Technologie zit letterlijk in het DNA van ERA, dat voluit 'Electronic Realty Association' heet. Moederbedrijf ERA Franchise Systems gebruikte al in 1972 faxmachines om woningen in de VS te verkopen, en de Belgische tak lanceerde een van de allereerste internetportalen in België. Intussen vertrouwt het bedrijf op Salesforce om dat portaal te onderbouwen en zo huurders en kopers met de ongeveer 10.000 aanbiedingen in het makelaarsnetwerk te verbinden.

ERA zag al snel toekomst in een CRM-systeem, maar stelde vast dat de meeste kant-en-klare oplossingen te beperkt zijn om hun franchisemodel te ondersteunen. "We werken met veel verschillende makelaars: van driemanszaken tot de grootste kantoren van België. We hebben een strak en configureerbaar databeheer nodig", zegt Johan Krijgsman, CEO bij ERA.

Rijkere ervaring voor (ver)kopers en makelaars

In 2015 besloot ERA op een nieuwe CRM-strategie over te schakelen en vandaag gebruikt het bedrijf Salesforce Customer 360 om grote datavolumes eenvoudig in het portaal te integreren en toegankelijk te maken. Dat biedt tal van voordelen voor de verschillende betrokken partijen in een verkoopproces. Sales Cloud automatiseert bijvoorbeeld tijdrovende, handmatige taken, waardoor makelaars hun tijd in waardevolle activiteiten kunnen investeren. Kleine kantoren boeken zelfs efficiëntiewinsten die normaal alleen voor de grootste spelers zijn weggelegd.

Ook een afspraak maken om een huis te bezichtigen was nooit zo eenvoudig. Dankzij een centraal beeld op een gedeelde agenda vinden alle partijen snel een gepaste datum, zodat de verkoper minder hinder heeft van huisbezoeken en makelaars minder tijd verliezen tussen afspraken. Met dank aan maandelijkse rapporten in de vorm van een PDF blijft iedereen altijd van alles op de hoogte. Ook de feedback van kopers legt Sales Cloud vast. "We weten graag waarom potentiële kopers beslissen om geen bod uit te brengen. Als mensen consequent denken dat de prijs te hoog ligt, dan kunnen ze die verlagen. Salesforce maakt alles transparant", zegt Krijgsman.

ERA kan rekenen op maar liefst twaalf jaar aan historische data. Salesforce centraliseert die informatie om intelligentere verkoopprocessen mogelijk te maken. Tableau CRM helpt ERA bijvoorbeeld met voorspellingen over hoe waarschijnlijk het is dat een woning in de huidige markt tegen de gevraagde prijs zal worden verkocht. Bij nieuwe panden kunnen makelaars meteen zien voor hoeveel vergelijkbare eigendommen van de hand zijn gegaan. Salesforce kan zelfs automatisch aanbiedingen matchen met de voorkeuren van 50.000 kandidaat-kopers.

Toekomstbestendig platform

Meer inzicht betekent ook dat teams meer gerichte campagnes kunnen uitsturen. Met Marketing Cloud is het mogelijk om leads te vormen op basis van browsegegevens en potentiële kopers relevantere vastgoedaanbiedingen te sturen. Ook intern biedt het systeem waardevolle informatie. Zo kunnen managers dankzij de dashboards in Sales Cloud zien wie van hun teamleden het best presteert en hieruit best practices voor collega's afleiden.

De databank van ERA is intussen zo uitgebreid dat zelfs de universiteiten van Antwerpen en Leuven er graag gebruik van maken voor onderzoek over de Belgische huizenmarkt. De resultaten dienen dan weer om de overheid en de Nationale Bank te ondersteunen bij hun huisvestingsbeleid. "Salesforce geeft ons een toekomstbestendig platform om sneller te evolueren en innoveren. Geen enkel ander CRM-systeem had ons zoveel waarde kunnen opleveren", besluit Krijgsman.

Meer informatie over dit project vind je hier.

Technologie zit letterlijk in het DNA van ERA, dat voluit 'Electronic Realty Association' heet. Moederbedrijf ERA Franchise Systems gebruikte al in 1972 faxmachines om woningen in de VS te verkopen, en de Belgische tak lanceerde een van de allereerste internetportalen in België. Intussen vertrouwt het bedrijf op Salesforce om dat portaal te onderbouwen en zo huurders en kopers met de ongeveer 10.000 aanbiedingen in het makelaarsnetwerk te verbinden.ERA zag al snel toekomst in een CRM-systeem, maar stelde vast dat de meeste kant-en-klare oplossingen te beperkt zijn om hun franchisemodel te ondersteunen. "We werken met veel verschillende makelaars: van driemanszaken tot de grootste kantoren van België. We hebben een strak en configureerbaar databeheer nodig", zegt Johan Krijgsman, CEO bij ERA.In 2015 besloot ERA op een nieuwe CRM-strategie over te schakelen en vandaag gebruikt het bedrijf Salesforce Customer 360 om grote datavolumes eenvoudig in het portaal te integreren en toegankelijk te maken. Dat biedt tal van voordelen voor de verschillende betrokken partijen in een verkoopproces. Sales Cloud automatiseert bijvoorbeeld tijdrovende, handmatige taken, waardoor makelaars hun tijd in waardevolle activiteiten kunnen investeren. Kleine kantoren boeken zelfs efficiëntiewinsten die normaal alleen voor de grootste spelers zijn weggelegd.Ook een afspraak maken om een huis te bezichtigen was nooit zo eenvoudig. Dankzij een centraal beeld op een gedeelde agenda vinden alle partijen snel een gepaste datum, zodat de verkoper minder hinder heeft van huisbezoeken en makelaars minder tijd verliezen tussen afspraken. Met dank aan maandelijkse rapporten in de vorm van een PDF blijft iedereen altijd van alles op de hoogte. Ook de feedback van kopers legt Sales Cloud vast. "We weten graag waarom potentiële kopers beslissen om geen bod uit te brengen. Als mensen consequent denken dat de prijs te hoog ligt, dan kunnen ze die verlagen. Salesforce maakt alles transparant", zegt Krijgsman.ERA kan rekenen op maar liefst twaalf jaar aan historische data. Salesforce centraliseert die informatie om intelligentere verkoopprocessen mogelijk te maken. Tableau CRM helpt ERA bijvoorbeeld met voorspellingen over hoe waarschijnlijk het is dat een woning in de huidige markt tegen de gevraagde prijs zal worden verkocht. Bij nieuwe panden kunnen makelaars meteen zien voor hoeveel vergelijkbare eigendommen van de hand zijn gegaan. Salesforce kan zelfs automatisch aanbiedingen matchen met de voorkeuren van 50.000 kandidaat-kopers.Meer inzicht betekent ook dat teams meer gerichte campagnes kunnen uitsturen. Met Marketing Cloud is het mogelijk om leads te vormen op basis van browsegegevens en potentiële kopers relevantere vastgoedaanbiedingen te sturen. Ook intern biedt het systeem waardevolle informatie. Zo kunnen managers dankzij de dashboards in Sales Cloud zien wie van hun teamleden het best presteert en hieruit best practices voor collega's afleiden.De databank van ERA is intussen zo uitgebreid dat zelfs de universiteiten van Antwerpen en Leuven er graag gebruik van maken voor onderzoek over de Belgische huizenmarkt. De resultaten dienen dan weer om de overheid en de Nationale Bank te ondersteunen bij hun huisvestingsbeleid. "Salesforce geeft ons een toekomstbestendig platform om sneller te evolueren en innoveren. Geen enkel ander CRM-systeem had ons zoveel waarde kunnen opleveren", besluit Krijgsman.