Gemak en lage kosten

Consumenten geven een aantal redenen op voor online winkelen. Allereerst speelt - niet verwonderlijk - gemak een grote rol: niets is makkelijker dan het kopen van een stoel vanuit je luie zetel. Maar ook de groei van het aantal webshops speelt een rol: retailers realiseren zich dat een onlineverkoopplatform een serieuze boost kan geven aan hun verkoop in binnen- en buitenland. Een derde doorslaggevende reden is dat men verwacht dat de verzendkosten voor onlineaankopen zullen dalen. De verzendkosten zijn de laatste jaren effectief gedaald, de onlineretailer biedt vaak gratis verzending aan vanaf een bepaalde aankoopprijs. In veel gevallen moet u voor de retourkosten betalen, PayPal betaalt deze kosten terug aan hun gebruikers als dit op hen van toepassing is.

Favoriete aankopen

Wat kopen de Belgische consumenten? De PayPal-studie biedt een inkijk in het soort aankopen dat online het best scoort. Met 70% van alle onlineaankopen is mode het absolute nummer één onlinedoel voor Belgen die in eigen land en over de grens winkelen. Ze kopen modeartikelen zoals kleding, schoenen en accessoires. Deze all-time favoriet wordt gevolgd door elektronica, verzamelobjecten, speelgoed en hobbyproducten. Van de binnenlandse producten zijn reizen en transport de meest opvallende. Steeds vaker boeken Belgen onlinereizen via Belgische touroperators, reisbureaus en transportbedrijven.

Hoewel het aandeel van aankopen in het buitenland toeneemt, blijkt uit de studie van PayPal en Ipsos ook dat Belgische consumenten dicht bij huis blijven als het gaat om internationale onlineaankopen, ze kopen vooral producten en diensten in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Belgen zijn nog steeds vrij traditioneel als het gaat om buitenlandse aankopen, ze kopen voornamelijk via hun computer of laptop. Alleen voor binnenlandse aankopen durven ze via hun smartphone te kopen.

En tot slot, nu de drukte van het eindejaar in zicht is: dit zijn inderdaad piekdagen voor onlineshoppers. Niet verwonderlijk door Kerstmis en de algemene solden tijdens deze periode.

Over de grens winkelen blijft maar groeien

Over het algemeen bevestigen de onderzoeksresultaten de constante groei van de onlineverkoop en het groeiende aandeel van de internationale onlineverkoop. Over de grens winkelen is zich volop aan het ontwikkelen. Net als de vaststelling dat een op de drie consumenten van plan is om in 2019 nog meer online te kopen. Dit is informatie waarvan uw bedrijf alleen maar kan profiteren. Het is duidelijk dat een onlinebetalingssysteem zoals PayPal op dit gebied een absolute meerwaarde kan bieden. Flexibiliteit, snelheid, gemak voor zowel klant als winkel, het zijn waarden die PayPal kan toevoegen aan uw onderneming. Vooral de kopersbescherming en gratis retourzending bieden uw klanten de mogelijkheid om zorgeloos te winkelen.

Waarom PayPal een slimme keuze is voor bedrijven

Als u overweegt om in de internationale verkoop te gaan, is het nuttig om PayPal als betaalmethode aan te bieden. Met PayPal kunt u verder dan de grenzen van uw eigen land kijken en uw producten verkopen aan klanten in meer dan 200 markten, in 25 valuta. Bovendien biedt PayPal u een Verkopersbescherming. Die Verkopersbescherming dekt in aanmerking komende transacties in geval van twee soorten kopersklachten. Indien er een transactie is geweest, maar de rekeninghouder beweert dat hij of zij de betaling niet heeft geautoriseerd. Of wanneer een koper heeft betaald voor een artikel, maar claimt dit niet te hebben ontvangen. Met de Verkopersbescherming kunt u uw activiteiten voortzetten in de wetenschap dat PayPal u de nodige garanties kan bieden. Deze omvat fysieke goederen, maar bijvoorbeeld ook tickets, diensten en reizen. Veiligheid is PayPal's prioriteit: elke transactie wordt geanalyseerd om fraude te voorkomen.

De studie en PayPal

PayPal, dat wereldwijd met digitale betaalplatforms werkt, zorgt voor veilige onlinebetalingstransacties van 254 miljoen actieve rekeninghouders. Dit zijn bedrijven die zich realiseren dat consumenten steeds vaker onlineaankopen doen. Voor het vijfde jaar op rij hebben PayPal en onderzoeksbureau Ipsos een studie uitgevoerd naar online-betaalgewoonten in België. Hiervoor werden ongeveer 34.000 internationale transacties geanalyseerd (waarvan 1.000 in België). De studie geeft een betrouwbaar beeld van online-betaalgewoonten en hun evoluties. Dergelijke informatie is van onschatbare waarde voor bedrijven die hun omzet willen stimuleren.