"Verzekeringen zijn een complexe materie, waarvoor de klant nog altijd het meest bij de makelaar aanklopt, omdat hij zijn advies nodig heeft", steekt Sophie Misselyn van wal, lid van het directiecomité van P&V Groep. "Maar daarbij wil de klant vandaag wel digitaal met zijn makelaar in interactie treden."

"Dát is de totale waarde van digitalisering in de verzekeringen. Het gaat erover hoe we door te digitaliseren de rol van de makelaar als vertrouwenspersoon kunnen versterken", haakt Steve Goossens, Chief Digital & Data Office bij Vivium, daarop in.

Digitaliseren om voluit te kunnen adviseren

"Door digitalisering kan de makelaar immers meer tijd vrijmaken voor adviseren, en daarin verder evolueren. Daarbij verandert het advies op zich niet zo zeer, maar wel de frequentie waarmee de makelaar het moet geven. De klant wil vandaag 24/7 advies kunnen krijgen, langs de digitale weg."

Dit is niet alleen een nice-to-have, maar ook een need-to-have. "Ja, want klanten rekenen vandaag nog altijd het meest op de makelaar om zich te verzekeren. Hij biedt expertise en stelt vergelijkingen op, vanuit de behoeften van de klant. Die noden zijn vaak impliciet, omdat de klant niet perfect weet hoe zijn toekomst eruitziet en hoe verzekeringen daarin bescherming kunnen bieden."

Steve Goossens, Chief Digital & Data Office Vivium

"Zoals er niet één makelaar bestaat, bestaat er ook niet één digitale oplossing die voor alle kantoren de beste is."

Steve Goossens, Chief Digital & Data Office Vivium

Cruciale rol voor insurtechs

Traditioneel keken makelaars naar de verzekeringsmaatschappijen om hen te helpen digitaliseren. "Maar daardoor raken ze afhankelijk van een bepaalde maatschappij, terwijl de makelaar zich onafhankelijk van de verzekeraars moet kunnen positioneren, om zo goed mogelijk te kunnen adviseren", vervolgt Sophie Misselyn.

"En hier spelen insurtechs een cruciale rol. Deze IT-bedrijven bieden oplossingen waarmee makelaars onafhankelijk van alle maatschappijen kunnen digitaliseren, om hun advies digitaal naar de klant te brengen, zo veel als die dat wenst."

Sophie Misselyn, lid van het directiecomité van P&V Groep

Heel wat oplossingen én makelaars die ze grijpen

"Het is zelfs de verantwoordelijkheid van de insurtechs geworden, om mee de onafhankelijkheid van makelaars te bewaken", benadrukt Steve Goossens. "Vandaar dat we, tijdens de voorbije Vivium Digital Awards, waarmee we alle digitale oplossingen voor makelaars in kaart brachten, elke insurtech grondig geanalyseerd hebben om te bekijken wat zij bieden én of zij die verantwoordelijkheid kunnen nemen."

Het resultaat van dit onderzoek waren drie Radars: drie overzichten van digitale tools per werkdomein van de makelaar. Vivium stelde deze voor tijdens de Vivium Digital Summit op 16 maart 2021. "Cruciaal is dat elke digitale oplossing op onze Radars voor elke makelaar de beste kan zijn. Want elke verzekeringsmakelaar benadert de markt anders."

Hoe ziet de toekomst eruit?

"Tijdens de coronacrisis viel echt op hoe goed makelaars zich hebben aangepast", merkt Sophie Misselyn op. "Ze waren klaar om met hun klanten en ons op afstand te werken. Natuurlijk moet daar nu nog een laag bovenop, om de ervaring naar de klant digitaal te maken. Bovendien kan het een en ander ongetwijfeld nog verbeterd worden. Maar de mindset zit helemaal goed."

Dat bewijzen ook de cijfers: in 2018 had 85% van de makelaars een website, een percentage dat ondertussen ongetwijfeld nog gestegen is. Natuurlijk: zo'n site is nog maar nog het startpunt. Echt digitaliseren gaat over de kantoorwerking en service naar de klant versterken. "En ook daarvoor hebben makelaars al een sterk fundament: goede beheer- en kantoorsoftware. Nu willen ze de stap vooruitzetten: de juiste digitale oplossingen kiezen. Onze Radars zijn daarvoor een gids. Ontdek ze op www.viviumdigitalawards.be."

Wie viel in de prijzen tijdens de Vivium Digital Awards?

Verschillende insurtechs kregen een Vivium Digital Award, als erkenning van hun leiderschap op de Radars. Tegelijk zag Vivium heel wat aanstormend potentieel, voor het komende jaar.

Digitale compilatie van individuele portretten

"Binnen het domein levensverzekeringen ontvingen e-GOR van Harukey en myFaro een award. Beide investeren heel sterk in het opbouwen van een drempelverlagend portaal, waarmee klanten zelf hun portefeuille kunnen opvolgen en inzicht krijgen in hun pensioen- en vermogensopbouw. e-GOR sleepte trouwens ook de Prijs van de Makelaar in de wacht", licht Steve Goossens toe.

"Daarnaast blijft het zeer belangrijk om volledig volgens de regelgeving de juiste klant de juiste levensverzekering te bieden", vervolgt Sophie Misselyn. "Daarom zijn we zo blij dat Harmoney een financieel paspoort heeft uitgedacht, waarmee een klant makkelijk het juiste product voor hem kan afsluiten. Het leverde ook deze insurtech een award op, binnen het domein levensverzekeringen."

In het domein niet-levensverzekeringen viel WeGroup in de prijzen met Louise: een virtuele kantoormedewerkster die 24/7 kan helpen bij analyses, administratieve processen en efficiënt schadebeheer. Net als WIS van WikiTree, die via AI algemene voorwaarden toegankelijk maakt, in de zoektocht naar de best passende polis.

"Verzekeringen zijn een complexe materie, waarvoor de klant nog altijd het meest bij de makelaar aanklopt, omdat hij zijn advies nodig heeft", steekt Sophie Misselyn van wal, lid van het directiecomité van P&V Groep. "Maar daarbij wil de klant vandaag wel digitaal met zijn makelaar in interactie treden.""Dát is de totale waarde van digitalisering in de verzekeringen. Het gaat erover hoe we door te digitaliseren de rol van de makelaar als vertrouwenspersoon kunnen versterken", haakt Steve Goossens, Chief Digital & Data Office bij Vivium, daarop in."Door digitalisering kan de makelaar immers meer tijd vrijmaken voor adviseren, en daarin verder evolueren. Daarbij verandert het advies op zich niet zo zeer, maar wel de frequentie waarmee de makelaar het moet geven. De klant wil vandaag 24/7 advies kunnen krijgen, langs de digitale weg."Dit is niet alleen een nice-to-have, maar ook een need-to-have. "Ja, want klanten rekenen vandaag nog altijd het meest op de makelaar om zich te verzekeren. Hij biedt expertise en stelt vergelijkingen op, vanuit de behoeften van de klant. Die noden zijn vaak impliciet, omdat de klant niet perfect weet hoe zijn toekomst eruitziet en hoe verzekeringen daarin bescherming kunnen bieden."Traditioneel keken makelaars naar de verzekeringsmaatschappijen om hen te helpen digitaliseren. "Maar daardoor raken ze afhankelijk van een bepaalde maatschappij, terwijl de makelaar zich onafhankelijk van de verzekeraars moet kunnen positioneren, om zo goed mogelijk te kunnen adviseren", vervolgt Sophie Misselyn."En hier spelen insurtechs een cruciale rol. Deze IT-bedrijven bieden oplossingen waarmee makelaars onafhankelijk van alle maatschappijen kunnen digitaliseren, om hun advies digitaal naar de klant te brengen, zo veel als die dat wenst.""Het is zelfs de verantwoordelijkheid van de insurtechs geworden, om mee de onafhankelijkheid van makelaars te bewaken", benadrukt Steve Goossens. "Vandaar dat we, tijdens de voorbije Vivium Digital Awards, waarmee we alle digitale oplossingen voor makelaars in kaart brachten, elke insurtech grondig geanalyseerd hebben om te bekijken wat zij bieden én of zij die verantwoordelijkheid kunnen nemen."Het resultaat van dit onderzoek waren drie Radars: drie overzichten van digitale tools per werkdomein van de makelaar. Vivium stelde deze voor tijdens de Vivium Digital Summit op 16 maart 2021. "Cruciaal is dat elke digitale oplossing op onze Radars voor elke makelaar de beste kan zijn. Want elke verzekeringsmakelaar benadert de markt anders.""Tijdens de coronacrisis viel echt op hoe goed makelaars zich hebben aangepast", merkt Sophie Misselyn op. "Ze waren klaar om met hun klanten en ons op afstand te werken. Natuurlijk moet daar nu nog een laag bovenop, om de ervaring naar de klant digitaal te maken. Bovendien kan het een en ander ongetwijfeld nog verbeterd worden. Maar de mindset zit helemaal goed."Dat bewijzen ook de cijfers: in 2018 had 85% van de makelaars een website, een percentage dat ondertussen ongetwijfeld nog gestegen is. Natuurlijk: zo'n site is nog maar nog het startpunt. Echt digitaliseren gaat over de kantoorwerking en service naar de klant versterken. "En ook daarvoor hebben makelaars al een sterk fundament: goede beheer- en kantoorsoftware. Nu willen ze de stap vooruitzetten: de juiste digitale oplossingen kiezen. Onze Radars zijn daarvoor een gids. Ontdek ze op www.viviumdigitalawards.be."