procent van de bedrijfswagens op diesel, benzine of gas, terwijl 38,61 procent elektrisch, hybride of plug-in is.
- De volledig elektrische wagen, die tot 2022 zeldzaam was, heeft in 2024 al een aandeel van 16,98 procent van het bedrijfswagenpark.
Deze analyse is gebaseerd op gegevens van circa 270.000 werknemers met een vast contract, in dienst bij ongeveer 40.000 werkgevers in de private sector, en weerspiegelt de Belgische arbeidsmarkt qua statuut, geslacht, leeftijd, werkregime, regio en bedrijfsomvang.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier