Hoe kan een AR-bril als de Google Glasses het werk van onze magazijniers vergemakkelijken? Dat vroegen ze zich ook af bij VWR International, een Leuvense distributeur van labomateriaal. En dus nam het bedrijf de proef op de som en ging het samen met Picavi aan de slag met de Google-bril.

Als op moderne werkplekken de echte en virtuele wereld steeds meer in elkaar overlopen, is dat dan goed nieuws of slecht nieuws voor werknemers? Zal hun job gemakkelijker, interessanter of afwisselender worden? Of zullen mensen uit de arbeidsmarkt geduwd worden omdat ze weinig toegevoegde waarde kunnen bieden, vergeleken met machines? Randstad CEO, Jacques van den Broek moet er niet lang over nadenken.

Hoe zullen we in de toekomst fysiek omgaan met digitale apparaten en computers en welke invloed zal dit hebben op onze jobs, onze opleiding en onze productiviteit? De Belgische professor Pattie Maes, verbonden aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology, licht een tip van de sluier.

Terwijl het leek alsof zijn vrienden wel één voor één wisten welke richting ze uit wilden, liep de weg van de schoolbanken naar een job voor Simon Wouters niet zoals hij had verwacht. Hij had eigenlijk geen feeling met de studierichtingen die hij koos en raakte zijn zelfvertrouwen helemaal kwijt. Voor even toch. Intussen blaakt hij van zelfvertrouwen, heeft hij een vast contract op zak én gaat hij terug studeren.

Net toen haar eigen zaak onder stoom kwam, kreeg Lieve Nolmans te horen dat ze borstkanker had. Wat volgde, was een zware behandeling van een jaar, die haar ook een andere kijk op leven en werk bezorgde. Na haar revalidatie ging Lieve één dag per week opnieuw aan de slag. "Terug gaan werken, is er opnieuw bijhoren."

Na een gevarieerde carrière werd Juan Sarda net voor zijn 50ste werkloos. Het zou drie jaar duren voor hij opnieuw aan de slag ging, maar in die tijd zette hij wel zijn ambities op scherp: zijn nieuwe job zou een goed doel dienen. Vandaag is Juan productieverantwoordelijke bij enVie, een start-up met een duurzame visie op voeding en tewerkstelling.

Yasine controleert of ik de deksels op de soepflessen goed heb dichtgeschroefd. Als kwaliteitsverantwoordelijke waakt hij over mijn werk. En dat doet hem zichtbaar goed. Het is een scène uit de dag die ik met mijn team als vrijwilliger meedraaide in het Brusselse soepatelier enVie. Langdurig werklozen maken er heerlijke soepen met overschotten van verse Belgische groenten.

De digitale kanalen zijn belangrijker dan ooit bij het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, blijkt uit het onderzoek van Randstad Research over hoe de Belg werk zoekt en vindt. Maar welke lessen over het digitale rekruteren kan je daaruit trekken als je op zoek gaat naar nieuwe werknemers? We nemen een digitale duik met Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad.

Voedingsbedrijven zijn aantrekkelijke werkgevers, ook voor wie geen rasechte specialist in voeding is. "Wij zoeken net zo goed elektriciens en onderhoudstechnici, maar die associeer je niet meteen met voeding", zegt Bart Buysse, CEO van Fevia, als we hem vragen waarom een aantrekkelijke sector toch niet alle vacatures ingevuld krijgt.

Als een werknemer ontslag neemt omdat hij uitgekeken is op zijn job, dan kan het goed zijn om de deur niet definitief te sluiten. Steeds meer hr-professionals zetten strategisch in op de optie dat een werknemer die zijn ontslag geeft later in zijn loopbaan nog terugkeert. De ex-werknemer doet nieuwe ervaringen op, groeit en komt sterker terug aan boord als "boomerangmedewerker". Geen overbodige luxe in een krappe markt, maar hoe leg je daarvoor al de basis tijdens de 'offboarding'?

Ondanks de krappe arbeidsmarkt, laten nog heel wat werkgevers een aantal quick wins liggen tijdens het rekruteringsproces. Eén van die quick wins zijn de vacatureteksten. Nog té veel vacatures vertrekken enkel vanuit de noden van de werkgever. De digital recruiters van Randstad deden de test en daaruit bleek dat geoptimaliseerde online vacatures maar liefst 40% meer clicks van geïnteresseerden opleveren! Wat zijn hun tips?

Het employer brand of de aantrekkelijkheid van Colruyt Group als werkgever is de voorbije vijftien jaar enorm geëvolueerd. Vijftien jaar geleden wilde slechts één op vijf voor het bedrijf werken, vandaag is dat bijna de helft. Wat zijn de sleutels voor het succes?

Werknemers hebben in stijgende mate een eigen merk op sociale media. Dat merk heeft ook impact op het employer brand. Genoeg reden om met verhoogde aandacht naar de personal branding van je werknemers te kijken. Dat vertelde de Italiaanse Ivana Pais, Professor Economische Sociologie aan de Universiteit van Milaan, tijdens haar lezing op het Randstad Employer Brand Seminar.

Employee engagement of werknemersbetrokkenheid is een van de vaak geciteerde hypes in HR. Rob Briner, Professor organisatiepsychologie aan de Universiteit van Londen, is een koele minnaar van het concept. "HR-managers zouden de ambitie moeten hebben om onderliggende oorzaken van onderpresteren aan te pakken. In plaats daarvan krijgen ze een vals gevoel van controle via een wetenschappelijk twijfelachtig concept als employee engagement."

Op 1 maart trad het langverwachte mobiliteitsbudget in werking. Dankzij dit nieuwe systeem kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een milieuvriendelijke variant of alternatief (fiets, openbaar vervoer). Uit de eerste analyse en de reacties van C&B collega's stellen Luc Steensels, director compensation & benefits van Randstad Group en Geert Vanherwegen, director personnel administration Randstad Group, vast dat het niet meteen lijkt storm te lopen voor deze nieuwe mogelijkheden.

Het publieke debat over de opleidingsinspanningen van werkgevers en werknemers klinkt vaak negatief. "België doet het veel minder goed dan het buitenland". "We zijn over de hele lijn gebuisd". Kijken we specifiek naar de inspanningen van bedrijven, dan blijkt eerder het omgekeerde waar.

Interne fout - Knack

Sorry, de pagina kan niet worden weergegeven. Een tijdelijk probleem met de server. Probeer het later opnieuw.