1 op 3 Europese consumenten vertrouwt online aankopen

Volgens het Europese ‘consumentenscorebord’ van de Europese Commissie voor 2013 vertrouwen slechts 35% van de Europese consumenten aankopen bij een onlineverkoper die in een andere EU-lidstaat dan de hunne gevestigd is. Bovendien geven zeven op de tien consumenten aan dat ze niet weten wat te doen wanneer ze goederen ontvangen die ze niet besteld hebben. Minder dan een derde van de handelaars zou de wettelijke termeinen kennen voor het terugsturen van defecte producten die hersteld moeten worden. Daartegenover staat dat steeds meer consumenten zich aan online aankopen wagen.

Op nationaal niveau steeg het aantal consumenten dat online koopt, van 38 naar 41 procent. Voor online aankopen bij buitenlandse leveranciers was er een stijging van 9.6 naar 11 procent. Verkopers uit het buitenland worden slechts door 35 % van de consumenten vertrouwd, tegenover 59% voor verkopers uit eigen land. Belangrijkste reden blijkt het niet accepteren van buitenlandse kredietkaarten door de verkoper of omdat de koopwaar niet in het land van de klant geleverd blijkt te kunnen worden. Niet alle Europese consumenten voelen zich in even grote mate beschermd door de bestaande wetten ter bescherming van de consument. Volgens het ‘consumentenscorebord’ is die bescherming het meest adequaat in Noord – en West – Europa; elders in Europa zijn consumenten minder tevreden. Het afgelopen jaar gaven 4 op de 10 Europese consumenten aan dat de milieu-impact van een aankoophun koopgedrag had beïnvloed. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content