Is de Belg bereid zijn blik op beleggingen te wijzigen en zich niet langer arm te sparen? Schroders, een internationale speler op het gebied van vermogensbeheer, liet door AQ Rate een onderzoek uitvoeren bij 1000 landgenoten.

De spaarrekening staat bij zeven op de tien landgenoten helemaal bovenaan als beleggingsmiddel. Dat is geen ideale situatie: het spaarboekje mag dan wel 'een veilige haven' heten te zijn omdat het geld gewaarborgd is tot 100.000 euro via het depositogarantiesysteem, de facto verliest het aan waarde door de lage rente en de hoge inflatie.

Een op de vier Belgen 'speelt op de beurs', soms op eigen houtje, soms via een derde partij die de portefeuille beheert. Afhankelijk van de gekozen strategie komen die momenteel al dan niet van een kale reis thuis. Vastgoed als beleggingsmiddel kan 20 procent van de ondervraagden bekoren, terwijl 4 procent de stap zette naar cryptomunten. Jongeren (-35 jaar) bezwijken opvallend meer voor crypto: 10 procent.

De attractiviteit van beleggingsfondsen verschilt sterk volgens regio. Het landelijke gemiddelde van 50 procent vertaalt zich naar 47 procent Franstalige en 62 procent Nederlandstalige beleggers.

Duurzaamheid, de transparantie van ondernemingen en de mening van vakmensen worden belangrijker ingeschat dan de directe rentabiliteit van de fondsen

Klaar voor de stap

Wat houdt ons als wereldkampioen sparen tegen om slimmer te sparen? Gebrek aan kennis over de inhoud van beleggingsproducten blijkt de grootste hinderpaal te zijn. Een op de drie ondervraagden geeft aan over te weinig goede informatie te beschikken. Het positieve nieuws is dan weer dat 30 procent van de vrouwen en van de jongeren (-35 jaar) aangeven op korte termijn te willen beleggen in fondsen - een trendbreuk met het verleden.

De energietransitie, de farmaceutische industrie en bedrijven die duurzame ontwikkeling centraal stellen, genieten de voorkeur van meer dan de helft van de ondervraagden. Opmerkelijk is dat beleggers duurzaamheid, de transparantie van de informatie over de ondernemingen waarin wordt belegd en de mening van vakmensen als belangrijker inschatten dan de directe rentabiliteit van de fondsen.

"Hoewel de consumenten nog voorzichtig zijn, lijken zij wel open te staan om zich te laten informeren en fondsen uit te proberen. Belangrijke voorwaarde is dat het om fondsen gaat die overeenstemmen met de waarden van de klant en stoelen op een goed advies van een specialist met voldoende geloofwaardigheid", zegt Marie-Noëlle De Greef, Senior Consultant bij Schroders.

Schroders is een gespecialiseerde vermogensbeheerder die over een van de grootste wereldwijde netwerken in de branche beschikt. Meer dan 365 portfoliomanagers en analisten richten zich op het ontwikkelen en aanbieden van transparante en klantgerichte beleggingsoplossingen.

Belangrijke informatie: beleggen brengt risico's met zich mee. Het is niet zeker dat u uw inleg terug ontvangt. - Marketingmateriaal. Uitgegeven door Schroder Investment Management (Europe) S.A., 5, rue Höhenhof, L-1736 Senningerberg, Luxemburg. R.C.S. Luxembourg: B 37.799

Is de Belg bereid zijn blik op beleggingen te wijzigen en zich niet langer arm te sparen? Schroders, een internationale speler op het gebied van vermogensbeheer, liet door AQ Rate een onderzoek uitvoeren bij 1000 landgenoten.De spaarrekening staat bij zeven op de tien landgenoten helemaal bovenaan als beleggingsmiddel. Dat is geen ideale situatie: het spaarboekje mag dan wel 'een veilige haven' heten te zijn omdat het geld gewaarborgd is tot 100.000 euro via het depositogarantiesysteem, de facto verliest het aan waarde door de lage rente en de hoge inflatie.Een op de vier Belgen 'speelt op de beurs', soms op eigen houtje, soms via een derde partij die de portefeuille beheert. Afhankelijk van de gekozen strategie komen die momenteel al dan niet van een kale reis thuis. Vastgoed als beleggingsmiddel kan 20 procent van de ondervraagden bekoren, terwijl 4 procent de stap zette naar cryptomunten. Jongeren (-35 jaar) bezwijken opvallend meer voor crypto: 10 procent.De attractiviteit van beleggingsfondsen verschilt sterk volgens regio. Het landelijke gemiddelde van 50 procent vertaalt zich naar 47 procent Franstalige en 62 procent Nederlandstalige beleggers.Wat houdt ons als wereldkampioen sparen tegen om slimmer te sparen? Gebrek aan kennis over de inhoud van beleggingsproducten blijkt de grootste hinderpaal te zijn. Een op de drie ondervraagden geeft aan over te weinig goede informatie te beschikken. Het positieve nieuws is dan weer dat 30 procent van de vrouwen en van de jongeren (-35 jaar) aangeven op korte termijn te willen beleggen in fondsen - een trendbreuk met het verleden.De energietransitie, de farmaceutische industrie en bedrijven die duurzame ontwikkeling centraal stellen, genieten de voorkeur van meer dan de helft van de ondervraagden. Opmerkelijk is dat beleggers duurzaamheid, de transparantie van de informatie over de ondernemingen waarin wordt belegd en de mening van vakmensen als belangrijker inschatten dan de directe rentabiliteit van de fondsen."Hoewel de consumenten nog voorzichtig zijn, lijken zij wel open te staan om zich te laten informeren en fondsen uit te proberen. Belangrijke voorwaarde is dat het om fondsen gaat die overeenstemmen met de waarden van de klant en stoelen op een goed advies van een specialist met voldoende geloofwaardigheid", zegt Marie-Noëlle De Greef, Senior Consultant bij Schroders.