VWR International is deel van Avantor en levert in ruim dertig landen producten aan laboratorium- en productieklanten in onder meer de farma- en chemiesector, van wegwerphandschoenen over labomateriaal tot chemicaliën. In hun opslagruimte in Haasrode liggen meer dan 20.000 producten opgeslagen, elke dag vertrekken er ruim 5.000 pakjes naar de klanten.

Van manueel scannen naar slimme brillen

In het magazijn verliep voor de komst van de Glasses veel van het werk via manueel scannen. De brillen nemen die taak niet over, maar hoe faciliteert de nieuwe technologie de taken van de magazijniers? "Goederen die in ons magazijn binnenkomen, moeten in de juiste bak, in de juiste kooi en in de juiste rij terechtkomen", legt Process Engineer Diet Uytterhoeven uit. "Vroeger gebruikten onze medewerkers daarvoor handscanners. Het artikel werd ingescand en op een pc zag de magazijnier dan dat het product in kooi 5, op legger 3 en in rij A moest gelegd worden. Hij moest wel voor elk pak telkens opnieuw naar beneden komen om het in te scannen en hij moest die juiste plek ook zelf onthouden, wat soms wel eens fout liep."

Sneller en gemakkelijker

Met deze slimme brillen verloopt heel dat proces een stuk sneller en gemakkelijker, legt Diet uit. "De magazijniers hebben nu beide handen vrij, maar moeten ook zelf niks meer onthouden. Ze "zien" in hun bril als het ware waar het product moet komen en ze worden gewaarschuwd als ze een fout maken. De bril wordt ook in de andere richting gebruikt, als we uit het magazijn orders moeten picken om goederen uit te sturen. Heel het Glasses-systeem communiceert ook met ons interne SAP-systeem. Zo krijgt de bril niet enkel informatie over de plaats waar een item te vinden is, maar stuurt die ook informatie terug naar het SAP-systeem."

Nieuwe generatie

Momenteel werkt VWR met zeventien Google Glasses. Die werden geleverd door het Duitse bedrijf Picavi. "Dit zijn nog brillen van de eerste generatie", zegt Diet. "Ondertussen hebben we ook al een bril van de tweede generatie aangekocht om uit te proberen. Als de tests goed meevallen, zal binnenkort iedereen op het nieuw model overschakelen, de Google Glasses 2. Het draagcomfort van de eerste generatie was al goed, maar de tweede generatie heeft een helderder scherm en ook de kabel voor de batterij zit beter weggewerkt."

Meteen lovend

Het brengt ons bij de vraag of de medewerkers ook allemaal lovend zijn over de bril. Echte weerstand ondervond VWR niet. "De meeste medewerkers waren meteen lovend over de bril", zegt Diet. "Zeker de jongere generatie was direct mee. Van hen krijgen we ook de feedback dat het apparaatje heel comfortabel zit en dat het heel efficiënt werkt." Het maakt hen efficiënter, maar werkt het ook makkelijk? De externe batterij is een van de aandachtspunten die Diet aanhaalt als hij uitlegt dat je als bedrijf meer moet doen dan enkel de brillen aankopen. "Het ingebouwde batterijtje van de bril is veel te klein om lang mee te gaan, wij sluiten hem dus aan op een extern battery pack dat de magazijnier moet meedragen", zegt Diet. "Een ander aandachtspunt is ook dat je wifi-verbinding echt wel goed in orde moet zijn om de bril ten volle te kunnen benutten. En tot slot was ook het initiële programmeerwerk om ons SAP-systeem te laten communiceren met de bril niet van de poes. Maar dat loopt ondertussen vlot."

Niet duurder

Blijft nog een belangrijke vraag onbeantwoord: wat kost zo'n bril eigenlijk? "De stukprijs is van dezelfde orde als een goede handscanner", zegt Diet. "En dit systeem werkt veel vlotter en sneller. Wij zijn er alvast heel tevreden over. We kunnen nu beter doen met evenveel mensen."

VWR International is deel van Avantor en levert in ruim dertig landen producten aan laboratorium- en productieklanten in onder meer de farma- en chemiesector, van wegwerphandschoenen over labomateriaal tot chemicaliën. In hun opslagruimte in Haasrode liggen meer dan 20.000 producten opgeslagen, elke dag vertrekken er ruim 5.000 pakjes naar de klanten.In het magazijn verliep voor de komst van de Glasses veel van het werk via manueel scannen. De brillen nemen die taak niet over, maar hoe faciliteert de nieuwe technologie de taken van de magazijniers? "Goederen die in ons magazijn binnenkomen, moeten in de juiste bak, in de juiste kooi en in de juiste rij terechtkomen", legt Process Engineer Diet Uytterhoeven uit. "Vroeger gebruikten onze medewerkers daarvoor handscanners. Het artikel werd ingescand en op een pc zag de magazijnier dan dat het product in kooi 5, op legger 3 en in rij A moest gelegd worden. Hij moest wel voor elk pak telkens opnieuw naar beneden komen om het in te scannen en hij moest die juiste plek ook zelf onthouden, wat soms wel eens fout liep."Met deze slimme brillen verloopt heel dat proces een stuk sneller en gemakkelijker, legt Diet uit. "De magazijniers hebben nu beide handen vrij, maar moeten ook zelf niks meer onthouden. Ze "zien" in hun bril als het ware waar het product moet komen en ze worden gewaarschuwd als ze een fout maken. De bril wordt ook in de andere richting gebruikt, als we uit het magazijn orders moeten picken om goederen uit te sturen. Heel het Glasses-systeem communiceert ook met ons interne SAP-systeem. Zo krijgt de bril niet enkel informatie over de plaats waar een item te vinden is, maar stuurt die ook informatie terug naar het SAP-systeem."Momenteel werkt VWR met zeventien Google Glasses. Die werden geleverd door het Duitse bedrijf Picavi. "Dit zijn nog brillen van de eerste generatie", zegt Diet. "Ondertussen hebben we ook al een bril van de tweede generatie aangekocht om uit te proberen. Als de tests goed meevallen, zal binnenkort iedereen op het nieuw model overschakelen, de Google Glasses 2. Het draagcomfort van de eerste generatie was al goed, maar de tweede generatie heeft een helderder scherm en ook de kabel voor de batterij zit beter weggewerkt."Het brengt ons bij de vraag of de medewerkers ook allemaal lovend zijn over de bril. Echte weerstand ondervond VWR niet. "De meeste medewerkers waren meteen lovend over de bril", zegt Diet. "Zeker de jongere generatie was direct mee. Van hen krijgen we ook de feedback dat het apparaatje heel comfortabel zit en dat het heel efficiënt werkt." Het maakt hen efficiënter, maar werkt het ook makkelijk? De externe batterij is een van de aandachtspunten die Diet aanhaalt als hij uitlegt dat je als bedrijf meer moet doen dan enkel de brillen aankopen. "Het ingebouwde batterijtje van de bril is veel te klein om lang mee te gaan, wij sluiten hem dus aan op een extern battery pack dat de magazijnier moet meedragen", zegt Diet. "Een ander aandachtspunt is ook dat je wifi-verbinding echt wel goed in orde moet zijn om de bril ten volle te kunnen benutten. En tot slot was ook het initiële programmeerwerk om ons SAP-systeem te laten communiceren met de bril niet van de poes. Maar dat loopt ondertussen vlot."Blijft nog een belangrijke vraag onbeantwoord: wat kost zo'n bril eigenlijk? "De stukprijs is van dezelfde orde als een goede handscanner", zegt Diet. "En dit systeem werkt veel vlotter en sneller. Wij zijn er alvast heel tevreden over. We kunnen nu beter doen met evenveel mensen."