Auteur, ondernemer en nexxworks Oprichter Peter Hinssen bracht begin maart zijn nieuwe boek 'The Phoenix and the Unicorn' uit. Het schetst hoe bedrijven via innovatie als feniksen uit de as kunnen herrijzen en dicht HR een cruciale rol toe. In tijden van corona krijgen zijn recepten een aparte bijklank.

"Iedereen is bewust of onbewust student "leiding geven"", zegt Mieke Audenaert. Zij is professor in de onderzoeksgroep HRM en Organisatiemanagement aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent en schreef vanuit haar bevindingen het boek 'Leiders doen groeien'. "Iedereen heeft wel ideeën over leiderschap en wat nodig is om een goede leider te zijn, maar hebben leiders een juist beeld van zichzelf?"

Je hoort de stelling meer dan eens: als robots routineuze taken overnemen, kunnen mensen focussen op creatieve en strategische taken. Maar hoe ontwikkel je die 'future proof' vaardigheden dan concreet bij je werknemers? Auteur Dirk De Boe schreef met Innoshock een inspirerend boek over creativiteit. Het boek schetst hoe bedrijven die creativiteit kunnen ontplooien in een snel veranderende omgeving .

In tijden van hoogconjunctuur is het aantal werkzoekenden laag en raken vacatures moeilijker ingevuld. Als de economie afkoelt, zou dat probleem zichzelf moeten oplossen, maar op dat effect hoeven we de komende jaren niet te rekenen. Dat blijkt uit analyses van het Steunpunt Werk. De impact van de vergrijzing zorgt ervoor dat het tekort op de arbeidsmarkt het komende decennium niet weg te denken is.

Hoe kan een AR-bril als de Google Glasses het werk van onze magazijniers vergemakkelijken? Dat vroegen ze zich ook af bij VWR International, een Leuvense distributeur van labomateriaal. En dus nam het bedrijf de proef op de som en ging het samen met Picavi aan de slag met de Google-bril.

Als op moderne werkplekken de echte en virtuele wereld steeds meer in elkaar overlopen, is dat dan goed nieuws of slecht nieuws voor werknemers? Zal hun job gemakkelijker, interessanter of afwisselender worden? Of zullen mensen uit de arbeidsmarkt geduwd worden omdat ze weinig toegevoegde waarde kunnen bieden, vergeleken met machines? Randstad CEO, Jacques van den Broek moet er niet lang over nadenken.

Hoe zullen we in de toekomst fysiek omgaan met digitale apparaten en computers en welke invloed zal dit hebben op onze jobs, onze opleiding en onze productiviteit? De Belgische professor Pattie Maes, verbonden aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology, licht een tip van de sluier.

Terwijl het leek alsof zijn vrienden wel één voor één wisten welke richting ze uit wilden, liep de weg van de schoolbanken naar een job voor Simon Wouters niet zoals hij had verwacht. Hij had eigenlijk geen feeling met de studierichtingen die hij koos en raakte zijn zelfvertrouwen helemaal kwijt. Voor even toch. Intussen blaakt hij van zelfvertrouwen, heeft hij een vast contract op zak én gaat hij terug studeren.

Net toen haar eigen zaak onder stoom kwam, kreeg Lieve Nolmans te horen dat ze borstkanker had. Wat volgde, was een zware behandeling van een jaar, die haar ook een andere kijk op leven en werk bezorgde. Na haar revalidatie ging Lieve één dag per week opnieuw aan de slag. "Terug gaan werken, is er opnieuw bijhoren."

Na een gevarieerde carrière werd Juan Sarda net voor zijn 50ste werkloos. Het zou drie jaar duren voor hij opnieuw aan de slag ging, maar in die tijd zette hij wel zijn ambities op scherp: zijn nieuwe job zou een goed doel dienen. Vandaag is Juan productieverantwoordelijke bij enVie, een start-up met een duurzame visie op voeding en tewerkstelling.

Yasine controleert of ik de deksels op de soepflessen goed heb dichtgeschroefd. Als kwaliteitsverantwoordelijke waakt hij over mijn werk. En dat doet hem zichtbaar goed. Het is een scène uit de dag die ik met mijn team als vrijwilliger meedraaide in het Brusselse soepatelier enVie. Langdurig werklozen maken er heerlijke soepen met overschotten van verse Belgische groenten.

De digitale kanalen zijn belangrijker dan ooit bij het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, blijkt uit het onderzoek van Randstad Research over hoe de Belg werk zoekt en vindt. Maar welke lessen over het digitale rekruteren kan je daaruit trekken als je op zoek gaat naar nieuwe werknemers? We nemen een digitale duik met Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad.

Voedingsbedrijven zijn aantrekkelijke werkgevers, ook voor wie geen rasechte specialist in voeding is. "Wij zoeken net zo goed elektriciens en onderhoudstechnici, maar die associeer je niet meteen met voeding", zegt Bart Buysse, CEO van Fevia, als we hem vragen waarom een aantrekkelijke sector toch niet alle vacatures ingevuld krijgt.

Als een werknemer ontslag neemt omdat hij uitgekeken is op zijn job, dan kan het goed zijn om de deur niet definitief te sluiten. Steeds meer hr-professionals zetten strategisch in op de optie dat een werknemer die zijn ontslag geeft later in zijn loopbaan nog terugkeert. De ex-werknemer doet nieuwe ervaringen op, groeit en komt sterker terug aan boord als "boomerangmedewerker". Geen overbodige luxe in een krappe markt, maar hoe leg je daarvoor al de basis tijdens de 'offboarding'?

Ondanks de krappe arbeidsmarkt, laten nog heel wat werkgevers een aantal quick wins liggen tijdens het rekruteringsproces. Eén van die quick wins zijn de vacatureteksten. Nog té veel vacatures vertrekken enkel vanuit de noden van de werkgever. De digital recruiters van Randstad deden de test en daaruit bleek dat geoptimaliseerde online vacatures maar liefst 40% meer clicks van geïnteresseerden opleveren! Wat zijn hun tips?

Het employer brand of de aantrekkelijkheid van Colruyt Group als werkgever is de voorbije vijftien jaar enorm geëvolueerd. Vijftien jaar geleden wilde slechts één op vijf voor het bedrijf werken, vandaag is dat bijna de helft. Wat zijn de sleutels voor het succes?