Op het vlak van gedrag, gebruikte tools en architectuur kenden organisaties de afgelopen jaren - en zeker het voorbije halfjaar - een forse wijziging. "Steeds meer ondernemingen werken vandaag in de cloud en hebben intussen afstandswerken ingevoerd", zegt Serge Ego, technology leader bij Telenet Business. "Vroeger was er één duidelijk gedefinieerd bedrijfsnetwerk waarbinnen alles met elkaar gekoppeld was. Tegenwoordig heeft een organisatie meerdere virtuele kantoren die overal verspreid zijn. Die moeten stuk voor stuk beveiligd worden, en daar komen toch wel wat uitdagingen bij kijken."

Serge Ego, technology leader bij Telenet Business

Lang niet elke organisatie heeft hiervoor de kennis in huis. "Volgens een studie was één op de vier Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven in 2018 op zoek naar extra beveiligingsexperts", illustreert Lore Mattelaer, security competence manager bij Telenet Business. "Vandaag is dat één op de twee geworden. De toegenomen digitalisering en het coronavirus zorgden voor een ongeziene versnelling. De evolutie naar satellietkantoren en applicaties in de cloud is een feit. Denk maar aan Office 365. Maar ook heel wat apparaten hebben een cloudconnectie nodig om te kunnen functioneren."

"De verschuiving in onze manier van werken heeft een belangrijke impact op de kwetsbaarheid van organisaties. In de cloud werken met enkel een gebruikersnaam en wachtwoord als bescherming lukt in theorie , maar heel snel krijgt u dan toch af te rekenen met een cyberaanval. Een hacker is allang veel meer dan een persoon: het is een organisatie die programma's gebruikt om automatische aanvallen uit te voeren. De nood aan een goede beveiliging is dan ook groter dan ooit. En door het gebrek aan interne kennis kiezen veel bedrijven ervoor om de beveiliging van hun netwerk te laten beheren door een externe securitypartner."

In 2018 was één op de vier bedrijven op zoek naar extra beveiligingsexpertise. Nu is dat één op de twee geworden.

Cloudoplossing zonder zorgen

De firewall as a service van Telenet Business biedt alvast een totaaloplossing die weinig interne expertise vereist. Dit is een firewall service vanuit het Telenetplatform die al uw kantoren en thuiswerkers kan beveiligen via één centrale firewall. "Klanten kunnen hierbij rekenen op een permanente monitoring, beheer en rapportering van de beveiliging van hun bedrijfsnetwerk", legt Serge Ego uit. "We voorzien onder meer een efficiënte cloudbescherming van de afzonderlijke werkplekken. Daardoor worden dreigingen lokaal opgevangen en wordt een overbelasting bij het bedrijf zelf vermeden. Zulke dreigingen zijn vanwege de talrijk verspreide phishingmails overigens zeer reëel."

"Onze firewall as a service is een maatoplossing", vult Lore Mattelaer aan. "Ze is flexibel en schaalbaar: onze firewall as a service groeit mee met uw bedrijf. Dat is handig, want u kan moeilijk nu al uw securitybehoeftes binnen pakweg drie jaar voorspellen. Wanneer u tegen dan nood hebt aan meer bandbreedte, evolueert onze beveiligingsoplossing gewoonweg mee. Zo bent u klaar voor de toekomst. Dat is een belangrijke troef ten opzichte van een hardware firewall: die heeft fysieke limieten. Een bijkomend voordeel is het feit dat u alleen betaalt voor datgene wat u vandaag echt gebruikt."

Lore Mattelaer, security competence manager bij Telenet Business, Marco Mertens
Lore Mattelaer, security competence manager bij Telenet Business © Marco Mertens

Een goede securitypartner houdt rekening met de bedrijfsbelangen van zijn klant. Ook de eventuele vertraging is een belangrijk aandachtspunt. Heeft de beveiliging een impact op de performantie van het netwerk? Werken alle applicaties nog wel voldoende snel? Zorgen vertragingen voor frustraties bij de werknemers? Serge Ego: "De firewall as a service van Telenet Business voorziet een cloudbeveiliging die alle verkeer monitort op een heel efficiënte manier. Uw bedrijfsactiviteiten worden dus niet gehinderd door de beschermingslaag.

Op het vlak van gedrag, gebruikte tools en architectuur kenden organisaties de afgelopen jaren - en zeker het voorbije halfjaar - een forse wijziging. "Steeds meer ondernemingen werken vandaag in de cloud en hebben intussen afstandswerken ingevoerd", zegt Serge Ego, technology leader bij Telenet Business. "Vroeger was er één duidelijk gedefinieerd bedrijfsnetwerk waarbinnen alles met elkaar gekoppeld was. Tegenwoordig heeft een organisatie meerdere virtuele kantoren die overal verspreid zijn. Die moeten stuk voor stuk beveiligd worden, en daar komen toch wel wat uitdagingen bij kijken."Lang niet elke organisatie heeft hiervoor de kennis in huis. "Volgens een studie was één op de vier Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven in 2018 op zoek naar extra beveiligingsexperts", illustreert Lore Mattelaer, security competence manager bij Telenet Business. "Vandaag is dat één op de twee geworden. De toegenomen digitalisering en het coronavirus zorgden voor een ongeziene versnelling. De evolutie naar satellietkantoren en applicaties in de cloud is een feit. Denk maar aan Office 365. Maar ook heel wat apparaten hebben een cloudconnectie nodig om te kunnen functioneren.""De verschuiving in onze manier van werken heeft een belangrijke impact op de kwetsbaarheid van organisaties. In de cloud werken met enkel een gebruikersnaam en wachtwoord als bescherming lukt in theorie , maar heel snel krijgt u dan toch af te rekenen met een cyberaanval. Een hacker is allang veel meer dan een persoon: het is een organisatie die programma's gebruikt om automatische aanvallen uit te voeren. De nood aan een goede beveiliging is dan ook groter dan ooit. En door het gebrek aan interne kennis kiezen veel bedrijven ervoor om de beveiliging van hun netwerk te laten beheren door een externe securitypartner."De firewall as a service van Telenet Business biedt alvast een totaaloplossing die weinig interne expertise vereist. Dit is een firewall service vanuit het Telenetplatform die al uw kantoren en thuiswerkers kan beveiligen via één centrale firewall. "Klanten kunnen hierbij rekenen op een permanente monitoring, beheer en rapportering van de beveiliging van hun bedrijfsnetwerk", legt Serge Ego uit. "We voorzien onder meer een efficiënte cloudbescherming van de afzonderlijke werkplekken. Daardoor worden dreigingen lokaal opgevangen en wordt een overbelasting bij het bedrijf zelf vermeden. Zulke dreigingen zijn vanwege de talrijk verspreide phishingmails overigens zeer reëel.""Onze firewall as a service is een maatoplossing", vult Lore Mattelaer aan. "Ze is flexibel en schaalbaar: onze firewall as a service groeit mee met uw bedrijf. Dat is handig, want u kan moeilijk nu al uw securitybehoeftes binnen pakweg drie jaar voorspellen. Wanneer u tegen dan nood hebt aan meer bandbreedte, evolueert onze beveiligingsoplossing gewoonweg mee. Zo bent u klaar voor de toekomst. Dat is een belangrijke troef ten opzichte van een hardware firewall: die heeft fysieke limieten. Een bijkomend voordeel is het feit dat u alleen betaalt voor datgene wat u vandaag echt gebruikt."Een goede securitypartner houdt rekening met de bedrijfsbelangen van zijn klant. Ook de eventuele vertraging is een belangrijk aandachtspunt. Heeft de beveiliging een impact op de performantie van het netwerk? Werken alle applicaties nog wel voldoende snel? Zorgen vertragingen voor frustraties bij de werknemers? Serge Ego: "De firewall as a service van Telenet Business voorziet een cloudbeveiliging die alle verkeer monitort op een heel efficiënte manier. Uw bedrijfsactiviteiten worden dus niet gehinderd door de beschermingslaag.