We leven in ongeziene tijden en maken op dit moment zelfs meer dan één crisis tegelijk mee: een gezondheidscrisis, een economische crisis, en een vertrouwenscrisis. Volgens Edelmans 2021 Trust Barometer is ons vertrouwen in overheid, ngo's en mediabedrijven de voorbije twaalf maanden verder afgenomen. Het grootste vertrouwen hebben we nog steeds in de bedrijfswereld. In 18 van de 27 landen uit het onderzoek stellen de respondenten dat ze meer vertrouwen hebben in bedrijven dan in de overheid.

COVID-19 heeft ook onze persoonlijke en maatschappelijke angsten aangewakkerd, vooral dan rond banenverlies en de klimaatverandering. Volgens de Barometer worden degenen met minder opleiding, minder geld en minder middelen ten onrechte belast met het meeste leed, de grootste risico's op ziekte en de noodzaak om als gevolg van de pandemie offers te brengen. Terwijl onze economieën zich langzaam proberen te herstellen, vreest 56% van de respondenten dat bedrijven onder impuls van de pandemie sneller menselijke werkkrachten door AI en robots zullen vervangen.

De behoefte aan vertrouwen was nooit crucialer, zeker nu de wereld begonnen is met een van de grootste massavaccinatiecampagnes in de geschiedenis van de mens. Nu we allerlei distributieproblemen moeten oplossen, is ons vertrouwen in instellingen, informatie en wetenschap, maar ook in partnerschappen tussen publieke en private sectoren, essentiëler dan ooit.

Tegelijkertijd wil ongeveer twee derde van de mensen dat CEO's in actie komen en het voortouw nemen in domeinen waar de overheid tekortschiet. Een ruime meerderheid verwacht dat CEO's zich uitspreken over maatschappelijke kwesties, duurzaamheid omarmen en langetermijndenken boven winst op korte termijn verkiezen. Dankzij een combinatie van leiderschap en technologische hulp kunnen we samen reageren, aan het herstel na de pandemie werken en transparantie brengen in de strijd tegen de klimaatverandering.

Betrouwbare informatie en de revolutie van het herscholen

Nu instellingen wereldwijd bezig zijn met de verspreiding van vaccins, is het van cruciaal belang dat zowel leiders op het vlak van volksgezondheid als gemeenschappen informatie en data krijgen om snel en effectief te handelen. Technologie kan alleen doeltreffend zijn als het op een verantwoorde manier wordt ontwikkeld en het volledige vertrouwen geniet. Het kan helpen om consistente, betrouwbare en waarheidsgetrouwe informatie over goedgekeurde COVID-19-vaccins te verstrekken, alsook over veiligheid en effectiviteit.

Wereldwijd hebben organisaties razendsnel nieuwe technologieën toegepast om de uitdagingen van de pandemie het hoofd te bieden. Ze hebben niet alleen geïnnoveerd om klanten van dienst te zijn en met hen verbonden te blijven, maar ook om hun veiligheid te kunnen garanderen. In de nieuwe economie zal de bereidheid van bedrijven om zich aan te passen - en hun vermogen om digitale systemen uit te rollen - een doorslaggevende factor voor succes zijn en zelfs om op lange termijn te overleven.

De pandemie heeft ook onze manier van werken veranderd. Sommige jobs verdwijnen, maar er ontstaan ook nieuwe banen. Net zoals werkgevers moeten ook werknemers digitaliseren. De bedrijfswereld kan mensen die hun job tijdens de pandemie verloren, helpen om nieuwe, digitale skills te verwerven. Als we meer inclusieve en robuuste economieën willen bouwen, moeten digitale training en herscholing centraal staan. Vooral bij de ondersteuning van extreem zwaar getroffen groepen.

Max Swerdlow, Country Leader bij Salesforce België en Luxemburg

Transparantie en duurzaamheid

De pandemie heeft aangetoond hoe belangrijk transparantie is om vertrouwen te kweken, en dat technologie en duurzaamheid hand in hand gaan. Net zoals gemeenschappen de strijd tegen COVID-19 naar zich toe hebben getrokken, zal sterk leiderschap nodig zijn om met de klimaatverandering om te gaan.

De attitude van bedrijven vandaag zal bepalend zijn voor de manier waarop zij lang na de pandemie bekeken zullen worden. Deze crisis geeft instellingen in de hele wereld een kans om hun waarden opnieuw te beoordelen en na te denken over hoe ze verantwoordelijker en duurzamer kunnen worden. Ieder bedrijf heeft de dringende verantwoordelijkheid om in actie te schieten en meer te doen dan enkel de waarde voor de aandeelhouders te maximaliseren. Samen kunnen ze het publieke vertrouwen heropbouwen en van de wereld voor alle stakeholders een betere plaats maken.

Registreer je voor Salesforce Live Benelux op 18 mei en kom te weten hoe ook jouw onderneming of werkgever een steentje kan bijdragen aan de digitale maatschappij van vandaag.

We leven in ongeziene tijden en maken op dit moment zelfs meer dan één crisis tegelijk mee: een gezondheidscrisis, een economische crisis, en een vertrouwenscrisis. Volgens Edelmans 2021 Trust Barometer is ons vertrouwen in overheid, ngo's en mediabedrijven de voorbije twaalf maanden verder afgenomen. Het grootste vertrouwen hebben we nog steeds in de bedrijfswereld. In 18 van de 27 landen uit het onderzoek stellen de respondenten dat ze meer vertrouwen hebben in bedrijven dan in de overheid.COVID-19 heeft ook onze persoonlijke en maatschappelijke angsten aangewakkerd, vooral dan rond banenverlies en de klimaatverandering. Volgens de Barometer worden degenen met minder opleiding, minder geld en minder middelen ten onrechte belast met het meeste leed, de grootste risico's op ziekte en de noodzaak om als gevolg van de pandemie offers te brengen. Terwijl onze economieën zich langzaam proberen te herstellen, vreest 56% van de respondenten dat bedrijven onder impuls van de pandemie sneller menselijke werkkrachten door AI en robots zullen vervangen.De behoefte aan vertrouwen was nooit crucialer, zeker nu de wereld begonnen is met een van de grootste massavaccinatiecampagnes in de geschiedenis van de mens. Nu we allerlei distributieproblemen moeten oplossen, is ons vertrouwen in instellingen, informatie en wetenschap, maar ook in partnerschappen tussen publieke en private sectoren, essentiëler dan ooit.Tegelijkertijd wil ongeveer twee derde van de mensen dat CEO's in actie komen en het voortouw nemen in domeinen waar de overheid tekortschiet. Een ruime meerderheid verwacht dat CEO's zich uitspreken over maatschappelijke kwesties, duurzaamheid omarmen en langetermijndenken boven winst op korte termijn verkiezen. Dankzij een combinatie van leiderschap en technologische hulp kunnen we samen reageren, aan het herstel na de pandemie werken en transparantie brengen in de strijd tegen de klimaatverandering.Nu instellingen wereldwijd bezig zijn met de verspreiding van vaccins, is het van cruciaal belang dat zowel leiders op het vlak van volksgezondheid als gemeenschappen informatie en data krijgen om snel en effectief te handelen. Technologie kan alleen doeltreffend zijn als het op een verantwoorde manier wordt ontwikkeld en het volledige vertrouwen geniet. Het kan helpen om consistente, betrouwbare en waarheidsgetrouwe informatie over goedgekeurde COVID-19-vaccins te verstrekken, alsook over veiligheid en effectiviteit. Wereldwijd hebben organisaties razendsnel nieuwe technologieën toegepast om de uitdagingen van de pandemie het hoofd te bieden. Ze hebben niet alleen geïnnoveerd om klanten van dienst te zijn en met hen verbonden te blijven, maar ook om hun veiligheid te kunnen garanderen. In de nieuwe economie zal de bereidheid van bedrijven om zich aan te passen - en hun vermogen om digitale systemen uit te rollen - een doorslaggevende factor voor succes zijn en zelfs om op lange termijn te overleven.De pandemie heeft ook onze manier van werken veranderd. Sommige jobs verdwijnen, maar er ontstaan ook nieuwe banen. Net zoals werkgevers moeten ook werknemers digitaliseren. De bedrijfswereld kan mensen die hun job tijdens de pandemie verloren, helpen om nieuwe, digitale skills te verwerven. Als we meer inclusieve en robuuste economieën willen bouwen, moeten digitale training en herscholing centraal staan. Vooral bij de ondersteuning van extreem zwaar getroffen groepen.De pandemie heeft aangetoond hoe belangrijk transparantie is om vertrouwen te kweken, en dat technologie en duurzaamheid hand in hand gaan. Net zoals gemeenschappen de strijd tegen COVID-19 naar zich toe hebben getrokken, zal sterk leiderschap nodig zijn om met de klimaatverandering om te gaan. De attitude van bedrijven vandaag zal bepalend zijn voor de manier waarop zij lang na de pandemie bekeken zullen worden. Deze crisis geeft instellingen in de hele wereld een kans om hun waarden opnieuw te beoordelen en na te denken over hoe ze verantwoordelijker en duurzamer kunnen worden. Ieder bedrijf heeft de dringende verantwoordelijkheid om in actie te schieten en meer te doen dan enkel de waarde voor de aandeelhouders te maximaliseren. Samen kunnen ze het publieke vertrouwen heropbouwen en van de wereld voor alle stakeholders een betere plaats maken.Registreer je voor Salesforce Live Benelux op 18 mei en kom te weten hoe ook jouw onderneming of werkgever een steentje kan bijdragen aan de digitale maatschappij van vandaag.