Stijn Fockedey

Twitter is een fragiel bedrijf

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De operationele verliezen bij de sociaalnetwerksite Twitter zijn groter dan verwacht. Dat zal het bedrijf in een snel tempo moeten rechttrekken, maar een notering op de beurs zal het er niet gemakkelijker op maken.

Twitter maakt zich op voor een beursgang en publiceerde gisterennacht zijn prospectus. Daarmee laat de sociaalnetwerksite voor het eerst in zijn boeken kijken. Ondanks een verdubbeling van de omzet tot 253 miljoen dollar in de eerste helft van 2013 is Twitter nog steeds structureel verlieslatend. En het heeft nog maar 163 miljoen dollar op zijn bankrekening staan. Afgezien van de verliezen, 69 miljoen dollar in de laatste zes maanden, is dat te weinig om grote overnames of de noodzakelijke investeringen te doen. Twitter heeft dus op middellange termijn echt wel vers kapitaal nodig.

De service van Twitter is niet meer weg te denken, zeker niet voor zijn maandelijks meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Maar het bedrijf achter de netwerksite is nog erg fragiel. Daar zijn drie redenen voor.

Ten eerste is het bedrijf voor 85 procent afhankelijk van reclame-inkomsten. Gemiddeld verdiende Twitter het afgelopen kwartaal ongeveer 0,55 dollar per gebruiker. Bij Facebook is dat 1,41 dollar. Google zit zelfs boven 10 dollar. Twitter slaagt er dus onvoldoende in geld te verdienen aan zijn gebruikers via advertentie-inkomsten.

Ten tweede bedragen de inkomsten uit advertenties op mobiele toestellen nu al 65 procent van de totale reclame-omzet. Dat zal nog toenemen, maar voor die mobiele reclame moet Twitter lagere prijzen aanrekenen dan voor de klassieke advertenties die gebruikers zien op een desktopcomputer.

Ten derde zal de blijvende druk op de prijzen aanhouden omdat Twitter, zoals Facebook, het in de eerste plaats moet het hebben van zijn schaalgrootte. In tegenstelling tot Google met zijn gesponsorde zoekresultaten, heeft het nog geen uniek aanbod. Het concurreert dus met alle andere websites en diensten die leven van internetreclame. De commerciële strijd is er bikkelhard.

Gezien de erg lage inkomsten per gebruiker is het erg gevoelig voor zulke prijzenslagen. Google en Facebook kunnen het zich permitteren enkele centen per gebruiker te verliezen, Twitter niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content