Premiummerken schakelen elektrisch op

Tussen 2019 en 2024 zullen de autofabrikanten om en bij 200 miljard dollar investeren in het elektrificeren van hun aanbod. Het marktaandeel van elektrische auto's, dat nu nog op 2 à 3 procent ligt, stijgt zo naar 15 à 20 procent in 2025 en stoomt dan door naar 30 tot 40 procent in 2030. De elektrische wagen wordt op die manier een belangrijke pion in het keren van de minder positieve verkooptendens die we in 2019 ook bij de meeste premium-constructeurs vaststellen. Sleuteluitdaging in dat plan wordt het verlagen van de kostprijs van de batterij.

Duitse hegemonie op de premium-markt

"En op het einde winnen de Duitsers", zo luidt de legendarische uitspraak van de Britse voetbalinternational Gary Lineker. In de automobielwereld lijkt die wetmatigheid evenzeer op te gaan, als we een blik werpen op de verkoopcijfers van luxeauto's in België. Al is er ook een opmerkelijke Amerikaanse 'challenger' die de laatste tijd stevig weet te scoren.

Geen keuzestress bij Audi

Koop ik een diesel? Een benzine of CNG? Of toch een elektrische auto? En in dat laatste geval: een hybride of een 'full electric'? Wie vandaag een wagen wil aanschaffen, moet een karrenvracht aan vragen afvinken, ook in het premium-segment. Een goed geïnformeerde klant die kan kiezen uit een ruim gamma aandrijvingen, is het beste wapen tegen keuzestress, vindt men bij Audi.

De Beiers doen het elektrisch

Als een van de grootste fabrikanten van premiumwagens ter wereld, kan BMW uiteraard niet achterblijven in de elektrificatiegolf die momenteel door de auto-industrie trekt. Meer nog, met zijn i3 was het bedrijf zelfs jaren geleden al een elektropionier. Niet dat BMW daarmee op zijn lauweren rust. Tussen nu en 2023 legt de fabrikant ongeveer zijn complete gamma een 'stroomkuur' op. En ook brandstofceltechnologie komt stilaan om de hoek kijken.

Met Franse flair tegen de stroom in

In 2015 splitste het Franse automerk DS zich af van Citroën. Sindsdien staat de constructeur synoniem voor typisch Franse luxe en comfort, met auto's die expliciet met een eigen stijl en innovaties uitpakken. Ook in de elektrificiatiestrategie volgt DS graag zijn eigen koers. De DS 3 Crossback E-TENSE en DS 7 Crossback E-TENSE 4x4 zijn er het bewijs van.