Tussen 2019 en 2024 zullen de autofabrikanten om en bij 200 miljard dollar investeren in het elektrificeren van hun aanbod. Het marktaandeel van elektrische auto's, dat nu nog op 2 à 3 procent ligt, stijgt zo naar 15 à 20 procent in 2025 en stoomt dan door naar 30 tot 40 procent in 2030. De elektrische wagen wordt op die manier een belangrijke pion in het keren van de minder positieve verkooptendens die we in 2019 ook bij de meeste premium-constructeurs vaststellen. Sleuteluitdaging in dat plan wordt het verlagen van de kostprijs van de batterij.

Koop ik een diesel? Een benzine of CNG? Of toch een elektrische auto? En in dat laatste geval: een hybride of een 'full electric'? Wie vandaag een wagen wil aanschaffen, moet een karrenvracht aan vragen afvinken, ook in het premium-segment. Een goed geïnformeerde klant die kan kiezen uit een ruim gamma aandrijvingen, is het beste wapen tegen keuzestress, vindt men bij Audi.

In 2015 splitste het Franse automerk DS zich af van Citroën. Sindsdien staat de constructeur synoniem voor typisch Franse luxe en comfort, met auto's die expliciet met een eigen stijl en innovaties uitpakken. Ook in de elektrificiatiestrategie volgt DS graag zijn eigen koers. De DS 3 Crossback E-TENSE en DS 7 Crossback E-TENSE 4x4 zijn er het bewijs van.

België is een rijk land. Voor de tweede maand op rij eindigt BMW op de eerste plaats wat betreft de inschrijving van nieuwe personenwagens. Een premiummerk dat de grote volumemerken voorafgaat, het roept vragen op. Beschouwd over de eerste negen maanden van dit jaar bekleedt het Beierse merk plaats vier gevolgd door Mercedes op vijf en Audi op zeven. Met die randbemerking dat voornoemde Duitse premiummerken - voor het eerst - minder auto's verkopen dan het jaar voordien terwijl Jaguar, Land Rover en Volvo fors vooruitgaan.

De traditionele premiummerken hebben hun assortiment in de loop der jaren gevoelig uitgebreid. Met de komst van zijn nieuwe Touareg komt Volkswagen meespelen met de traditionele premiummerken. VW bewijst zijn expertise en nestelt zich comfortabel in de benijdenswaardige zetel 'best in class' in zijn segment.

Het premiummerk DS, het jongste boegbeeld van de Franse luxe, lanceert zijn nieuw model DS 7 Crossback. Die nieuwkomer in het SUV-segment is, net als het automerk zelf, een toonbeeld van excellentie. Algemeen directeur van DS Automobiles België-Luxemburg Charles Peugeot licht de troeven van deze prestigieuze wagen toe.

De doorbraak van de elektrische auto is enkel nog een kwestie van tijd. In afwachting rolt bij Audi Brussels de e-tron van de band, de eerste 100% elektrisch aangedreven SUV van het merk met de vier ringen. Begin 2019 volgen de eerste uitleveringen aan klanten, het aantal bestellingen wereldwijd loopt in de tienduizenden.