De inzet is dan ook groot. Wie de grootste autoproducent ter wereld wil worden, moet het goed doen in Azië en de beide Amerika's. Voorlopig lijkt Toyota de grootste te blijven, evenwel met de hete adem van General Motors in de nek. Volkswagen wil de leider worden tegen 2018. Dinsdag opent VW-topman Martin Winterkorn de fabriek van 300 miljoen euro in centraal-Mexico, waar 700 werknemers jaarlijks 330.000 TSI-motoren zullen maken. Die zijn bestemd voor Puebla, waar tot tien jaar geleden de kevertjes werden gebouwd, en voor de Passat-fabriek in Chattanooga, in de Amerikaanse staat Tennessee. (DIRK WAEM)

De inzet is dan ook groot. Wie de grootste autoproducent ter wereld wil worden, moet het goed doen in Azië en de beide Amerika's. Voorlopig lijkt Toyota de grootste te blijven, evenwel met de hete adem van General Motors in de nek. Volkswagen wil de leider worden tegen 2018. Dinsdag opent VW-topman Martin Winterkorn de fabriek van 300 miljoen euro in centraal-Mexico, waar 700 werknemers jaarlijks 330.000 TSI-motoren zullen maken. Die zijn bestemd voor Puebla, waar tot tien jaar geleden de kevertjes werden gebouwd, en voor de Passat-fabriek in Chattanooga, in de Amerikaanse staat Tennessee. (DIRK WAEM)