Dinsdagavond 15 oktober was de hele verzekeringswereld van de partij in de Docks Dome in Brussel voor de Vivium Digital Summit. Hilde Vernaillen, CEO van de maatschappij, was onder de indruk en tegelijk ambitieus: "Het is duidelijk dat de verzekeringssector de digitale weg is ingeslagen. Met ons event bieden we een forum om ideeën uit te wisselen, zodat we in de toekomst onze klanten nog beter kunnen bedienen. En hier eindigt het niet, we blijven hard verder werken om de makelaar te begeleiden in de digitalisering die zo noodzakelijk is."

Onlinetools die helderheid scheppen

Tijdens het evenement werden voor het eerst de Vivium Digital Awards uitgereikt. Ze bekroonden telkens een beloftevol initiatief en het beste al bestaande digitale project. In de categorie klantentevredenheid kwam Easyvest met een onlinetool om levensverzekeringen af te sluiten als meest beloftevolle initiatief uit de bus. "We zijn ontzettend blij met deze erkenning. Deze award stimuleert ons om nog meer in te zetten op customer experience en nieuwe tools te ontwikkelen om ons platform te verbeteren", aldus oprichter Matthieu Remy.

Als beste project in deze categorie koos de jury voor myFaro. Hun software biedt een helder overzicht van de levens- en pensioenverzekering van een klant en wil hem meer financieel inzicht geven. Oprichter Bart Vanhoutte: "We hebben ons bedrijf twee jaar geleden opgericht. Dat was niet zonder risico. Deze award is een waardering voor het vele werk dat we geleverd hebben. Wij vinden dat elk gezin in Vlaanderen recht heeft op degelijk financieel advies. Onze tool zal makelaars daarbij helpen."

Minder administratie, beter klantencontact

Om iedere klant beter te bedienen, zal elk makelaarskantoor ook efficiënter moeten gaan werken. Daarom ontwikkelde DeeCide een tarificatietool voor makelaars die auto- en mobiliteitsverzekeringen aanbieden. De jury beloonde hen met de award voor beste project in de categorie kantoorefficiëntie. Medeoprichter Antoine De Beys: "Met onze toepassing kan een makelaar heel snel de meest geschikte offerte selecteren, doordat we makelaars en maatschappijen met elkaar connecteren. Deze award bevestigt dat we in ons opzet zijn geslaagd."

De grote winnaar van de avond was WeGroup. Met 'Louise' ontwikkelden ze een virtuele kantoormedewerker die 24 uur op 24, 7 dagen op 7 kan worden ingezet bij analyses, administratieve processen en een efficiënter schadebeheer. De Gentse start-up sleepte zowel de prijs voor meest beloftevolle project in de categorie kantoorefficiëntie als de publieksprijs in de wacht.

"De juryprijs is dan wel een erkenning van de sector, maar misschien nog belangrijker is de publieksprijs, want dat is de stem van de verzekeringsmakelaars. Zij geven met deze award duidelijk aan dat zij achter de digitalisering staan die wij brengen. We zijn er ontzettend trots op", aldus CEO Arvid De Coster.