E-commerce groeit razendsnel, maar het zijn vooral grote buitenlandse bedrijven die in België de markt domineren. Ook voor kmo's en zelfstandigen biedt online zakendoen heel wat opportuniteiten, maar een recente enquête heeft nogmaals aangetoond dat amper 1 op de 10 kmo's zijn site gebruikt voor de verkoop van producten en diensten.

Om ondernemers vertrouwd te maken met de mogelijkheden die digitale tools bieden om zaken te doen, pakt BNP Paribas Fortis uit met een reeks nieuwe initiatieven. Er is onder meer een nieuwe editie van de 'Boost uw Business'-wedstrijd. CEO Max Jadot: "We organiseren voor het vierde jaar op rij deze wedstrijd, die ondernemers een duwtje in de rug wil geven. De afgelopen jaren mocht de winnaar telkens het shirt van voetbalclub Anderlecht gebruiken om promotie te maken voor zijn bedrijf. Maar deze keer trekken we resoluut de digitale kaart."

Max Jadot

De bank roept kmo's en zelfstandigen op om deel te nemen aan de wedstrijd. Die zal 11 winnaars opleveren, verspreid over heel België. Zij krijgen een jaar lang digitale coaching en begeleiding op maat. "Onze coaches zullen samen met de winnaars op zoek gaan naar wat de digitale noden precies zijn voor die kmo. Samen bepalen ze welke digitale aanpak het beste aansluit bij het bedrijf en welke tools aangewezen zijn. Op het einde van de coaching helpen ze de winnaars met het uitrollen van hun onlinestrategie", aldus Max Jadot.

Onze coaches zullen samen met de winnaars op zoek gaan naar wat de digitale noden precies zijn voor die kmo.

Een nieuwe wereld gaat open

De 'Boost uw Business'-wedstrijd zal dus voor 11 Belgische kmo's een nieuwe wereld doen open gaan. Tussen oktober 2017 en oktober 2018 krijgen ze immers digitale coaches te beschikking, die hen zullen opleiden, begeleiden en adviseren over hun digitale strategie.

Marie Laenen

Marie Laenen is één van die coaches: "Er is een pakket van 140 uur coaching voorzien voor elke winnaar. Per bedrijf zijn er drie coaches: iemand die zich toelegt op strategische en bedrijfsinzichten, iemand met een technologische of creatieve achtergrond en ten slotte een coach met een generalistische digitale kennis. Samen zullen we in een eerste fase de kmo uitdagen om haar concrete noden in kaart brengen."

In de tweede fase wordt dan een aanbod op maat uitgewerkt voor elke ondernemer. "We willen hun digitale kennis en vaardigheden verbeteren. Voor sommigen kan dat gaan over het opzetten van een nieuwe site, voor anderen is het misschien eerder over hoe ze sociale media of videomarketing kunnen inzetten. Door zo persoonlijk en op maat te werken, willen we écht een verschil maken, zowel voor winnaars die hun website nog moeten ontwikkelen als voor hen die hun bestaande digitale activiteiten verder willen uitbouwen." Meer informatie over hoe u kunt deelnemen aan 'Boost uw Business' vindt u op www.boostuwbusiness.be