Hyundai Construction Equipment verovert Europa vanuit Tessenderlo

Johan Thiels, Director of Administration bij Hyundai Construction Equipment.
Flanders Investment & Trade
Trends Information Services

Trends Information Services verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

14 februari 2018, 08:53 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

In de jaren tachtig en negentig wilde het Koreaanse Hyundai Construction Equipment beginnen met de export van zijn graafmachines en heftrucks. ‘Europa lijkt een goede piste…’, moet het management gedacht hebben. Het vond in België een dealer bereid om de klus te klaren. Wat later kwam er in Rotterdam een verkoopkantoor. Johan Thiels, Director of Administration bij Hyundai Construction Equipment blikt terug en vooruit.

De graafmachines en heftrucks van het moederhuis Hyundai Construction Equipment in Zuid-Korea belanden al vele jaren in Europa. Telt de onderneming wereldwijd 1.500 medewerkers in productie, verkoop en naverkoop, dan zijn er 100 actief in de Europese vestiging in België. Ongeveer tachtig in Tessenderlo en vijf in een logistiek centrum in Zwijndrecht. In satellietbureaus in Frankrijk, Duitsland en het VK werken nog vijftien medewerkers.

Vlaanderen boven

Het duurde niet lang of enkele gevestigde merken suggereerden dat Hyundai Construction Equipment het spel niet eerlijk zou spelen. “Zelfs nadat die kwakkel uitgeroeid was, besliste het Koreaanse management om ook in Europa machines te assembleren: open en bloot. Omdat Vlaanderen een bijzonder gunstige plek bleek voor het Europese hoofdkwartier, kwam hier ook de nieuwe assemblagelijn. Op een site in Geel, na het faillissement van een metaalverwerkend bedrijf.”

Hyundai Construction Equipment verovert Europa vanuit Tessenderlo

Was Rotterdam, met het verkoopkantoor, dan geen optie? “Zeker wel, maar de Vlaamse Overheid had een investeringssteun van 96 miljoen Belgische Frank veil voor het aantrekken van buitenlandse bedrijven. Plus een subsidie voor de aanwerving van de eerste medewerkers.” Toen andere Koreaanse bedrijven, denk aan Samsung, de wereld veroverden, ging Hyundai Construction Equipment met zijn heftrucks en graafmachines mee op dat elan. De nabijheid van de Antwerpse haven was samen met de E313 een niet te versmaden troef.

Pragmatisme uit de Kempen

Vlaanderen bood nog meer troeven. “We staan er altijd van te kijken hoe goed Vlamingen geschoold zijn. En hoezeer ze bereid en in staat zijn om andere talen te spreken en met mensen uit andere culturen om te gaan. Ook de Koreanen verbazen zich daarover als ze vergelijken met medewerkers in andere landen.”

Specifiek in de Kempen valt het pragmatisme van de medewerkers op. “Dat sluit wonderwel aan bij de nuchtere mentaliteit van de Koreanen. Het was lang geleden het Koreaanse management al opgevallen, toen het met de Belgische dealer in zee ging.”

Hyundai Construction Equipment verovert Europa vanuit Tessenderlo

“In Europa groeit het aantal medewerkers al tien jaar lang gestaag”, benadrukt Thiels. “Er zijn nu ook vijftien posten vacant. Belangrijk is dat onze mensen goesting hebben in innovatie, veel innovatie. Zo vertelt ons hi mate-systeem van sensoren hoe de operatoren met de machines werken en hoe dat nog beter zou kunnen. Via het inwinnen van big data leren we hoe we ons machinegebruik voortdurend kunnen optimaliseren. De sensoren melden ook nakende defecten, zodat we tijdig de benodigde onderdelen kunnen afroepen.”

Benieuwd naar wie de vijf genomineerden voor de ‘Foreign Investment of the Year Trophy’ waren? Ontdek ze hier!

Lees hier de andere artikels van dit dossier.