In de glazen bol van Jaguar

Jaguar
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

16 november 2017, 11:55 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Elektrische wagens. En zelfrijdende modellen. Weinig topics die in de automobielwereld zoveel aandacht krijgen tegenwoordig. Ook Jaguar doet er volop aan mee. Managing director Marc Bienemann van Jaguar Land Rover Benelux kijkt met ons mee in de glazen bol van het Britse edelmerk.

In 2018 komt de I-PACE op de markt, de eerste volledig elektrische auto van Jaguar. Het wordt een performante wagen met een gedurfd uiterlijk die de prestaties van een sportwagen met de veelzijdigheid van een SUV combineert, zegt Bienemann. En het zal zeker niet bij deze auto blijven.

De I-PACE is nog maar de voorbode van een grote elektrificatie-golf, niet?

“Elk nieuw model van Jaguar Land Rover zal tegen 2020 verkrijgbaar zijn met een vorm van elektrische aandrijving. We zullen diverse elektro-modellen lanceren in ons gamma, van volledig elektrische wagens over plug-in-hybrides tot ‘mild hybrids’, wagens waarbij een elektrische motor de verbrandingsmotor ondersteunt. De allereerste auto’s met plug-in hybride technologie komen van het zustermerk Range Rover en staan vanaf februari in de showrooms.”

Ook autonome wagens staan in het middelpunt van de belangstelling tegenwoordig. Hoe doen jullie daaraan mee?

“De tests met auto’s die volledig zelfstandig hun weg kunnen vinden, zijn al volop bezig in ons Autonomous Urban Drive-programma. Daarmee kan een wagen zonder bestuurder door een stad rijden. Hij zal daarbij rekening houden met verkeerslichten, T-kruispunten en ronde punten. De technologie wordt volledig ontworpen en ontwikkeld in het V.K. en delen ervan worden al gebruikt in de Range Rover Sport. Dat brengt ons weer een stap dichter bij de realisatie van zelfrijdende modellen. Die komen er het komende decennium zeker aan.”

Hoe ziet u mobiliteit verder evolueren na 2020?

“Als we nog wat verder in de toekomst kijken, komen we uit bij de Jaguar Future-Type, een prototype dat de visie van het merk op de auto van 2040 en later uitdrukt. Het is een volledig autonoom, virtueel concept dat de mobiliteit voor de geconnecteerde wereld van morgen verkent, een wereld waar voertuigen niet meer gekocht, maar gedeeld worden. Het hart van de auto is Sayer, het eerste stuurwiel met artificiële intelligentie dat honderden taken zal kunnen uitvoeren. Met zijn spraakherkenningssoftware zal hij vragen kunnen beantwoorden, het nieuws kunnen aanbrengen, reizen kunnen organiseren en entertainment selecteren. Sayer blijft ook niet gewoon in de wagen: hij leeft in de woning en wordt een soort persoonlijke assistent.”

In de glazen bol van Jaguar