Dynaco werd opgericht in 1987 en bouwde intussen een uitgebreide expertise op inzake hoogperformante oprolpoorten. Dynaco streeft naar een uitmuntende kwaliteit door middel van een gecertificeerd en toegewijd netwerk van partners, die een uitstekende service bieden aan klanten in heel Europa. Voor haar gewaardeerde klanten in de rest van de wereld, vertrouwt het bedrijf op haar Amerikaanse divisie en haar licentiepartners in Rusland, Japan, China, Vietnam en Brazilië.

Wat betekent digitalisering concreet voor de industriële bedrijven in ons land? Waar leggen ze hun prioriteiten? Hoe en met welke partners pakken ze hun digitaliseringsprojecten aan en vooral... wat hebben ze erbij te winnen? Laat u inspireren door deze praktijkcase.

Dynaco maakt deel uit van Entrematic - de thuisbasis van een aantal van 's werelds grootste leveranciers van meest innovatieve en toonaangevende merken inzake toegangsautomatisering. Het uitgebreide assortiment van productmerken omvat Ditec, Nergeco, Normstahl en em/Entrematic.

Pionier in e-commerce

Dynaco zette al vroeg in op e-commerce en was daarmee een van de pioniers in de sector. Al sinds 2006 biedt het bedrijf haar klanten de mogelijkheid om een complex product - een industriële poort bestaat namelijk uit verschillende specifieke onderdelen - online te bestellen. Dat doet het aan de hand van een productconfiguratortool; klanten stellen een product samen in enkele clicks en krijgen onmiddellijk het eindresultaat te zien aan de hand van een overzichtelijke 3D-weergave. Zo ziet de klant meteen wat hij bestelt, en bespaart Dynaco heel wat tijd, gezien het proces volledig geautomatiseerd verloopt. Een win-winsituatie dus.

Uitdaging: relevant blijven in een complexere wereld

Maar net als veel andere sectoren, staat ook de poortenmarkt niet stil. Zowel producten als methodes worden jaarlijks complexer, met steeds meer opties en nieuwe prijzen. Daarnaast diende de toepassing uitgebreid te worden naar de andere productlijnen binnen de Entrematic groep, met name Ditec, Nergeco en Normstahl.

Sparepart system

De productconfiguratortool was niet gestoeld op de modernste technologie en bood daardoor onvoldoende flexibiliteit om toekomstige evoluties te doorstaan. Met het sterk groeiend distributeursnetwerk en de steeds hogere eisen van de installateurs in het achterhoofd, besliste Entrematic om te innoveren. "Als je het dan toch online aanbiedt, dan moet het ook relevant en gebruiksvriendelijk zijn," was de achterliggende filosofie. Entrematic wist dat investeren in nieuwe software de enige oplossing was om te blijven schalen. Om daarbij te helpen rekenden ze op de expertise van Hive CPQ, B2B e-commerce expert met heel wat ervaring op vlak van productconfiguratiesoftware.

Als je het dan toch online aanbiedt, dan moet het ook relevant en gebruiksvriendelijk zijn

Zelf bouwen of bestaande software gebruiken?

Frederik Taleman, founder en CEO van Hive, vertelt: "Entrematic stond voor een belangrijke keuze, die bij softwarekwesties vaak gemaakt moet worden: zelf bouwen vs. bestaande software inschakelen. Zelf bouwen werd al snel aan de kant geschoven, want een onderneming als Entrematic zou er gemiddeld meer dan een jaar aan spenderen en aanzienlijk veel manuren inzetten. Daarnaast heb je de juiste expertise nodig, die eenvoudig niet altijd aanwezig is binnen een bedrijf. Voor hen duidelijk geen interessante optie. Gelukkig bestond er al veel op de markt, dus besloot Entrematic om verder te bouwen op bestaande software."

Entrematic stond voor een belangrijke keuze, die bij softwarekwesties vaak gemaakt moet worden: zelf iets bouwen vs. bestaande software inschakelen.

Productconfiguratortool als fullservice ervaring

Hive CPQ kwam in het vizier en voldeed perfect aan de noden van Entrematic. De B2B e-commerce expert met kantoren in Gent en Brussel ontwierp een overzichtelijke productconfiguratortool gericht naar producenten met een distributienetwerk. De configurator biedt een fullservice ervaring: de gebruikers (meestal installateurs) krijgen duidelijke begeleiding tijdens de configuratie aan de hand van een 3D-voorstelling. Daarbij hebben ze snel toegang tot interactieve documentatie, gevolgd door een transparante prijsberekening op het einde. Ze krijgen de mogelijkheid een gepersonaliseerde offerte te printen en kunnen onmiddellijk daarna de bestelling plaatsen.

Duidelijk, gedetailleerd en gecentraliseerd

HiveCPQ bouwde een alles-in-een oplossing die het verkoopproces van begin tot eind ondersteunt. De grootste voordelen daarvan zijn dat er geen cruciale informatie verloren gaat tijdens het opstellen van de offerte en dat alles via één platform loopt.

Configurator

Entrematic koos voor deze software om twee redenen. Eerst en vooral is er het gebruiksgemak voor de installateurs. Het product samenstellen en bestellen wordt enorm vereenvoudigd. Maar ook voor Entrematic zelf is het voordeel duidelijk: intern offertes opmaken is verleden tijd, en bestellingen gaan naadloos door naar productie en facturatie.

Overstap en integraties begeleid van a tot z

De 'configurator wizards' van Hive bouwden verder op de oude productconfiguratoren van Entrematic om ze krachtiger en visueler te maken. Voor een aantal productgamma's werden gloednieuwe interactieve configuratoren gebouwd. Om de overstap naar deze nieuwe software zo vlekkeloos mogelijk te doen verlopen, stelde Entrematic een intern projectteam samen dat zich samen met Hive ontfermde over de migratie. Elke divisie binnen Entrematic volgde een individueel migratietraject.

Daarnaast werd Entrematic bijgestaan bij de integratie van de verschillende IT-systemen, zoals bestaande ERP-, SAP- en Sage software, Microsoft CRM, Qlikview en meer. Achteraf kregen de backoffice- en salesverantwoordelijken een training om de implementatie bij de distributeurs optimaal te begeleiden. De nieuwe productconfiguratoren van Entrematic stonden live op enkele maanden tijd. Na een korte testperiode werd al snel beslist de klant-onboarding te starten.

De nieuwe productconfiguratoren van Entrematic stonden live op enkele maanden tijd. Na een korte testperiode werd al snel beslist de klant-onboarding te starten.

Verbetering voelbaar in elke afdeling

De tijdsbesparing werd met open armen ontvangen door zowel werknemers als klanten, en dat is te zien aan de online verkoopcijfers. Bij de verschillende divisies binnen het bedrijf wordt vandaag tussen de 60% en de 97% van de producten online besteld. Ook de doorlooptijd van het verkoopproces is drastisch verminderd. Een offerte-aanvraag met wachttijd is verleden tijd, aangezien klanten nu in realtime en met enkele clicks hun prijs te zien krijgen. Ook de kwaliteit van de offertes is erop vooruitgegaan. Zo sterk zelfs, dat Entrematic ze inzet als marketingkanaal.

Bijkomend voordeel is dat dankzij de naadloze integratie met de interne systemen enkele posities geheroriënteerd werden; werknemers die voordien puur administratief werk verrichtten, hebben nu tijd vrij om te focussen op de actieve opvolging en begeleiding van het installateursnetwerk.

Ook de dienst na verkoop voelt de verbetering. Doordat er minder foutieve bestellingen geplaatst worden, is er meer tijd voor een kwalitatieve opvolging.

De tool biedt eveneens een perspectiefmodule aan, die het bestellen en opvolgen van wisselstukken ten goede komt.

De tool biedt ook mogelijkheden op vlak van training: dealers opleiden gaat veel makkelijker doordat er bij elk onderdeel interactieve informatie beschikbaar is.

In de toekomst een nog betere klantervaring

Entrematic profiteert van de voordelen van deze innovatie en wil die lijn in de toekomst verder trekken. De focus voor de volgende maanden? De klant volledig afschermen van interne complexiteit om de klantervaring nog gebruiksvriendelijker te maken. Op die manier hoopt de poortenbouwer zijn groei nog verder te stimuleren.

Wilt u ook inzetten op digitalisering binnen uw bedrijf, maar vindt u het moeilijk om dit concreet te maken binnen uw bedrijf? Wilt u graag weten hoe ver andere bedrijven in ons land staan? Kom op woensdag 4 december naar het Digital Connect Forum van Agoria in Brussel. Een uniek inspiratie- en netwerkevent met o.a. Nils Fonstad (MIT), Carel van Sorgen (247steel) en -als absolute primeur- de resultaten van het grootste onderzoek over digitalisering in de Belgische industriële kmo's. Bekijk het programma en schrijf u in!