Kredietverzekeraar Credendo viert dit jaar zijn 100ste verjaardag. De groep heeft sinds 2004 de kortetermijnkredietverzekeringen (termijnen van 30 dagen tot maximaal 2 jaar) ondergebracht in het filiaal Credendo - Short-Term Non-EU Risks, dat werkt zonder staatsgarantie. Stefaan Van Boxstael: "Het was een bewuste keuze om als Belgische kredietverzekeraar deze diensten te blijven aanbieden via een geprivatiseerd filiaal. Meer dan een derde van onze klanten zijn nog steeds Belgische bedrijven. We hebben in deze nichemarkt van kredietverzekering voor termijnen van 30 dagen tot maximaal 2 jaar, intussen een sterke reputatie opgebouwd en verzekeren nu voor ongeveer 32 miljard euro aan risico's."

Credendo ziet nog groeimarge voor de kortetermijnkredietverzekeringen. "Een enquête bij Belgische bedrijven leert dat 6 op de 10 al betalingsproblemen hebben ondervonden met buitenlandse klanten. Toch is maar 20% hiervoor verzekerd. Een kredietverzekering aangaan is geen verplichting, maar het geeft je als onderneming wel gemoedsrust, zeker nu er meer economische instabiliteit en onzekerheid is. We merken in elk geval dat ondernemers zich door de coronacrisis meer bewust worden van de risico's."

Internationaal netwerk

De Belgische export zat de voorbije jaren in de lift en Credendo volgt haar klanten naar nieuwe groeimarkten. Naast eigen filialen en bijkantoren in de belangrijkste Europese landen, heeft de groep voor haar internationale netwerk ook een reeks partnerschappen afgesloten, bv. met de verzekeringspoot van de Islamic Development Bank. Stefaan Van Boxstael: "Deze partnerschappen laten ons toe om onze klanten toch een verzekering aan te bieden, ook in landen waar wij niet rechtstreeks aanwezig kunnen zijn."

De kredietverzekeraar ziet in elk geval nog heel wat opportuniteiten in opkomende markten. "Afrika, Latijns-Amerika en Azië bieden kansen voor Belgische ondernemingen om nieuwe samenwerkingen en handelsakkoorden te sluiten. Om die markten te kunnen inschatten, bieden we onze klanten analyses aan van de politieke en economische risico's ter plaatse", besluit Stefaan Van Boxstael.

Consulteer hier de whitepaper 'Al uw vragen over kredietverzekering beantwoord'.

Kredietverzekeraar Credendo viert dit jaar zijn 100ste verjaardag. De groep heeft sinds 2004 de kortetermijnkredietverzekeringen (termijnen van 30 dagen tot maximaal 2 jaar) ondergebracht in het filiaal Credendo - Short-Term Non-EU Risks, dat werkt zonder staatsgarantie. Stefaan Van Boxstael: "Het was een bewuste keuze om als Belgische kredietverzekeraar deze diensten te blijven aanbieden via een geprivatiseerd filiaal. Meer dan een derde van onze klanten zijn nog steeds Belgische bedrijven. We hebben in deze nichemarkt van kredietverzekering voor termijnen van 30 dagen tot maximaal 2 jaar, intussen een sterke reputatie opgebouwd en verzekeren nu voor ongeveer 32 miljard euro aan risico's."Credendo ziet nog groeimarge voor de kortetermijnkredietverzekeringen. "Een enquête bij Belgische bedrijven leert dat 6 op de 10 al betalingsproblemen hebben ondervonden met buitenlandse klanten. Toch is maar 20% hiervoor verzekerd. Een kredietverzekering aangaan is geen verplichting, maar het geeft je als onderneming wel gemoedsrust, zeker nu er meer economische instabiliteit en onzekerheid is. We merken in elk geval dat ondernemers zich door de coronacrisis meer bewust worden van de risico's."De Belgische export zat de voorbije jaren in de lift en Credendo volgt haar klanten naar nieuwe groeimarkten. Naast eigen filialen en bijkantoren in de belangrijkste Europese landen, heeft de groep voor haar internationale netwerk ook een reeks partnerschappen afgesloten, bv. met de verzekeringspoot van de Islamic Development Bank. Stefaan Van Boxstael: "Deze partnerschappen laten ons toe om onze klanten toch een verzekering aan te bieden, ook in landen waar wij niet rechtstreeks aanwezig kunnen zijn."De kredietverzekeraar ziet in elk geval nog heel wat opportuniteiten in opkomende markten. "Afrika, Latijns-Amerika en Azië bieden kansen voor Belgische ondernemingen om nieuwe samenwerkingen en handelsakkoorden te sluiten. Om die markten te kunnen inschatten, bieden we onze klanten analyses aan van de politieke en economische risico's ter plaatse", besluit Stefaan Van Boxstael.