“Een traject om te blijven leren”

Deloitte Private
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

27 april 2018, 18:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

“We zijn heel blij dat we met de titel Best Managed Company onze sterktes kunnen tonen, maar evengoed met de externe benchmark die eraan vooraf ging en die onze aandacht trekt op enkele punten waarop we ons nog kunnen verbeteren”, zegt Pedro Matthynssens, CEO van Vanbreda Risk & Benefits. “Het is geen eenmalige award, maar een businesstraject. Ik verwacht dan ook dat we via BMC de komende vijf jaar best wat nieuwe inzichten zullen krijgen.”

Meer dan als een eindpunt van een competitie, ziet Matthynssens het laureaatschap van Best Managed Companies als een leerplatform: “Alleen al het ontvangen van de vragenlijst van Deloitte, was bijzonder nuttig en interessant omdat zij een vrij volledig beeld wilden krijgen van ons bedrijf en daarom heel wat relevante vragen stelden. Er was niet alleen de survey, het afgelopen jaar zijn we met hen vaak in dialoog en discussie gegaan over relevante topics. Uiteindelijk heeft het hele voortraject onze aandacht gevestigd op wat voor ons focuspunten moeten zijn: alles wat te maken heeft met het innovatieproces, het in stelling brengen van de juiste capabilities en een minder hiërarchische organisatiestructuur.”

© Joren De Weerdt

Unieke positie

Vanbreda Risk & Benefits is, om het met de woorden van Matthynssens te zeggen, ‘een vreemde eend in de bijt’. De verzekeringsmakelaar legt zich uitsluitend toe op bedrijfsverzekeringen en heeft tienduizenden Belgische ondernemingen als klant. En toch zijn de rechtstreekse concurrenten de drie grote globale spelers, de zogenaamde WAM-brokers (Willis, Aon en Marsh). “Wij spelen als onafhankelijke Belgische makelaar met die top-drie mee. Hoe we daarin slagen? Door ons unieke model. Wij zijn zeer sterk in dienstverlening naar de lokale kmo’s. Dat vraagt om een specifieke werkmethode waarbij onze accountmanagers goede persoonlijke relaties met onze klanten opbouwen. Dankzij een heel frequent en nauw contact slagen we erin uit te blinken en een premium service aan te bieden. Dat is voor die wereldspelers zo niet onmogelijk, dan toch moeilijk. Zij benijden ons die sterkte in het lokale klantensegment, waar wij onze sweet spot hebben gevonden. Maar dat weerhoudt ons er niet van om ook tal van grote internationale bedrijven, social profit-organisaties en overheden te overtuigen van onze relationele aanpak met premium service. Via ons unieke Third Party Administration-systeem beheren we bovendien in opdracht van grote bedrijven en verzekeraars de medische en arbeidsongeschiktheidsplannen van 1,1 miljoen aangeslotenen.”

“Zo’n unieke positie is ook een pluspunt bij de uitdagingen die gepaard gaan met de digitalisering die onze sector grondig transformeert. We mogen de middelen die de globale spelers injecteren in technologie niet onderschatten, maar ook wij investeren fors in digitalisering en robotisering. Bovendien slagen we erin dat te doen op een manier die dicht aansluit bij de noden van de lokale markt, bij de lokale regelgeving, bij de lokale financiële rapportering.”

Sleutelrol bij innovatie

Volgens Matthynssens speelde dat aspect een rol in de nominatie van Vanbreda Risk & Benefits tot Best Managed Company. “Ik denk dat we goed scoorden op vlak van strategie en innovatie-initiatieven. De eerste feedback die we kregen was opvallend, in de zin van: ‘Jullie zijn een verzekeringsmakelaar, maar toch blinken jullie uit in innovatie.’ Die ‘maar toch’ is belangrijk. De buitenwereld verwacht blijkbaar niet dat we zo intens met technologie en innovatie bezig zijn omdat we ‘maar’ een verzekeringsmakelaar zijn. Ik denk dat het voor de jury verfrissend was om te zien met hoeveel initiatieven wij bezig zijn.”

De buitenwereld verwacht blijkbaar niet dat we zo intens met technologie en innovatie bezig zijn.

“De digitalisering heeft natuurlijk een impact op de jobinhoud van onze 580 medewerkers. We betrekken hen daar nauw bij, want dat maakt deel uit van een goed change management. De helft van de initiatieven heeft te maken met het verbeteren van de werkomstandigheden van de medewerkers. Robotisering verlaagt bijvoorbeeld de werklast, met name tijdens seizoenspieken. Als je daarover goed communiceert, zien de medewerkers wel de voordelen van innovatie.”

“BMC geeft ons toch een boost. Intern zullen de medewerkers terecht trots zijn op de externe erkenning, maar ik denk ook dat het ons zal helpen in onze relatie met onze klanten en in onze commerciële activiteiten. Dat is niet onbelangrijk, want we zitten op een stevig groeitraject en dat willen we zo houden.”

Benieuwd naar de verhalen van de andere Best Managed Companies? Ontdek ze in ons dossier.