In deze 6-delige reeks over SAP NOW Live laten we experten aan het woord over 2021 op vlak van digitalisering voor elke business unit. Deze week: het belang van een betrouwbare supply chain voor bedrijven.

Covid-19 was een wake- up call

Laten we eerlijk zijn: als u dacht aan supply chain dan associeerde u dat toch meteen met een cost center? Dat heeft gezorgd voor een wereldwijde concentratie van productie, het afbouwen van eigen stockruimte (het just-in-time principe) en hyperspecialisatie door een aantal leveranciers. Dat heeft bedrijven, een aantal landen en de wereldeconomie geen windeieren gelegd. Maar de pandemie dit jaar heeft aangetoond dat deze aanpak ook haar grenzen kent.

De logistieke uitdagingen van wc-papier, ppe's en vaccins

Kunnen we de voordelen van economische globalisering verzoenen met een supply chain die voor een betrouwbare bevoorrading van wc papier en nog levensnoodzakelijker, medisch materiaal en vaccins kan zorgen? Investeren in lokale productie, meer stockeerruimte en productie van extra voorraden zijn zeker noodzakelijk voor een aantal strategische producten, maar komen ook met een prijskaartje voor de eindconsument. Innovatieve bedrijven zoals dakramenproducent Velux of bij ons transportspecialist ODTH tonen dat het ook anders kan. Dankzij digitalisatie kon ODTH in volle lockdown een nieuwe klant binnen de 24 uur volledig servicen met een complete integratie van alle logistieke en administratieve processen. En dankzij een digitale planningstool kon Velux bij totale disruptie van haar leveranciers toch snel weer de productie op gang trekken.

Bye bye silodenken met digital supply chain

We kunnen de supply chain pas betrouwbaar maken als we alle elementen van de keten digitaal met elkaar connecteren: design, productie, logistiek, maintenance en planning. En dat over de eigen bedrijfsmuren heen. In mijn eigen gesprekken met grote Europese spelers, merk ik duidelijk dat ze allemaal het geweer van schouder veranderen en werken aan een end-to-end innovatiestrategie voor supply chain. Ze zijn erg afhankelijk van hun ecosysteem met daarin voornamelijk kmo's. Die verwachten dat deze key players een voortrekkersrol spelen en zo de standaard zetten voor digitalisering.

Data, analytics en planning make the world go round

Het is geen toeval dat innovatieve supply chain bedrijven bij SAP aankloppen. We zijn op dit moment één van de weinige digitale spelers die een geïntegreerde end-to-end oplossing aanbieden voor de gehele supply chain. Waar spreken we dan concreet over?

In de eerste plaats zijn er betrouwbare data nodig die in real-time over de hele supply chain worden uitgewisseld. Dat is trouwens ook van cruciaal belang voor het slagen van Industry 4.0. Door het productieproces te ontsluiten voor de rest van de logistieke keten wordt de kans op disruptie kleiner.

Een tweede essentieel element is de digitale brainpower: predictive analytics, die ons in staat stelt te anticiperen op problemen in de logistieke keten. Tenslotte is een IBP, een integrated business planning, waarmee vraag en aanbod heel snel op elkaar kan worden afgestemd en "what-if" scenario's mee kunnen gesimuleerd worden, essentieel. De combinatie van deze drie digitale elementen creëert de broodnodige digitale transparantie doorheen de supply chain.

Terug van nooit weggeweest: transparantie en duurzaamheid

Transparantie is niet alleen nodig om te anticiperen op disruptie. Bedrijven zetten vandaag grote stappen om ook ethisch te ondernemen en bv. kinderarbeid uit hun supply chain te bannen. Bovendien wacht ons na Covid-19 hebben een nog grotere uitdaging op gebied van transparantie: het in kaart brengen van de koolstofvoetafdruk van onze bedrijven.

SAP heeft zich bij monde van Christian Klein geëngageerd om die zo snel mogelijk zichtbaar te maken via onze oplossingen om zo op efficiënte manier de klimaatbelasting doorheen de hele supply chain te reduceren. Op termijn zal en moet de keuze van leverancier, het plaatsen van een bestelling en het initiëren van levering of productie mee bepaald worden door de carbon footprint.

De enige oplossing: duurzaam en transparant innoveren

Tijdens ons Belux SAP Now Live event bleek bij bevraging van het publiek dat de nummer één prioriteit nog steeds 'interne efficiëntie' is. Internationaal is men echter de omslag aan het maken: uit een studie dit najaar door consultancybedrijf Grant Thorton, blijkt dat 53% van de bedrijven de noodzaak inzien van een digitale innovatiestrategie voor supply chain. Aan ons dus om als het logistiek knooppunt van Europa zo snel mogelijk te investeren in een duurzame, transparante én digitale innovatiestrategie.

SAP NOW Live biedt gedurende 8 weken bedrijven live digitale webinars aan over nieuwe trends en concrete oplossingen voor niet alleen Supply Chain maar ook Sales, Services en Marketing, HR, Finance en ICT. Benieuwd? Surf naar Digital Supply Chain en kies je sessie uit. Of herbekijk het panelgesprek met Frank Soudan en Bart Weymans, innovation manager bij ODTH First Class Logistics.

Laten we eerlijk zijn: als u dacht aan supply chain dan associeerde u dat toch meteen met een cost center? Dat heeft gezorgd voor een wereldwijde concentratie van productie, het afbouwen van eigen stockruimte (het just-in-time principe) en hyperspecialisatie door een aantal leveranciers. Dat heeft bedrijven, een aantal landen en de wereldeconomie geen windeieren gelegd. Maar de pandemie dit jaar heeft aangetoond dat deze aanpak ook haar grenzen kent.Kunnen we de voordelen van economische globalisering verzoenen met een supply chain die voor een betrouwbare bevoorrading van wc papier en nog levensnoodzakelijker, medisch materiaal en vaccins kan zorgen? Investeren in lokale productie, meer stockeerruimte en productie van extra voorraden zijn zeker noodzakelijk voor een aantal strategische producten, maar komen ook met een prijskaartje voor de eindconsument. Innovatieve bedrijven zoals dakramenproducent Velux of bij ons transportspecialist ODTH tonen dat het ook anders kan. Dankzij digitalisatie kon ODTH in volle lockdown een nieuwe klant binnen de 24 uur volledig servicen met een complete integratie van alle logistieke en administratieve processen. En dankzij een digitale planningstool kon Velux bij totale disruptie van haar leveranciers toch snel weer de productie op gang trekken.We kunnen de supply chain pas betrouwbaar maken als we alle elementen van de keten digitaal met elkaar connecteren: design, productie, logistiek, maintenance en planning. En dat over de eigen bedrijfsmuren heen. In mijn eigen gesprekken met grote Europese spelers, merk ik duidelijk dat ze allemaal het geweer van schouder veranderen en werken aan een end-to-end innovatiestrategie voor supply chain. Ze zijn erg afhankelijk van hun ecosysteem met daarin voornamelijk kmo's. Die verwachten dat deze key players een voortrekkersrol spelen en zo de standaard zetten voor digitalisering.Het is geen toeval dat innovatieve supply chain bedrijven bij SAP aankloppen. We zijn op dit moment één van de weinige digitale spelers die een geïntegreerde end-to-end oplossing aanbieden voor de gehele supply chain. Waar spreken we dan concreet over?In de eerste plaats zijn er betrouwbare data nodig die in real-time over de hele supply chain worden uitgewisseld. Dat is trouwens ook van cruciaal belang voor het slagen van Industry 4.0. Door het productieproces te ontsluiten voor de rest van de logistieke keten wordt de kans op disruptie kleiner.Een tweede essentieel element is de digitale brainpower: predictive analytics, die ons in staat stelt te anticiperen op problemen in de logistieke keten. Tenslotte is een IBP, een integrated business planning, waarmee vraag en aanbod heel snel op elkaar kan worden afgestemd en "what-if" scenario's mee kunnen gesimuleerd worden, essentieel. De combinatie van deze drie digitale elementen creëert de broodnodige digitale transparantie doorheen de supply chain.Transparantie is niet alleen nodig om te anticiperen op disruptie. Bedrijven zetten vandaag grote stappen om ook ethisch te ondernemen en bv. kinderarbeid uit hun supply chain te bannen. Bovendien wacht ons na Covid-19 hebben een nog grotere uitdaging op gebied van transparantie: het in kaart brengen van de koolstofvoetafdruk van onze bedrijven.SAP heeft zich bij monde van Christian Klein geëngageerd om die zo snel mogelijk zichtbaar te maken via onze oplossingen om zo op efficiënte manier de klimaatbelasting doorheen de hele supply chain te reduceren. Op termijn zal en moet de keuze van leverancier, het plaatsen van een bestelling en het initiëren van levering of productie mee bepaald worden door de carbon footprint.Tijdens ons Belux SAP Now Live event bleek bij bevraging van het publiek dat de nummer één prioriteit nog steeds 'interne efficiëntie' is. Internationaal is men echter de omslag aan het maken: uit een studie dit najaar door consultancybedrijf Grant Thorton, blijkt dat 53% van de bedrijven de noodzaak inzien van een digitale innovatiestrategie voor supply chain. Aan ons dus om als het logistiek knooppunt van Europa zo snel mogelijk te investeren in een duurzame, transparante én digitale innovatiestrategie.