1. Zet vertrouwen centraal

Het grote publiek is zich meer dan ooit bewust van wat met onze data gebeurt. Ze verwachten dat organisaties hun data verantwoord en ethisch gebruiken, en dat geldt ook voor overheidsorganisaties. De overheid moet het vertrouwen van de burgers winnen door duidelijk te communiceren over hoe ze hun data gebruiken.

Om te beginnen moet de overheid een Chief Customer Service Officer (CCSO) aanstellen, die de belangen van de burgers behartigt, de overheid stuurt bij het uitrollen van de digitalisering en ervoor zorgt dat vertrouwen zit ingebakken in alles wat ze doen. De volgende stap is een real-time rapportering voor technologieprojecten van de overheid. Zichtbare real-time opvolging en communicatie van grote technologieprojecten binnen de overheid zullen, in combinatie met data analytics en predictive modelling, de real-time impact inzake gebruik van resources visualiseren, en helpen bij het identificeren van de belangrijkste en efficiëntste leveranciers.

2. Werk aan het digitaal talent

We kunnen geen volledig digitale overheid bereiken zonder het nodige talent om die te ondersteunen.Om technologieën zoals cloud-based platforms voor klantendienst, AI-gestuurde bots, en data-analyse op basis van machine learning mogelijk te maken, moet de overheid op zoek gaan naar de beste bestemming voor de huidige medewerkers en tegelijk op zoek gaan naar nieuwe rekruten. De overheidsambtenaren moeten de drijvende kracht zijn achter de initiatieven voor digitale transformatie. Daarom moeten ze ook de nodige tools en het vertrouwen krijgen om die rol op te nemen.

3. Vereenvoudig de processen voor samenwerking

Hoe eenvoudiger het wordt voor leveranciers om met en voor de overheid te werken, hoe groter de kans op innovatie.

Vaak zien bedrijven hun ambitie om voor de overheid te werken gefnuikt in slepende processen en overdadige administratie. De overheid moet werk maken van eenvoudiger processen om zo de obstakels op weg naar innovatie van een hele reeks nieuwe leveranciers zo laag mogelijk te houden. Hoe sneller en voorspelbaarder de selectieprocedure wordt, hoe groter de kans op meer innovatie. Dit betekent niet dat de criteria moeten verlagen, ze kunnen gewoon sneller worden onderzocht en toegepast.

De wereld evolueert snel, en België mag niet achterblijven

Zuid-Korea's 'chief cloud first officers', Singapores Smart Nation programma: het zijn maar enkele voorbeelden van wat elders in de wereld evolueert. Als de Belgische overheid niet achterop wil geraken, moet er nu werk worden gemaakt van de digitalisering.

Niet alleen om onze reputatie wereldwijd hoog te houden. Onze burgers verwachten gewoon meer van de overheid, en wanneer we blijven investeren en evolueren, zal de Belgische overheid niet alleen digitaal actief worden, maar een volledige digitale transformatie ondergaan.

Auteur: Bob Vanstraelen, Area Vice President bij Salesforce Benelux