Agoria en essenscia hebben in een recente studie de bijdrage van de Belgische kunststofindustrie aan de circulaire economie in kaart gebracht. Hoewel er nog heel wat ruimte is voor verbetering, hebben we vooral ook nood aan een genuanceerd debat. Want kunststoffen en circulaire economie, die twee kunnen perfect samengaan, maar de uitdagingen zijn complex en vergen samenwerking.

Samsonite helpt reizigers om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. De grootste bagagefabrikant ter wereld lanceerde de allereerste polypropyleen (PP) reiskoffer die gemaakt is van gerecycleerd huishoudelijk kunststofafval. En die innovatie is Belgisch gekleurd: het onderzoek gebeurde in Oudenaarde en de koffer is 'made in Belgium'.

Voordat ons afval, en zeker plastics, een nieuw leven krijgt en gebruikt wordt om nieuwe producten mee te maken, legt het een lange weg af. Neem bijvoorbeeld de plastics in autowrakken of het elektrische en elektronische afval. Comet Traitements zamelt die in, sorteert ze, zuivert ze maximaal en brengt ze vervolgens opnieuw in het circuit van plastics. Hoe werkt dat? Wat zijn de uitdagingen van de sector? We ontdekken het met Hervé Demoulin, Ingenieur R&D bij Comet Traitements.

De recyclage van kunststoffen in België is sinds 2006 met 54% gestegen, maar gerecycleerde kunststoffen worden nog niet ten volle benut als grondstof voor de aanmaak van nieuwe producten. Dat blijkt uit een studie van Agoria en essenscia over hoe ver de Belgische kunststofindustrie staat in de circulaire economie.

Interne fout - Knack

Sorry, de pagina kan niet worden weergegeven. Een tijdelijk probleem met de server. Probeer het later opnieuw.