Met het oog op een nieuwe bedrijfswagen nam de fleetmanager bij Roularta Media Group contact met me op. Of ik de mogelijkheid van een elektrische wagen wou overwegen. In 2026 zullen alleen nog emissieloze bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar zijn: alvast een goed argument om de oefening met een elektrische wagen vandaag al te maken.

Een oplaadpunt thuis of dichtbij mijn woning vond ik als premisse wel noodzakelijk, dat werd dus eerst afgetoetst. En dat bleek geen probleem. Ik woon in een gesloten bebouwing met carport, en net die carport biedt de mogelijkheid om thuis een oplaadpunt te installeren.

Naar Limburg. En terug

Dan mocht ik een week lang de Kia e-Niro uittesten. Ik haalde hem op maandag op aan het bedrijfsgebouw. Hij was volledig opgeladen en had meer dan 400 kilometer rijbereik. De volgende dagen werkte ik thuis, waardoor er weinig verplaatsingen met de wagen nodig waren. Maar in het weekend van Hemelvaart had ik met mijn zoon een verblijf van enkele dagen in Limburg gepland. Dat vertegenwoordigde een rit van bijna 100 kilometer, enkele reis.

'Het rijbereik en het comfort van Kia e-Niro spreken me erg aan.'

De Limburgse trip was gepland voordat de testrit met de Kia e-Niro vastlag, waardoor ik bij de keuze van het logeeradres en van de activiteiten geen rekening had gehouden met de mogelijke afstand tot een oplaadpunt. Dus dacht ik nu wel even: oei. Maar er stelde zich werkelijk geen enkel probleem. De rit naar het logeeradres, naar het restaurant 's avonds en de volgende dag naar het fietsverhuurpunt kon de Kia e-Niro gemakkelijk aan. Er was geen seconde stress over een bijna lege batterij.

Op dag drie gingen we wandelen in het Nationaal Park de Hoge Kempen. Dat was 30 kilometer rijden van ons logeeradres, dus koos ik ter plekke voor een parking met een oplaadpunt. Niet zozeer omdat de batterij bijna leeg was, maar wel omdat ik thuis (nog) niet kon opladen en de wagen ook nog tijdens het weekend nodig had.

De dagen na het uitje in Limburg heb ik de Kia e-Niro nog gebruikt om boodschappen te doen, een vriendin te bezoeken en te gaan paddelen. Waarna ik de wagen op maandag, toch met wat spijt in het hart, weer inleverde aan het bedrijfsgebouw en hem daar weer aan de laadpaal hing. De Kia e-Niro had toen 200 kilometer op te de teller.

Mijn zoontje is overtuigd

Voor mij was het meer wennen aan de automatische versnelling dan aan het elektrisch rijden. Eens ik de automatische versnelling in de vingers had, kon ik echt genieten van het rijcomfort dat de Kia e-Niro biedt. De stilte tijdens het rijden, een rijkelijk dashboard met gebruiksvriendelijke display, ... Zelfs het gebruiksgemak van het SUV-model, waar ik niet voor stond te springen, kon me bekoren. Wat een comfortabele wagen!

Wat de toekomst brengt, weet ik niet. Ik heb geen glazen bol. Maar dat we vandaag milieubewuste keuzes kunnen maken die morgen het verschil gaan maken, daar ben ik wel heel zeker van. Mijn volgende wagen wordt een elektrische, dat staat voor de volle 100 procent vast. Het rijbereik en het comfort van Kia e-Niro spreken me aan. Mijn 12-jarige zoon Kai is helemaal overtuigd: hij is fan van deze Kia e-Niro.

Met het oog op een nieuwe bedrijfswagen nam de fleetmanager bij Roularta Media Group contact met me op. Of ik de mogelijkheid van een elektrische wagen wou overwegen. In 2026 zullen alleen nog emissieloze bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar zijn: alvast een goed argument om de oefening met een elektrische wagen vandaag al te maken.Een oplaadpunt thuis of dichtbij mijn woning vond ik als premisse wel noodzakelijk, dat werd dus eerst afgetoetst. En dat bleek geen probleem. Ik woon in een gesloten bebouwing met carport, en net die carport biedt de mogelijkheid om thuis een oplaadpunt te installeren.Dan mocht ik een week lang de Kia e-Niro uittesten. Ik haalde hem op maandag op aan het bedrijfsgebouw. Hij was volledig opgeladen en had meer dan 400 kilometer rijbereik. De volgende dagen werkte ik thuis, waardoor er weinig verplaatsingen met de wagen nodig waren. Maar in het weekend van Hemelvaart had ik met mijn zoon een verblijf van enkele dagen in Limburg gepland. Dat vertegenwoordigde een rit van bijna 100 kilometer, enkele reis.De Limburgse trip was gepland voordat de testrit met de Kia e-Niro vastlag, waardoor ik bij de keuze van het logeeradres en van de activiteiten geen rekening had gehouden met de mogelijke afstand tot een oplaadpunt. Dus dacht ik nu wel even: oei. Maar er stelde zich werkelijk geen enkel probleem. De rit naar het logeeradres, naar het restaurant 's avonds en de volgende dag naar het fietsverhuurpunt kon de Kia e-Niro gemakkelijk aan. Er was geen seconde stress over een bijna lege batterij.Op dag drie gingen we wandelen in het Nationaal Park de Hoge Kempen. Dat was 30 kilometer rijden van ons logeeradres, dus koos ik ter plekke voor een parking met een oplaadpunt. Niet zozeer omdat de batterij bijna leeg was, maar wel omdat ik thuis (nog) niet kon opladen en de wagen ook nog tijdens het weekend nodig had.De dagen na het uitje in Limburg heb ik de Kia e-Niro nog gebruikt om boodschappen te doen, een vriendin te bezoeken en te gaan paddelen. Waarna ik de wagen op maandag, toch met wat spijt in het hart, weer inleverde aan het bedrijfsgebouw en hem daar weer aan de laadpaal hing. De Kia e-Niro had toen 200 kilometer op te de teller.Voor mij was het meer wennen aan de automatische versnelling dan aan het elektrisch rijden. Eens ik de automatische versnelling in de vingers had, kon ik echt genieten van het rijcomfort dat de Kia e-Niro biedt. De stilte tijdens het rijden, een rijkelijk dashboard met gebruiksvriendelijke display, ... Zelfs het gebruiksgemak van het SUV-model, waar ik niet voor stond te springen, kon me bekoren. Wat een comfortabele wagen!Wat de toekomst brengt, weet ik niet. Ik heb geen glazen bol. Maar dat we vandaag milieubewuste keuzes kunnen maken die morgen het verschil gaan maken, daar ben ik wel heel zeker van. Mijn volgende wagen wordt een elektrische, dat staat voor de volle 100 procent vast. Het rijbereik en het comfort van Kia e-Niro spreken me aan. Mijn 12-jarige zoon Kai is helemaal overtuigd: hij is fan van deze Kia e-Niro.