Wat brengt 2021 voor financiële professionals?

SAP
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

4 november 2020, 10:38 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:11

Katelijne Leemans, CFO SAP Belgium & Luxemburg,vertelt hoe SAP omgaat met de huidige crisis.

In deze 6-delige reeks over SAP NOW Live laten we experten aan het woord over 2021 op vlak van digitalisering voor elke business unit. Deze week: wat houdt de toekomst in voor financiële professionals?

Waar liggen CFO’s die hun budget voor volgend jaar opmaken van wakker?

Het grootste struikelblok is uiteraard de onzekerheid. Onzekerheid over omzet, over bedrijfsresultaten. We hebben geen glazen bol en weten niet hoe deze situatie zal evolueren, maar als technologiebedrijf kunnen we hier op inspelen.

In 2017 is SAP begonnen met een value driver tree op te bouwen waarbij we een reeks KPI’s opvolgen rond de omzet die we voorzien en de activiteiten die nodig zijn om die cijfers effectief te realiseren. Dat resulteert in een dashboard met omzet, winst, marge, cashflow enzovoort. Daardoor kregen we een goed zicht op de slechter dan verwachte resultaten. Met dat model zijn we er ook in geslaagd om verschillende scenario’s te simuleren en konden we meteen ingrijpen. Voor volgend jaar hebben we nu een solide basis om doelstellingen te formuleren en te behalen.

De basis voor deze aanpak is het analytics platform van SAP. Daarmee kan je een volledig collaboratief budgetproces implementeren gelinkt met alle departementen van het bedrijf. Hierdoor worden continu operationele parameters vertaald naar financiële cijfers. We voegen daar ook voorspellingen aan toe. Het kan hierbij zelfs gaan om zelflerende modellen die kunnen omgaan met onverwachte gebeurtenissen zoals we die dit jaar kennen.

We analyseren ook voortdurend wat er bij onze klanten gebeurt. Wat zijn de belangrijkste problemen waar zij mee kampen op het gebied van omzet, cash, planning, enzovoort? Op basis daarvan kijken wij wat we kunnen aanbieden om dat op te lossen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een virtual close.

De kracht van het samenvoegen van data

Bedrijven die bezig zijn met digitalisering hebben niet alleen een perfect inzicht in eigen cijfers, ze kunnen zich ook veel beter een beeld vormen van wat er buiten de bedrijfsmuren gebeurt. Het is niet voldoende om enkel financiële resultaten op te volgen, het is het bredere plaatje dat het verschil kan uitmaken. Als bedrijf heb je ook operationele data zoals bevestigde orders of geplaatste bestellingen. Op basis van die gegevens krijg je een goed zicht op de financiële resultaten die pas veel later zullen binnenkomen.

We werken heel hard aan de uitwisseling van operationele gegevens tussen bedrijven uit dezelfde waardeketen of “value chain”. Op die manier krijg je immers een beter gemeenschappelijk zicht op het geheel. Op technologisch vlak kan dit perfect. De grootste hindernis is echter dat nog niet iedereen bereid is om de nodige gegevens met elkaar te delen om tot een optimalisatie te komen. Bedrijven die dit wel doen, plukken daar nu de vruchten van.

Kostenbesparingen, altijd de beste oplossing?

Door de crisis wordt er automatisch bespaard op een aantal kostenposten. Er wordt minder – of niet – gereisd, er vinden geen fysieke events meer plaats, er rijden veel minder bedrijfswagens dus wordt er minder getankt, mensen werken van thuis uit, …. Een basisvereiste is wel een goede digitalisering. Je werknemers moeten hun job op een goede manier kunnen uitoefenen en dat geldt ook voor financiële managers. Wij zijn bij SAP gewend om virtueel te werken. Bedrijven die echter een afsluiting moeten doen zonder gedigitaliseerd te zijn, zitten nu met de handen in het haar.

De automatische kostenbesparingen zijn uiteraard niet eindeloos. Daarom hebben wij ook volop ingezet op het identificeren van een verbreding en verdieping van onze portfolio. Hoe we mogelijke, nieuwe omzetstromen creëren. We werken voortdurend aan nieuwe oplossingen die een antwoord bieden op door Covid ontstane behoeften.

Het is ook belangrijk om de lange termijn niet uit het oog te verliezen. Zo investeren we nu volop in de integratie van onze SAP oplossingen, om nog beter voorbereid te zijn op de toekomst en om bedrijven nog beter te kunnen helpen.

SAP NOW Live biedt gedurende 8 weken bedrijven live digitale webinars aan over nieuwe trends en concrete oplossingen voor Sales, Services en Marketing, HR, Supply chain, Finance en ICT. Benieuwd? Klik hier en kies je sessie uit. Of herbekijk het panelgesprek met Katelijne Leemans, Koen Schoors & Michel Haesendonckx.