Het is je ongetwijfeld ook al opgevallen: op onze wegen rijden heel wat mooie premiumwagens rond. BMW is momenteel zelfs het bestverkochte automerk van ons land tout court. Maar hoe komt het dat deze premiummerken - die toch niet bepaald goedkoop zijn - zo goed scoren in België? En wat is dat eigenlijk, een 'premiummerk'?

De klimaattop in Glasgow heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat we op een kantelpunt staan en nu moeten handelen. Het Zweedse premiummerk Polestar is zich daar goed van bewust. Polestar wil tegen 2030 auto's bouwen zonder enige vorm van uitstoot in de volledige cyclus. "Het is tijd voor radicale verandering, niet voor geleidelijke", zegt CEO Thomas Ingenlath.

Hoe ziet de toekomst van premiummobiliteit eruit? Audi heeft op technologisch vlak altijd al een voortrekkersrol gespeeld en geeft met een indrukwekkend studiemodel vandaag een voorsmaakje van wat we de komende jaren mogen verwachten. De Audi grandsphere concept is geen traditionele auto, maar een 'belevingsruimte' met een digitaal ecosysteem.

Voor het eerst in zijn geschiedenis verkocht BMW in ons land meer dan duizend volledig elektrische auto's in een maand tijd. Elektrificatie is natuurlijk niet nieuw voor BMW - de i3 pionierde al in 2013 - maar het zegt veel over de stroomversnelling die nu aan de gang is. Met de BMW i4 en iX staan alweer twee nieuwe elektrische modellen klaar. Het ultieme doel? Van BMW het duurzaamste automerk maken. En dat gaat veel verder dan alleen elektrificeren.

Fans van Top Gear weten dat je geen echte autoliefhebber bent als je nooit met een Alfa Romeo hebt gereden. Een boutade natuurlijk, maar er zit een grond van waarheid in. Alfa Romeo is een premiummerk dat tot de verbeelding spreekt. Het heeft een opmerkelijk verleden én - dankzij de Stellantis-groep - een mooie toekomst.