Afgelopen maandag was er bij Ford Genk en de toeleveringsbedrijven een dag van economische werkloosheid. De bedrijfsleiding van SML had een aantal mensen gevraagd om toch een aantal uren te komen werken, zodat de buffer van onderdelen kon aangevuld worden. De vrijwilligers die kwamen opdagen kregen hier een toeslag voor en mogen de gepresteerde uren recupereren. Dat is echter in het verkeerde keelgat geschoten bij de collega's van andere afdelingen van het bedrijf. "Het is zo dat de andere collega's in het verleden ook werden gevraagd om op dagen van economische werkloosheid toch te komen werken", zegt Jo Claes van het ABVV bij SML. "Wie weigerde moest een dag verlof prijsgeven. Dat nu de collega's die maandag vrijwillig gekomen zijn, extra worden betaald, is voor hen een brug te ver. Ze eisen dat er met terugwerkende kracht een toeslag voor de vorige dagen wordt betaald, en de opgenomen verlofdagen worden teruggegeven." De directie is in gesprek met de actievoerders. (Belga)

Afgelopen maandag was er bij Ford Genk en de toeleveringsbedrijven een dag van economische werkloosheid. De bedrijfsleiding van SML had een aantal mensen gevraagd om toch een aantal uren te komen werken, zodat de buffer van onderdelen kon aangevuld worden. De vrijwilligers die kwamen opdagen kregen hier een toeslag voor en mogen de gepresteerde uren recupereren. Dat is echter in het verkeerde keelgat geschoten bij de collega's van andere afdelingen van het bedrijf. "Het is zo dat de andere collega's in het verleden ook werden gevraagd om op dagen van economische werkloosheid toch te komen werken", zegt Jo Claes van het ABVV bij SML. "Wie weigerde moest een dag verlof prijsgeven. Dat nu de collega's die maandag vrijwillig gekomen zijn, extra worden betaald, is voor hen een brug te ver. Ze eisen dat er met terugwerkende kracht een toeslag voor de vorige dagen wordt betaald, en de opgenomen verlofdagen worden teruggegeven." De directie is in gesprek met de actievoerders. (Belga)