Eén van de hervormingen van de regering-De Croo betreft de vergroening van de salariswagens. Vanaf 2026 zullen de kosten van nieuwe wagens die volledig of deels op fossiele brandstoffen rijden niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Kortom: bedrijven hebben dan geen andere keuze meer dan elektrische bedrijfswagens te kopen of te leasen.

"In veel Belgische bedrijven is de wagen een vast onderdeel van het verloningspakket, dus deze fiscale wijziging zal een ingrijpende impact hebben", stelt Delphine Vanassche, senior manager Tax and Legal bij BDO. "Aangezien de fiscaliteit stapsgewijs verandert vanaf midden 2023, is het de hoogste tijd voor een strategische oefening over hoe de bedrijfsvloot er straks moet uitzien. Daarbij moeten heel wat elementen worden overwogen."

Bovendien is het systeem van de salariswagens, mobiliteitsbudget en cafetariaplannen een complex kluwen van fiscaliteit, arbeidsrecht en sociale zekerheid. Laura Dewez, partner bij BDO: "Sommige organisaties kennen een wagen toe, eventueel binnen een mobiliteitsbudget, of werken met een cafetariaplan. Vooraleer over te schakelen naar een volledig geëlektrificeerde fleet, starten we daarom met een analyse van de totale kost van de wagens: de aankoop of leasing, het tanken, het onderhoud, de parkeerplaats, enzovoort..."

Delphine Vanassche, senior manager Tax and Legal bij BDO

"Denk vandaag na over hoe uw fleet er in 2026 moet uitzien"

Zo'n analyse leidt tot objectieve cijfers en heldere inzichten. "Wat is de cost of ownership vandaag? Wat is de impact van de fiscaliteit tussen nu en 2026? En hoe kan je als bedrijf je fleet omschakelen en tegelijk een attractief verloningspakket blijven aanbieden? Nu er om talent wordt gestreden, is dat een belangrijke factor", aldus Delphine Vanassche. "We brengen ook de belasting die werknemers zelf betalen voor het privégebruik van de wagen in rekening."

Als consultant is BDO een onafhankelijke partij, die bedrijven met een multidisciplinaire aanpak bijstaat. Nadat een keuze gemaakt is voor een groener wagenpark, al dan niet binnen een mobiliteitsbudget of aangevuld met een cafetariaplan, moeten immers nog juridische en administratieve hordes worden genomen. "Ook over de communicatie wordt best goed nagedacht, om te vermijden dat deze ommeslag zou leiden tot sociale onrust", besluit Laura Dewez.

Meer weten over de optimalisatie van uw bedrijfsvloot?

Contacteer Delphine Vanassche

delphine.vanassche@bdo.be

Tel.09 210 54 10

Eén van de hervormingen van de regering-De Croo betreft de vergroening van de salariswagens. Vanaf 2026 zullen de kosten van nieuwe wagens die volledig of deels op fossiele brandstoffen rijden niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Kortom: bedrijven hebben dan geen andere keuze meer dan elektrische bedrijfswagens te kopen of te leasen."In veel Belgische bedrijven is de wagen een vast onderdeel van het verloningspakket, dus deze fiscale wijziging zal een ingrijpende impact hebben", stelt Delphine Vanassche, senior manager Tax and Legal bij BDO. "Aangezien de fiscaliteit stapsgewijs verandert vanaf midden 2023, is het de hoogste tijd voor een strategische oefening over hoe de bedrijfsvloot er straks moet uitzien. Daarbij moeten heel wat elementen worden overwogen."Bovendien is het systeem van de salariswagens, mobiliteitsbudget en cafetariaplannen een complex kluwen van fiscaliteit, arbeidsrecht en sociale zekerheid. Laura Dewez, partner bij BDO: "Sommige organisaties kennen een wagen toe, eventueel binnen een mobiliteitsbudget, of werken met een cafetariaplan. Vooraleer over te schakelen naar een volledig geëlektrificeerde fleet, starten we daarom met een analyse van de totale kost van de wagens: de aankoop of leasing, het tanken, het onderhoud, de parkeerplaats, enzovoort..."Zo'n analyse leidt tot objectieve cijfers en heldere inzichten. "Wat is de cost of ownership vandaag? Wat is de impact van de fiscaliteit tussen nu en 2026? En hoe kan je als bedrijf je fleet omschakelen en tegelijk een attractief verloningspakket blijven aanbieden? Nu er om talent wordt gestreden, is dat een belangrijke factor", aldus Delphine Vanassche. "We brengen ook de belasting die werknemers zelf betalen voor het privégebruik van de wagen in rekening."Als consultant is BDO een onafhankelijke partij, die bedrijven met een multidisciplinaire aanpak bijstaat. Nadat een keuze gemaakt is voor een groener wagenpark, al dan niet binnen een mobiliteitsbudget of aangevuld met een cafetariaplan, moeten immers nog juridische en administratieve hordes worden genomen. "Ook over de communicatie wordt best goed nagedacht, om te vermijden dat deze ommeslag zou leiden tot sociale onrust", besluit Laura Dewez.