Premium staat volgens van Dale's Groot Woordenboek van de Nederlandse taal voor 'geschenk aan de klant'. Die laatste percipieert premium als kwaliteits- en standingvol en niet goedkoop. Doorgaans is men bereid een hogere prijs te betalen voor een premiumproduct.

Wat voorbij is, is voorbij. Een premiummerk kan het zich niet meer veroorloven op zijn lauweren te rusten, het moet nu toekomstgericht zien én handelen. Zo geeft Audi zijn boodschap 'Vorsprung durch Technik' een extra dimensie met 'Future is an attitude'. Die belichaamt de transformatie van pure autobouwer naar een duurzame en digitale premium-mobiliteitsaanbieder.

BMW is dé nummer één onder de premiummerken. Onder andere door de klant op het juiste moment het juiste product aan te bieden. Elektrische aandrijving is de toekomst maar het is de klant die beslist wanneer de tijd rijp is voor de overstap. Bij BMW kan dat op ieder moment.

Van alle SUV-merken beschikt Land Rover over de roemrijkste geschiedenis en van alle premiummerken bezit Land Rover het meest authentieke gamma. De werkpaarden van weleer zijn geëvolueerd naar elegante paradepaarden waarmee je echt overal een overtuigende indruk maakt.

Lexus is erin geslaagd om met een exclusief gamma van kwalitatief hoogwaardige modellen in Europa voet aan de grond te krijgen in het lucratieve premiumsegment. Het dankt zijn succes aan zijn niet aflatende streven naar perfectie en is benchmark op het vlak van slimme energie-efficiëntie.

Polestar. De naam alleen al roept associaties op die een mens laten wegdromen. Maar Polestar is ook de naam van een nieuw premiummerk dat is geboren uit Volvo en nu eigendom is van de Chinese Zhejiang Geely Holding. Chief designer Maximilian Missoni doet het verhaal.