Zo geef je digitaal rekruteren de juiste plaats

De digitale kanalen zijn belangrijker dan ooit bij het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, blijkt uit het onderzoek van Randstad Research over hoe de Belg werk zoekt en vindt. Maar welke lessen over het digitale rekruteren kan je daaruit trekken als je op zoek gaat naar nieuwe werknemers? We nemen een digitale duik met Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad.

De voedingssector is niet enkel aantrekkelijk voor foodies

Voedingsbedrijven zijn aantrekkelijke werkgevers, ook voor wie geen rasechte specialist in voeding is. "Wij zoeken net zo goed elektriciens en onderhoudstechnici, maar die associeer je niet meteen met voeding", zegt Bart Buysse, CEO van Fevia, als we hem vragen waarom een aantrekkelijke sector toch niet alle vacatures ingevuld krijgt.

Terug naar het oude nest: wat win je bij de aanwerving van een ex-werknemer?

Als een werknemer ontslag neemt omdat hij uitgekeken is op zijn job, dan kan het goed zijn om de deur niet definitief te sluiten. Steeds meer hr-professionals zetten strategisch in op de optie dat een werknemer die zijn ontslag geeft later in zijn loopbaan nog terugkeert. De ex-werknemer doet nieuwe ervaringen op, groeit en komt sterker terug aan boord als "boomerangmedewerker". Geen overbodige luxe in een krappe markt, maar hoe leg je daarvoor al de basis tijdens de 'offboarding'?

Hoe sterk zijn uw vacatureteksten? 6 gouden tips van digital recruiters

Ondanks de krappe arbeidsmarkt, laten nog heel wat werkgevers een aantal quick wins liggen tijdens het rekruteringsproces. Eén van die quick wins zijn de vacatureteksten. Nog té veel vacatures vertrekken enkel vanuit de noden van de werkgever. De digital recruiters van Randstad deden de test en daaruit bleek dat geoptimaliseerde online vacatures maar liefst 40% meer clicks van geïnteresseerden opleveren! Wat zijn hun tips?

Colruyt Group: "Wij werven met succes 3.000 mensen per jaar aan"

Het employer brand of de aantrekkelijkheid van Colruyt Group als werkgever is de voorbije vijftien jaar enorm geëvolueerd. Vijftien jaar geleden wilde slechts één op vijf voor het bedrijf werken, vandaag is dat bijna de helft. Wat zijn de sleutels voor het succes?

"Medewerkers moeten veel sterker een plaats krijgen in employer branding"

Werknemers hebben in stijgende mate een eigen merk op sociale media. Dat merk heeft ook impact op het employer brand. Genoeg reden om met verhoogde aandacht naar de personal branding van je werknemers te kijken. Dat vertelde de Italiaanse Ivana Pais, Professor Economische Sociologie aan de Universiteit van Milaan, tijdens haar lezing op het Randstad Employer Brand Seminar.

"HR overschat het belang van employee engagement"

Employee engagement of werknemersbetrokkenheid is een van de vaak geciteerde hypes in HR. Rob Briner, Professor organisatiepsychologie aan de Universiteit van Londen, is een koele minnaar van het concept. "HR-managers zouden de ambitie moeten hebben om onderliggende oorzaken van onderpresteren aan te pakken. In plaats daarvan krijgen ze een vals gevoel van controle via een wetenschappelijk twijfelachtig concept als employee engagement."

De bedrijfswagen zoekt de gulden middenweg

Op 1 maart trad het langverwachte mobiliteitsbudget in werking. Dankzij dit nieuwe systeem kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een milieuvriendelijke variant of alternatief (fiets, openbaar vervoer). Uit de eerste analyse en de reacties van C&B collega's stellen Luc Steensels, director compensation & benefits van Randstad Group en Geert Vanherwegen, director personnel administration Randstad Group, vast dat het niet meteen lijkt storm te lopen voor deze nieuwe mogelijkheden.

België voortrekker in opleidingen op het werk

Het publieke debat over de opleidingsinspanningen van werkgevers en werknemers klinkt vaak negatief. "België doet het veel minder goed dan het buitenland". "We zijn over de hele lijn gebuisd". Kijken we specifiek naar de inspanningen van bedrijven, dan blijkt eerder het omgekeerde waar.

Levenslang leren is een kwestie van motiveren

Veel jobs van morgen bestaan vandaag nog niet. Om je werknemers klaar te maken voor die nieuwe taken, is een goede opleidingsstrategie een must. Maar hoe zorg je dat ook je werknemers vol enthousiasme in die opleidingen stappen?

4 kernvragen om de sociale verkiezingen strategisch voor te bereiden

In mei 2020 maken ondernemingen met minstens 50 werknemers zich op voor sociale verkiezingen. Hoewel de 150-dagen durende procedure pas start in december 2019, schieten in veel bedrijven de voorbereidingen nu al op gang. Olivier Wouters van het advocatenkantoor Claeys & Engels gaat in op vier strategische vragen die werkgevers zich stellen.

"Het is belangrijk dat ook mannen deeltijds werken"

Elk jaar rond Internationale Vrouwendag piekt het debat over deeltijds werken. Is het voor vrouwen een voordeel of net een nadeel om per week minder uren te kloppen? We vroegen en kregen de genuanceerde mening van Gwen Declerck, HR-director bij BOSS Paints.

"Onze organisatie telt geen managers of leidinggevenden"

Voor één van de grootste geslaagde experimenten met zelfsturende teams moet je in Nederland zijn. Zorgondernemer Jos De Blok verzamelt bij Buurtzorg 14.000 zelfsturende werknemers. Zelfsturing blijkt niet enkel goed voor de motivatie en de kwaliteit, maar leidde zelfs tot verandering bij de overheid.

7 manieren om van duaal leren een succes te maken

Duaal leren of werkplekleren bereidt leerlingen beter voor op de arbeidsmarkt, terwijl bedrijven investeren in gericht geschoolde werknemers. Toch komt al dat moois niet vanzelf. Welke inspanningen zijn nodig om met duaal leren succes te boeken?