Online-economie biedt nog veel kansen voor kmo’s

BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

1 juni 2017, 18:45 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

De digitalisering van onze economie zet zich razendsnel door. Ook voor kmo’s biedt dit heel wat opportuniteiten als ze er gepast op weten in te spelen. Maar uit een recente enquête blijkt dat slechts 1 op de 10 kmo’s zijn website echt als een verkoopkanaal gebruikt.

In april voerde het onderzoeksbureau Profacts in opdracht van BNP Paribas Fortis een telefonische bevraging uit bij 250 kmo’s in het hele land. Het onderzoek peilde onder meer naar de online-aanwezigheid en digitale ervaring van kmo-ondernemers. “Zoals verwacht is het professioneel gebruik van het internet en tools als tablets en smartphones echt wel ingeburgerd bij de bedrijven”, vertelt Freya De Keyser van Profacts.

“Maar op het vlak van online-aanwezigheid is er nog werk aan de winkel. 7 op de 10 kmo’s hebben een website die hun bedrijf en activiteiten voorstelt. Maar minder dan 10% van de ondervraagden gebruikt die website ook als een verkoopkanaal. Dan spreken we niet alleen over sterk ontwikkelde e-commerce sites, maar bijvoorbeeld ook over de mogelijkheid om online informatie op te vragen over een product of een bestelling door te geven.”

Online-economie biedt nog veel kansen voor kmo's

Sociale media breken door

Sociale media breken stilaan door in het bedrijfsleven, bevestigt ook deze bevraging. Freya De Keyser: “42% van de kmo’s maakt actief gebruik van sociale media. Dat betekent dat ze er meerdere keren per week op actief zijn. Facebook (54%) en LinkedIn (32%) zijn de meest populaire kanalen, maar ook Instagram en Twitter (beide 10%) hebben nu hun plaats in bedrijfscommunicatie. De belangrijkste redenen waarom kmo’s sociale kanalen gebruiken zijn om hun bedrijf visibiliteit te geven en om hun netwerk te verbreden. Slechts 31% ziet er ook mogelijkheden in voor verkoop.”

Toch is er een duidelijk bewustzijn over het belang van digitale tools. 47% van de kmo’s vindt internet, apps, digitale tools en geconnecteerde systemen vandaag al belangrijk om klanten aan te trekken en te behouden. Van de andere kmo’s verwacht een derde dat dit binnen de twee tot drie jaar belangrijk zal worden.

Max Jadot
Max Jadot
Het is belangrijk om die digitalisering niet te zien als een bedreiging, maar wel een opportuniteit.

Nieuwe initiatieven voor kmo’s

De bank BNP Paribas Fortis wil haar verantwoordelijkheid opnemen om bedrijven vooruit te helpen in de gedigitaliseerde wereld. CEO Max Jadot: “Het is belangrijk om die digitalisering niet te zien als een bedreiging, maar wel als een opportuniteit. Online-economie biedt zoveel kansen: je kan nieuwe kanalen inschakelen en nog klantgerichter ondernemen. Met Digitale Ateliers en een nieuwe Boost uw Business-wedstrijd willen wij de partner zijn voor kmo’s en zelfstandigen, die hen vooruit stuwt en vertrouwd maakt met digitale technologieën.” Meer informatie over deze initiatieven vindt u op www.bnpparibasfortis.be/digitaleateliers en www.boostuwbusiness.be