‘Het is niet zinvol om aardgasvoertuigen fiscaal te bevoordelen’

© BELGA

“Aardgas is geen milieuvriendelijk alternatief voor het wegtransport”. Dat vindt de Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de Vlaamse natuur- en milieuvereniging steunt daarvoor op een nieuw rapport in opdracht van Transport & Environment.

De fiscale bevoordeling van personenwagens op aardgas, zoals Vlaanderen doet met de belasting op de inverkeersstelling (BIV) en de verkeersbelasting, heeft weinig zin, vindt BBL. De Vlaamse milieukoepel wil dat de overheid inzet op gedeeld elektrisch vervoer.

De studie van Transport & Environment “Natural gas in vehicles – on the road to nowhere” toont aan dat aardgas als brandstof niet bijdraagt aan het afwenden van de klimaatopwarming. Voertuigen op aardgas stoten meer broeikasgassen uit dan wagens of vrachtwagens op diesel.

Beperkte invloed op luchtkwaliteit

Ook de luchtkwaliteit gaat er nauwelijks op vooruit. Tegen een veel hogere kost, stoten aardgaswagens minder schadelijk NOx uit dan dieselwagens en kleine vrachtwagens, maar door de strengere Europese testprocedures die in de pijplijn zitten voor dieselwagens, zal dit verschil over enkele jaren verdwijnen.

De milieuprestaties van aardgasvoertuigen wegen dus niet op tegen de meerkosten. Het heeft dan ook geen zin om ze via de verkeersfiscaliteit te bevoordelen, zoals nu het geval is in Vlaanderen binnen de BIV en verkeersbelasting.

“Feitelijk is de steun voor aardgasvoertuigen een subsidie voor fossiele brandstoffen”, zegt Jonathan Lambregs, project manager van Bond Beter Leefmilieu. “Aardgas mag niet aanzien worden als een brug naar duurzame mobiliteit, want als de overheid de dure infrastructuur voor aardgas verder uitbouwt, zet ze ons vast in een vervuilend en fossiel transportsysteem.” (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content