Succesvolle bedrijven zijn haast onafgebroken bezig met het verbeteren van de customer journey. Die klant heeft immers strenge eisen en vraagt om een gepersonaliseerde service via een kanaal naar keuze. Bij headless commerce gebruikt een bedrijf aparte systemen voor de backend e-commercefunctionaliteit en de frontend gebruikservaring om op die manier de user experience van de klanten snel te verbeteren.

Door beide concepten van elkaar los te koppelen, kunnen merken hun volledige systeem voor e-commerce op hun eigen manier inrichten. Bedrijven zijn hierdoor een stuk minder afhankelijk van IT. Wie een wijziging voor de gebruiker wil doorvoeren, hoeft dus niets meer aan de backend te veranderen. Beide applicaties communiceren met elkaar via API's, experience managers en tools zoals Heroku en MuleSoft.

Ahold Delhaize ontwikkelde op deze manier bijvoorbeeld een innovatief betaalsysteem, Tap to Go. Het biedt klanten de optie om onmiddellijk te betalen door met hun telefoon te 'tappen' op de productcode. Daarnaast maakt de tool het mogelijk om klanten persoonlijke kortingen aan te bieden op hun favoriete producten. De toepassing verbindt verschillende systemen zonder dat er aan de backend grote updates nodig zijn. MuleSoft registreert iedere tap en slaat de informatie meteen op.

Roel Naessens, Regional VP Marketing Cloud & Commerce Cloud bij Salesforce

Een snellere en betere customer experience

Headless commerce biedt een merk heel wat voordelen. Niet-ontwikkelaars kunnen sneller aanpassingen aan de frontend doorvoeren, waardoor ze minder tickets bij IT moeten indienen. Headless templates en oplossingen van IT-partners maken het zelfs mogelijk om met een paar muisklikken verkoopapps te bouwen die meer conversies opleveren. Dankzij de eenvoud van headless commerce hebben medewerkers geen gespecialiseerde skills of opleidingen nodig om de gebruikersinterface bij te werken.

Voor bedrijven betekent dit flinke tijdwinst, waardoor ze veel sneller op trends en verwachtingen kunnen reageren. Merken zijn zo beter in staat om persoonlijke ervaringen te genereren die hun klanten nergens anders zullen vinden. En dankzij API's kunnen ze over alle kanalen heen een consistente ervaring garanderen. Headless commerce is de ideale oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-ervaring willen koppelen aan andere touchpoints binnen de customer journey, zoals mobiele appervaringen, in-store-ervaringen en sociale media. Zo kunnen ze op elk moment de meest aantrekkelijke service aanbieden.

Ontdek hier of ook uw bedrijf voordeel kan halen uit e-commerce.

Auteur: Roel Naessens, Regional VP Marketing Cloud & Commerce Cloud bij Salesforce

Succesvolle bedrijven zijn haast onafgebroken bezig met het verbeteren van de customer journey. Die klant heeft immers strenge eisen en vraagt om een gepersonaliseerde service via een kanaal naar keuze. Bij headless commerce gebruikt een bedrijf aparte systemen voor de backend e-commercefunctionaliteit en de frontend gebruikservaring om op die manier de user experience van de klanten snel te verbeteren.Door beide concepten van elkaar los te koppelen, kunnen merken hun volledige systeem voor e-commerce op hun eigen manier inrichten. Bedrijven zijn hierdoor een stuk minder afhankelijk van IT. Wie een wijziging voor de gebruiker wil doorvoeren, hoeft dus niets meer aan de backend te veranderen. Beide applicaties communiceren met elkaar via API's, experience managers en tools zoals Heroku en MuleSoft.Ahold Delhaize ontwikkelde op deze manier bijvoorbeeld een innovatief betaalsysteem, Tap to Go. Het biedt klanten de optie om onmiddellijk te betalen door met hun telefoon te 'tappen' op de productcode. Daarnaast maakt de tool het mogelijk om klanten persoonlijke kortingen aan te bieden op hun favoriete producten. De toepassing verbindt verschillende systemen zonder dat er aan de backend grote updates nodig zijn. MuleSoft registreert iedere tap en slaat de informatie meteen op.Headless commerce biedt een merk heel wat voordelen. Niet-ontwikkelaars kunnen sneller aanpassingen aan de frontend doorvoeren, waardoor ze minder tickets bij IT moeten indienen. Headless templates en oplossingen van IT-partners maken het zelfs mogelijk om met een paar muisklikken verkoopapps te bouwen die meer conversies opleveren. Dankzij de eenvoud van headless commerce hebben medewerkers geen gespecialiseerde skills of opleidingen nodig om de gebruikersinterface bij te werken.Voor bedrijven betekent dit flinke tijdwinst, waardoor ze veel sneller op trends en verwachtingen kunnen reageren. Merken zijn zo beter in staat om persoonlijke ervaringen te genereren die hun klanten nergens anders zullen vinden. En dankzij API's kunnen ze over alle kanalen heen een consistente ervaring garanderen. Headless commerce is de ideale oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-ervaring willen koppelen aan andere touchpoints binnen de customer journey, zoals mobiele appervaringen, in-store-ervaringen en sociale media. Zo kunnen ze op elk moment de meest aantrekkelijke service aanbieden.Ontdek hier of ook uw bedrijf voordeel kan halen uit e-commerce.Auteur: Roel Naessens, Regional VP Marketing Cloud & Commerce Cloud bij Salesforce