In deze 6-delige reeks over SAP NOW Live laten we experten aan het woord over 2021 op vlak van digitalisering. Philippe kruipt in de huid van een CEO of CDO en vraagt zich af wat hij of zijn in 2021 in het achterhoofd moet houden bij het selecteren en uitvoeren van digitale projecten.

Innovatie als een manier om flexibeler te zijn

In een wereld die van de ene dag op de andere in lockdown gaat, zijn 'first time right" innovaties, waarbij je mikt op een compleet afgewerkte oplossing, een zware investering en dus niet meer "haalbaar". ICT afdelingen kiezen nu eerder voor snelle prototyping en Minimum Viable products. Deze digitale oplossingen zijn zeker nog niet "af", maar je kan ze wel nog makkelijk aanpassen in een vroeg stadium op basis van de feedback van de interne en/of externe klant. Je weet snel of je op het goede pad zit of dat je op een verkeerd spoor zit: dat is de "fail fast" aanpak.

Mock-ups en wireframing, low code ontwikkeling, scrum, lean start-up... het zijn allemaal tools en werkwijzen die je toelaten om snel met resultaten naar je klant te trekken en af te toetsen.

Innovatie als een manier om robuuster te zijn

Er zijn een viertal innovatietrajecten die bedrijven helpen om crisisbestendig te worden.

Innovatietrajecten die processen versnellen. Machine learning versnellen administratieve processen en ontlasten werknemers van routinetaken. Je geeft je eigen workforce meer armslag om met de echte uitdagingen aan de slag te gaan. Zo kan je tegenwoordig perfect automatisch CV's laten screenen zodat je HR specialisten meer tijd kunnen besteden aan de interviews van de geschikte kandidaten.

Innovatietrajecten die je helpen anticiperen. Een glazen bol zou in deze turbulente tijden van pas komen. Een goede tweede zijn predictive analytics en what-if scenario building. Denk maar aan financiële modellen die je helpen om de haalbaarheid van nieuwe services en producten te voorspellen of modellen die vraag en aanbod op elkaar afstemmen.

Innovatietrajecten die je bedrijf klantgerichter maken. Volgens veel onderzoeken een prioriteit voor 2021. Hoe bezorg je een digitale goede klantenervaring? Hoe verzamel je digitaal customer feedback en hoe integreer je die feedback in je processen en je aanbod?

Innovatietrajecten die je reactiever maken. Met alleen maar statistische modellen ben je niet veel. Je moet ook beschikken over de juiste data. Elk bedrijf maakt deel uit van een supply chain, waar je voor de ene klant bent, en voor de andere leverancier. Bedrijfsprocessen en informatie binnen deze supply chain met elkaar digitaal delen, zorgt ervoor dat je veel sneller kan reageren op veranderingen binnen je keten.

Innovatie die je ook helpt op lange termijn

Niemand wil innovatie tweemaal betalen: eenmaal om de uitdagingen op korte termijn aan te gaan en een tweede maal om diezelfde innovaties aan te passen aan je lange termijn doelstellingen. Check dus of je korte termijn projecten de tand des tijds doorstaan. Toets daarom je innovatie af aan lange termijn objectieven zoals transparantie, traceerbaarheid en impact op je koolstofvoetafdruk.

Ook intern moet je op lange termijn denken. Digitalisering die het leven van je medewerkers eenvoudiger maakt zoals portalen en dashboards die alle informatie uit verschillende applicaties groeperen of toepassingen die je persoonlijke HR administratie vergemakkelijken, worden meestal goed aanvaard en zorgen voor een productiviteitsboost. Het zal je bovendien helpen om later nieuwe innovaties makkelijker en sneller door te voeren.

Digitale innovatie met welke tools?

Bij SAP adviseren we onze klanten om op één digitaal platform te werken. Dat maakt innovatie efficiënter en sneller, over alle departementen heen. Iedereen werkt met dezelfde data en datamodellen. Innovaties die je in één departement hebt doorgevoerd zijn ook beschikbaar voor andere departementen. Cloud helpt je bovendien snel te schalen: start small and scale fast. De nieuwe SAP Hybrid Cloud service maakt het een stuk eenvoudiger om te innoveren. En het helpt je kosten te besparen.

SAP NOW Live biedt gedurende 8 weken bedrijven live digitale webinars aan over nieuwe trends en concrete oplossingen voor Sales, Services en Marketing, HR, Supply chain, Finance en ICT. Benieuwd? Surf naar deze link en kies je sessie uit. Of kijk het panelgesprek over digitale strategie er nog eens op na met Philippe Nemery, Head of Presales SAP BeLux, Stijn Hoegaerts, IT Director bij Van Marcke en Robin De Cock, Professor Entrepreneurship aan de Antwerp Management School.

In een wereld die van de ene dag op de andere in lockdown gaat, zijn 'first time right" innovaties, waarbij je mikt op een compleet afgewerkte oplossing, een zware investering en dus niet meer "haalbaar". ICT afdelingen kiezen nu eerder voor snelle prototyping en Minimum Viable products. Deze digitale oplossingen zijn zeker nog niet "af", maar je kan ze wel nog makkelijk aanpassen in een vroeg stadium op basis van de feedback van de interne en/of externe klant. Je weet snel of je op het goede pad zit of dat je op een verkeerd spoor zit: dat is de "fail fast" aanpak.Mock-ups en wireframing, low code ontwikkeling, scrum, lean start-up... het zijn allemaal tools en werkwijzen die je toelaten om snel met resultaten naar je klant te trekken en af te toetsen.Er zijn een viertal innovatietrajecten die bedrijven helpen om crisisbestendig te worden.Innovatietrajecten die processen versnellen. Machine learning versnellen administratieve processen en ontlasten werknemers van routinetaken. Je geeft je eigen workforce meer armslag om met de echte uitdagingen aan de slag te gaan. Zo kan je tegenwoordig perfect automatisch CV's laten screenen zodat je HR specialisten meer tijd kunnen besteden aan de interviews van de geschikte kandidaten.Innovatietrajecten die je helpen anticiperen. Een glazen bol zou in deze turbulente tijden van pas komen. Een goede tweede zijn predictive analytics en what-if scenario building. Denk maar aan financiële modellen die je helpen om de haalbaarheid van nieuwe services en producten te voorspellen of modellen die vraag en aanbod op elkaar afstemmen.Innovatietrajecten die je bedrijf klantgerichter maken. Volgens veel onderzoeken een prioriteit voor 2021. Hoe bezorg je een digitale goede klantenervaring? Hoe verzamel je digitaal customer feedback en hoe integreer je die feedback in je processen en je aanbod?Innovatietrajecten die je reactiever maken. Met alleen maar statistische modellen ben je niet veel. Je moet ook beschikken over de juiste data. Elk bedrijf maakt deel uit van een supply chain, waar je voor de ene klant bent, en voor de andere leverancier. Bedrijfsprocessen en informatie binnen deze supply chain met elkaar digitaal delen, zorgt ervoor dat je veel sneller kan reageren op veranderingen binnen je keten.Niemand wil innovatie tweemaal betalen: eenmaal om de uitdagingen op korte termijn aan te gaan en een tweede maal om diezelfde innovaties aan te passen aan je lange termijn doelstellingen. Check dus of je korte termijn projecten de tand des tijds doorstaan. Toets daarom je innovatie af aan lange termijn objectieven zoals transparantie, traceerbaarheid en impact op je koolstofvoetafdruk.Ook intern moet je op lange termijn denken. Digitalisering die het leven van je medewerkers eenvoudiger maakt zoals portalen en dashboards die alle informatie uit verschillende applicaties groeperen of toepassingen die je persoonlijke HR administratie vergemakkelijken, worden meestal goed aanvaard en zorgen voor een productiviteitsboost. Het zal je bovendien helpen om later nieuwe innovaties makkelijker en sneller door te voeren.Bij SAP adviseren we onze klanten om op één digitaal platform te werken. Dat maakt innovatie efficiënter en sneller, over alle departementen heen. Iedereen werkt met dezelfde data en datamodellen. Innovaties die je in één departement hebt doorgevoerd zijn ook beschikbaar voor andere departementen. Cloud helpt je bovendien snel te schalen: start small and scale fast. De nieuwe SAP Hybrid Cloud service maakt het een stuk eenvoudiger om te innoveren. En het helpt je kosten te besparen.