"We hebben al bij al geen grote stress gevoeld bij onze Private Banking-klanten naar aanleiding van de coronacrisis, wel een verhoogde behoefte aan contact met hun bankier", steekt Daniela Rizzo van wal. "Ze vroegen hun Private Banker, die hun vaste contactpersoon is, vaker om informatie of advies. Om geen onnodige risico's te nemen, hebben we de fysieke contacten in de agentschappen tot het strikt noodzakelijke beperkt. We schakelden vooral over op overleg via telefoon of videoconferentie."

"Met de meeste klanten hebben we een jarenlange vertrouwensrelatie opgebouwd. Zij weten dat ze hun Private Banker altijd kunnen bellen. Hij/zij kent hun familiale situatie, hun professionele en privéprojecten en weet wat er belangrijk is voor het beheer van hun beleggingsportefeuille. De voorbije maanden zagen we dat klanten vooral informatie wilden over wat er zich op de markten afspeelde en in welke mate dat een invloed had op hun doelstellingen op de lange termijn."

Welke rol vervult de Private Banker precies?

Daniela Rizzo: "Hij of zij is de persoonlijke begeleider van de klant, het single point of contact met de bank, zeg maar. Hij luistert naar de vragen van klanten en begeleidt hen bij hun investeringen. Indien nodig, roept de Private Banker de hulp in van andere specialisten binnen Belfius. Dat gebeurt wanneer klanten meer willen weten over een krediet, een vermogens- of successieplanning of wanneer ze specifiek juridisch of fiscaal advies verlangen. Daarvoor kunnen we onder meer rekenen op de collega's van Wealth Analysis & Planning en Business & Wealth Services." Lees ook: Draag uw vermogen in optimale omstandigheden over naar de volgende generatie

"Dat is de kracht van onze dienstverlening: enerzijds hebben we een ruime equipe van gepassioneerde Private Bankers, die dicht bij hun klanten staan. Anderzijds is er een uitgebreid netwerk van adviseurs die een antwoord kunnen bieden op alle mogelijke vragen in verband met het vermogen van onze klanten. En vergeet ook niet dat we een uniek partnership hebben met vermogensbeheerder Candriam. We kunnen onze klanten ook met hun experts in contact brengen, wanneer ze zich specifiek willen verdiepen in bepaalde domeinen, zoals bv. beleggingen met een impact op de maatschappij." Lees ook: Candriam en Belfius Private Banking delen dezelfde visie op duurzaam en impactvol beleggen

Daniela Rizzo, regionaal directeur Brussel en West-Wallonië Belfius Private Banking

De Belfius app wordt voor Private Banking-klanten aangevuld met extra functionaliteiten. Wat is het belang daarvan?

Daniela Rizzo: "De app vormt een belangrijke ondersteuning in de relatie tussen de Private Banker en de klant. De klant kan niet alleen zijn rekeningen en transacties bekijken en contact opnemen met zijn bankier, maar ook zijn volledige portefeuille opvolgen en in één oogopslag de evolutie van zijn beleggingen volgen op zijn smartphone of tablet. We merken dat de meeste klanten het gemakkelijk vinden om dat zelf te doen en daardoor vaker adviesvragen stellen aan hun bankier."

Geert Van Mol: "Onze ambitie is om klanten met onze app een "unieke iPhone-ervaring" te geven. Hij moet er goed uitzien en alles moet feilloos werken alsof het niets is. Daarom hebben we alle functionaliteiten en alle informatie die de klant nodig heeft, samengebracht in één veilige app, die uiterst intuïtief en gebruiksvriendelijk is. In drie seconden raadpleeg je vandaag gedetailleerde rapporten over je beleggingsportefeuille en krijg je relevante informatie en inzichten, iets wat je vroeger op papier moest aanvragen bij je Private Banker."

Geert Van Mol, Chief Digital Officer Belfius Private Banking

Hoe zal de app zich verder ontwikkelen?

Geert Van Mol: "We blijven onszelf uitdagen om nog beter te doen. Belfius heeft inzake digitalisering een reputatie hoog te houden. Vorig jaar werden we uitgeroepen tot beste digitale bank van België. Op Europees vlak haalden we met onze retail banking-app zelfs de tweede plaats."

"De Belfius app wordt zowel voor zijn functionaliteit als voor zijn design en gebruiksgemak erkend door de klanten en de sector. Alles werd erin geïntegreerd."

"Maar we blijven niet stilzitten, onze app is volop in evolutie. Alle documenten die nodig zijn voor de bank- en verzekeringsrelatie moeten via de app ondertekend kunnen worden. We lanceren video's en podcasts om onze klanten nog beter te informeren en inzichten te bieden die ze nog niet in de pers hebben gelezen. Bovendien willen we hen de mogelijkheid bieden om meteen met experts in gesprek te gaan over die topics."

"Zowel functioneel (overzichten, informatie, documenten ...) als qua beleving (gevoel, emotie, vertrouwen, respect ...) willen we met de Belfius app voor de private klant een digitale ervaring van wereldniveau aanbieden. Of de klant nu meer autonoom belegt en zelf intekent op IPO's of aandelen, of via zijn bankier verkiest te werken en enkel de app gebruikt als overzicht of om documenten te ondertekenen doet er niet toe. Hij bepaalt zelf in functie van zijn wensen de mix digitaal/menselijk contact die hem past."

"De app raadplegen moet voor elke klant een topervaring zijn. Daarom hebben we ook strategische partnerships afgesloten die moeten leiden tot lokale, disruptieve ecosystemen met als doel het leven van onze klanten nog aangenamer te maken. Dankzij de samenwerking met Proximus zullen onze private banking-klanten bijvoorbeeld kunnen genieten van een exclusieve VIP-service."

Daniela Rizzo en Geert Van Mol, Belfius Private Banking

Wat betekent die verdere digitalisering voor de Private Bankers en hun relatie met de klant?

Daniela Rizzo: "Het menselijk contact blijft centraal staan in onze klantenrelatie. Minimaal twee keer per jaar wordt de klant uitgenodigd voor een persoonlijk onderhoud met zijn bankier. En uiteraard blijft de Private Banker ook tussendoor altijd beschikbaar voor zijn klanten. We denken dat fysieke ontmoetingen essentieel blijven om oplossingen op maat te kunnen bieden. Dankzij de ondersteuning van de app voor de dagelijkse behoeften, zal de Private Banker zich nog meer kunnen concentreren op de individuele situatie van elke klant en zijn specifieke adviesvragen."

Geert Van Mol: "Onze klant verwacht terecht een veilig en zo volledig mogelijk digitaal aanbod. Het digitale zal nog belangrijker worden. Met alle interne diensten - communicatie, marketing, juristen, digitale datateams ... - zijn we hard aan het werk om de app verder te perfectioneren. Toch ben ik ervan overtuigd dat ook het menselijke, het persoonlijke contact en het advies aan belang zal winnen. Het is immers de combinatie van een digitale topervaring met de nabijheid van een persoonlijke adviseur die voor magie zorgt."

"We hebben al bij al geen grote stress gevoeld bij onze Private Banking-klanten naar aanleiding van de coronacrisis, wel een verhoogde behoefte aan contact met hun bankier", steekt Daniela Rizzo van wal. "Ze vroegen hun Private Banker, die hun vaste contactpersoon is, vaker om informatie of advies. Om geen onnodige risico's te nemen, hebben we de fysieke contacten in de agentschappen tot het strikt noodzakelijke beperkt. We schakelden vooral over op overleg via telefoon of videoconferentie.""Met de meeste klanten hebben we een jarenlange vertrouwensrelatie opgebouwd. Zij weten dat ze hun Private Banker altijd kunnen bellen. Hij/zij kent hun familiale situatie, hun professionele en privéprojecten en weet wat er belangrijk is voor het beheer van hun beleggingsportefeuille. De voorbije maanden zagen we dat klanten vooral informatie wilden over wat er zich op de markten afspeelde en in welke mate dat een invloed had op hun doelstellingen op de lange termijn." Daniela Rizzo: "Hij of zij is de persoonlijke begeleider van de klant, het single point of contact met de bank, zeg maar. Hij luistert naar de vragen van klanten en begeleidt hen bij hun investeringen. Indien nodig, roept de Private Banker de hulp in van andere specialisten binnen Belfius. Dat gebeurt wanneer klanten meer willen weten over een krediet, een vermogens- of successieplanning of wanneer ze specifiek juridisch of fiscaal advies verlangen. Daarvoor kunnen we onder meer rekenen op de collega's van Wealth Analysis & Planning en Business & Wealth Services." Lees ook: Draag uw vermogen in optimale omstandigheden over naar de volgende generatie "Dat is de kracht van onze dienstverlening: enerzijds hebben we een ruime equipe van gepassioneerde Private Bankers, die dicht bij hun klanten staan. Anderzijds is er een uitgebreid netwerk van adviseurs die een antwoord kunnen bieden op alle mogelijke vragen in verband met het vermogen van onze klanten. En vergeet ook niet dat we een uniek partnership hebben met vermogensbeheerder Candriam. We kunnen onze klanten ook met hun experts in contact brengen, wanneer ze zich specifiek willen verdiepen in bepaalde domeinen, zoals bv. beleggingen met een impact op de maatschappij." Lees ook: Candriam en Belfius Private Banking delen dezelfde visie op duurzaam en impactvol beleggen Daniela Rizzo: "De app vormt een belangrijke ondersteuning in de relatie tussen de Private Banker en de klant. De klant kan niet alleen zijn rekeningen en transacties bekijken en contact opnemen met zijn bankier, maar ook zijn volledige portefeuille opvolgen en in één oogopslag de evolutie van zijn beleggingen volgen op zijn smartphone of tablet. We merken dat de meeste klanten het gemakkelijk vinden om dat zelf te doen en daardoor vaker adviesvragen stellen aan hun bankier." Geert Van Mol: "Onze ambitie is om klanten met onze app een "unieke iPhone-ervaring" te geven. Hij moet er goed uitzien en alles moet feilloos werken alsof het niets is. Daarom hebben we alle functionaliteiten en alle informatie die de klant nodig heeft, samengebracht in één veilige app, die uiterst intuïtief en gebruiksvriendelijk is. In drie seconden raadpleeg je vandaag gedetailleerde rapporten over je beleggingsportefeuille en krijg je relevante informatie en inzichten, iets wat je vroeger op papier moest aanvragen bij je Private Banker."Geert Van Mol: "We blijven onszelf uitdagen om nog beter te doen. Belfius heeft inzake digitalisering een reputatie hoog te houden. Vorig jaar werden we uitgeroepen tot beste digitale bank van België. Op Europees vlak haalden we met onze retail banking-app zelfs de tweede plaats.""De Belfius app wordt zowel voor zijn functionaliteit als voor zijn design en gebruiksgemak erkend door de klanten en de sector. Alles werd erin geïntegreerd.""Maar we blijven niet stilzitten, onze app is volop in evolutie. Alle documenten die nodig zijn voor de bank- en verzekeringsrelatie moeten via de app ondertekend kunnen worden. We lanceren video's en podcasts om onze klanten nog beter te informeren en inzichten te bieden die ze nog niet in de pers hebben gelezen. Bovendien willen we hen de mogelijkheid bieden om meteen met experts in gesprek te gaan over die topics.""Zowel functioneel (overzichten, informatie, documenten ...) als qua beleving (gevoel, emotie, vertrouwen, respect ...) willen we met de Belfius app voor de private klant een digitale ervaring van wereldniveau aanbieden. Of de klant nu meer autonoom belegt en zelf intekent op IPO's of aandelen, of via zijn bankier verkiest te werken en enkel de app gebruikt als overzicht of om documenten te ondertekenen doet er niet toe. Hij bepaalt zelf in functie van zijn wensen de mix digitaal/menselijk contact die hem past.""De app raadplegen moet voor elke klant een topervaring zijn. Daarom hebben we ook strategische partnerships afgesloten die moeten leiden tot lokale, disruptieve ecosystemen met als doel het leven van onze klanten nog aangenamer te maken. Dankzij de samenwerking met Proximus zullen onze private banking-klanten bijvoorbeeld kunnen genieten van een exclusieve VIP-service."Daniela Rizzo: "Het menselijk contact blijft centraal staan in onze klantenrelatie. Minimaal twee keer per jaar wordt de klant uitgenodigd voor een persoonlijk onderhoud met zijn bankier. En uiteraard blijft de Private Banker ook tussendoor altijd beschikbaar voor zijn klanten. We denken dat fysieke ontmoetingen essentieel blijven om oplossingen op maat te kunnen bieden. Dankzij de ondersteuning van de app voor de dagelijkse behoeften, zal de Private Banker zich nog meer kunnen concentreren op de individuele situatie van elke klant en zijn specifieke adviesvragen."Geert Van Mol: "Onze klant verwacht terecht een veilig en zo volledig mogelijk digitaal aanbod. Het digitale zal nog belangrijker worden. Met alle interne diensten - communicatie, marketing, juristen, digitale datateams ... - zijn we hard aan het werk om de app verder te perfectioneren. Toch ben ik ervan overtuigd dat ook het menselijke, het persoonlijke contact en het advies aan belang zal winnen. Het is immers de combinatie van een digitale topervaring met de nabijheid van een persoonlijke adviseur die voor magie zorgt."