Het einde van de Tweede Wereldoorlog kwam geen dag te vroeg voor de broers Spencer en Maurice Wilks. Eindelijk konden ze werk maken van een Engelse versie van de immens populaire Amerikaanse Willys Jeep. In 1948 rolde in Solihull de eerste Defender van de band, eenvoudig van concept en zeer polyvalent, synoniem van duurzaamheid én uitzonderlijk goed onderweg op alle terrein. Geen helling te steil, geen beek te diep. Voor avonturiers een ideale compagnon de route, voor boeren en tuinders een onmisbaar werktuig.

Geslaagde metamorfose

Wij zijn intussen ruim zeventig jaar verder. Land Rover heeft een geslaagde metamorfose ondergaan en beschikt nu over een attractief en complementair modellenaanbod. Enerzijds is Land Rover trouw gebleven aan zijn eigenheid en anderzijds heeft het zwaar geïnvesteerd in technologische vernieuwing en uitbreiding van zijn gamma. De van oorsprong utilitaire voertuigen zijn luxeproducten geworden. Of dat volstaat voor het predicaat premiummerk? PR-manager Annick Van Cauwenberge moet niet lang nadenken... "Niet het merk maar de klant bepaalt wie of wat premium is. Uiteindelijk betaalt hij de rekening voor de meerwaarde die een premiumproduct oplevert inzake duurzaamheid, uitrusting, comfort, prestaties en prestige. Dat ons marktaandeel de voorbije tien jaar meer dan verdrievoudigd is, beschouw ik als een blijk van vertrouwen in de waarden van ons merk en de kwaliteit van onze producten én als een bevestiging dat we als team goed bezig zijn. Een premiumproduct alleen volstaat niet om succesvol te zijn, je moet ook premium zijn in je relatie en communicatie met de klant. Onze dealers hebben veel geld en tijd geïnvesteerd in het aspect klantenbeleving en gelijklopend daarmee in opleiding en bijscholing van hun medewerkers. Zij plukken daar nu de vruchten van. Dat bewijzen onze goede resultaten, ook in deze moeilijke coronatijden."

Terwijl de Belgische automarkt tijdens de eerste negen maanden van het jaar met 25 procent is achteruitgegaan, beperkt Land Rover volgens Febiac zijn omzetverlies tot 10 procent.

Attractief en uitgebalanceerd gamma

Range Rover en Defender vormen het uithangbord van het merk én zijn benchmark in hun segment. De bestsellers heten echter Range Rover Evoque en Discovery Sport, uitgesproken lifestylemodellen die volgens Van Cauwenberge zowel een mannelijk als vrouwelijk publiek aanspreken. "Al onze modellen zijn vanop afstand herkenbaar als een Land Rover, bezitten een authentiek karakter, stralen standing uit en zijn kwaliteitsvol. Vanzelfsprekend zijn wij niet blind voor de transitie die zich voltrekt op het vlak van aandrijving. Aan de ene kant blijven wij investeren in het opdrijven van de energie-efficiëntie van onze benzine- en dieselmotoren, aan de andere kant zetten wij sterk in op elektrificatie. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de strengere Europese CO2-normen. Ten laatste tegen volgend jaar zijn al onze modellen - op een model na - verkrijgbaar met elektrische aandrijving in de vorm van plug-in hybrid. Dat zorgt ervoor dat onze modellen een uitstekende CO2-score kunnen voorleggen (vanaf slechts 44 g/km (WLTP) voor de Range Rover Evoque en Discovery Sport) en in aanmerking komen voor fiscale voordeelregelingen. Dat opent perspectieven in de richting van de B2B-markt. Vandaag is ons klantenbestand gelijk opgedeeld tussen particulieren en zelfstandigen en bedrijven, bedoeling is om onze positie op de bedrijfswagenmarkt te versterken. De stroomversnelling die wij nu doorvoeren, stuwt ons in die richting."

Destination Zero verduurzaamt de mobiliteit en maakt het verkeer veiliger

Vanzelfsprekend heeft premiummerk Land Rover ook oog voor de verre toekomst. Van Cauwenberge: "Met zijn project Destination Zero streeft Land Rover naar een mobiliteit zonder emissies, zonder ongevallen en zonder files. Wij ontwikkelen niet alleen auto's zonder uitlaatemissies, wij proberen die ook zo duurzaam mogelijk te produceren. Onze fabrieken in Engeland zijn sinds 2018 koolstofneutraal gecertificeerd. Wij geloven ook sterk in verantwoord ondernemen en de circulaire economie. Via het upcyclen van aluminium vormen wij oud koetswerk om tot herbruikbaar aluminium van hoge kwaliteit. Op die manier verminderen wij onze koolstofemissies met een kwart. Een tweede ambitie betreft het maximaliseren van de veiligheid en herleiden van het aantal ongevallen tot nul. Daartoe ontwikkelen en implementeren we baanbrekende veiligheidstechnologie zoals de Driver Condition Monitor die de bestuurder waarschuwt wanneer hij tekenen van vermoeidheid vertoont. Nul files is het derde objectief van Destination Zero. In de toekomst zullen auto's autonoom rijden en zowel met elkaar als met de weginfrastructuur communiceren. In het VK hebben we een privésnelweg aangelegd waar we onze innovaties in een realistisch kader kunnen testen. Onze EV-technologie staat verder dan de wetgeving."

Meer informatie op www.landrover.be

Het einde van de Tweede Wereldoorlog kwam geen dag te vroeg voor de broers Spencer en Maurice Wilks. Eindelijk konden ze werk maken van een Engelse versie van de immens populaire Amerikaanse Willys Jeep. In 1948 rolde in Solihull de eerste Defender van de band, eenvoudig van concept en zeer polyvalent, synoniem van duurzaamheid én uitzonderlijk goed onderweg op alle terrein. Geen helling te steil, geen beek te diep. Voor avonturiers een ideale compagnon de route, voor boeren en tuinders een onmisbaar werktuig. Wij zijn intussen ruim zeventig jaar verder. Land Rover heeft een geslaagde metamorfose ondergaan en beschikt nu over een attractief en complementair modellenaanbod. Enerzijds is Land Rover trouw gebleven aan zijn eigenheid en anderzijds heeft het zwaar geïnvesteerd in technologische vernieuwing en uitbreiding van zijn gamma. De van oorsprong utilitaire voertuigen zijn luxeproducten geworden. Of dat volstaat voor het predicaat premiummerk? PR-manager Annick Van Cauwenberge moet niet lang nadenken... "Niet het merk maar de klant bepaalt wie of wat premium is. Uiteindelijk betaalt hij de rekening voor de meerwaarde die een premiumproduct oplevert inzake duurzaamheid, uitrusting, comfort, prestaties en prestige. Dat ons marktaandeel de voorbije tien jaar meer dan verdrievoudigd is, beschouw ik als een blijk van vertrouwen in de waarden van ons merk en de kwaliteit van onze producten én als een bevestiging dat we als team goed bezig zijn. Een premiumproduct alleen volstaat niet om succesvol te zijn, je moet ook premium zijn in je relatie en communicatie met de klant. Onze dealers hebben veel geld en tijd geïnvesteerd in het aspect klantenbeleving en gelijklopend daarmee in opleiding en bijscholing van hun medewerkers. Zij plukken daar nu de vruchten van. Dat bewijzen onze goede resultaten, ook in deze moeilijke coronatijden."Terwijl de Belgische automarkt tijdens de eerste negen maanden van het jaar met 25 procent is achteruitgegaan, beperkt Land Rover volgens Febiac zijn omzetverlies tot 10 procent.Range Rover en Defender vormen het uithangbord van het merk én zijn benchmark in hun segment. De bestsellers heten echter Range Rover Evoque en Discovery Sport, uitgesproken lifestylemodellen die volgens Van Cauwenberge zowel een mannelijk als vrouwelijk publiek aanspreken. "Al onze modellen zijn vanop afstand herkenbaar als een Land Rover, bezitten een authentiek karakter, stralen standing uit en zijn kwaliteitsvol. Vanzelfsprekend zijn wij niet blind voor de transitie die zich voltrekt op het vlak van aandrijving. Aan de ene kant blijven wij investeren in het opdrijven van de energie-efficiëntie van onze benzine- en dieselmotoren, aan de andere kant zetten wij sterk in op elektrificatie. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de strengere Europese CO2-normen. Ten laatste tegen volgend jaar zijn al onze modellen - op een model na - verkrijgbaar met elektrische aandrijving in de vorm van plug-in hybrid. Dat zorgt ervoor dat onze modellen een uitstekende CO2-score kunnen voorleggen (vanaf slechts 44 g/km (WLTP) voor de Range Rover Evoque en Discovery Sport) en in aanmerking komen voor fiscale voordeelregelingen. Dat opent perspectieven in de richting van de B2B-markt. Vandaag is ons klantenbestand gelijk opgedeeld tussen particulieren en zelfstandigen en bedrijven, bedoeling is om onze positie op de bedrijfswagenmarkt te versterken. De stroomversnelling die wij nu doorvoeren, stuwt ons in die richting."Vanzelfsprekend heeft premiummerk Land Rover ook oog voor de verre toekomst. Van Cauwenberge: "Met zijn project Destination Zero streeft Land Rover naar een mobiliteit zonder emissies, zonder ongevallen en zonder files. Wij ontwikkelen niet alleen auto's zonder uitlaatemissies, wij proberen die ook zo duurzaam mogelijk te produceren. Onze fabrieken in Engeland zijn sinds 2018 koolstofneutraal gecertificeerd. Wij geloven ook sterk in verantwoord ondernemen en de circulaire economie. Via het upcyclen van aluminium vormen wij oud koetswerk om tot herbruikbaar aluminium van hoge kwaliteit. Op die manier verminderen wij onze koolstofemissies met een kwart. Een tweede ambitie betreft het maximaliseren van de veiligheid en herleiden van het aantal ongevallen tot nul. Daartoe ontwikkelen en implementeren we baanbrekende veiligheidstechnologie zoals de Driver Condition Monitor die de bestuurder waarschuwt wanneer hij tekenen van vermoeidheid vertoont. Nul files is het derde objectief van Destination Zero. In de toekomst zullen auto's autonoom rijden en zowel met elkaar als met de weginfrastructuur communiceren. In het VK hebben we een privésnelweg aangelegd waar we onze innovaties in een realistisch kader kunnen testen. Onze EV-technologie staat verder dan de wetgeving."Meer informatie op www.landrover.be