Stijn Fockedey

Waarom Telenet een vinger in pap wil bij Vier, Vijf en Woestijnvis

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Een participatie in mediaholding De Vijver (zenders Vier en Vijf, productiehuis Woestijnvis en het magazine Humo) zou een erg defensief maar voordelig manoeuvre zijn van Telenet. Daarmee houdt het de rest van het tv-landschap klein en verdeeld.

Zowel De Vijver als Telenet ontkennen noch bevestigen dat er gesprekken gaande zijn. Maar volgens de krant De Tijd is er wel degelijk serieuze interesse bij Telenet voor De Vijver. Er is een opening bij De Vijver omdat de Finse mediagroep Sanoma zijn Belgische activiteiten wil afbouwen.

Sanoma is in België vooral bekend van de magazines Libelle, Feeling en Story, maar heeft ook een derde van de aandelen van De Vijver. Die participatie maakt het ook moeilijk voor Sanoma om samenwerkingsverbanden aan te gaan met bijvoorbeeld Roularta (onder meer uitgever van Trends) en De Persgroep. Zij hebben samen de commerciële omroep VMMa (onder meer VTM) in handen. Een participatie in De Vijver er bovenop zou voor te veel mediaconcentratie zorgen.

Daarom duiken er in het dossier Sanoma – De Vijver externe spelers op. Zender RTL, die al in Wallonië actief is, heeft interesse. Maar het is de vraag of die met een minderheidsbelang tevreden zal zijn. Nu duikt Telenet op, en voor Vlaanderens grootste telecomoperator heeft zelfs een minderheidsparticipatie al een stuk meer zin:

1. Een front van de zenders tegen Telenet wordt onmogelijk

Sinds een aantal jaar zijn de verhoudingen erg gespannen tussen de (commerciële) zenders en Telenet. Uitgesteld kijken is erg populair geworden. Omdat meer kijkers reclame-spotjes doorspoelen, verliezen de zenders reclame-inkomsten. Zij eisen hogere vergoedingen van operatoren voor het uitzenden van hun programma’s. Vooral tussen VMMa en Telenet zit het conflict muurvast en het is de reden waarom abonnees via de digicorder opgenomen programma’s niet via de Yelo-dienst op hun computer of tablet kunnen herbekijken.

Telenet heeft de grootste oorlogskas en dus de beste kaarten voor een juridische uitputtingsslag. Maar als de zenders de krachten bundelen, hebben ze wel een goede kans om betere condities af te dwingen. Via een participatie in De Vijver kan het zo’n dergelijke gemeenschappelijk front onmogelijk maken.

2. Exclusieve Vlaamse content is de beste verdediging tegen de andere operatoren en Netflix en andere streamingdiensten

Voorlopig heeft Telenet maar een serieuze concurrent: Belgacom. Het is de enige andere operator die een volledig telecompakket (tv, telefonie en internet) kan aanbieden. Maar daar komt binnenkort verandering in nu Telenet verplicht wordt om zijn kabelnetwerk open te stellen voor andere spelers. Om zich in die markt te differentieren en niet te moeten meegaan in een prijzenslag, zal het belang van exclusieve content toenemen.

Vlamingen zijn bovendien chauvinistische tv-kijkers. Met enkel buitenlandse series red je het dan niet. Via de Prime-betaalkanalen biedt Telenet al een mooi en vaak exclusief pakket aan voornamelijk Amerikaanse series aan. Het heeft nog een extra troef als het dat aanbod kan uitbreiden met Vlaamse tv-series met hulp van productiehuis Woestijnvis. Ook tegen Netflix en andere streamingdiensten is dat de beste verdediging.

3. Extra knowhow om zenders te runnen

Met een participatie zou Telenet ook meer knowhow krijgen om zenders te runnen. Want het uitbaten van betaalkanalen zoals Prime is een volledig andere business dan hun traditionele activiteiten. Onder meer voor de programmering zou de expertise vanuit Vier en Vijf erg waardevol kunnen zijn.

Ook zonder een participatie in De Vijver heeft Telenet de beste kaarten om het tv-landschap te domineren. Maar marktleiders proberen altijd het risico op een verzwakking van hun marktpositie te minimaliseren. Kijk maar naar Facebook dat anderhalf jaar geleden Instagram overnam en nu ook op het snelgroeiende Snapchat aast. In de ogen van dominante spelers is het altijd beter om de concurrentie klein en verdeeld te houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content