Om in deze nieuwe realiteit te blijven functioneren, hebben medewerkers nood aan omscholing of bijscholing. Het voorbije jaar moesten ze bovendien leren omgaan met werken op afstand en manieren vinden om ook vanuit hun eigen keuken of woonkamer voldoende gemotiveerd te blijven. Ondertussen kregen ze te maken met een globale gezondheids- en financiële crisis. Bedrijfsleiders moesten dus wel prioriteit geven aan het mentale welzijn van hun medewerkers.

Het is geen gemakkelijke periode om een bedrijf te leiden. Onzekerheid is het enige wat nog zeker is.

Katherine Von Jan, Chief Strategy Officer, Office Innovation bij Salesforce

Behalve COVID-19 zijn er bovendien nog heel wat andere uitdagingen die een impact hebben op het welzijn van medewerkers, zoals:

  • Langer werkzaam blijven
  • Onafgebroken communicatie (met gemiddeld 180 mails per dag)
  • Jobs die sneller evolueren dan opleidingen
  • Een overvloed aan informatie

Aanpassen aan het Nieuwe Normaal

Hoe zorg je als werkgever voor een employee experience die aan de behoeften van het Nieuwe Normaal beantwoordt? We overlopen een paar manieren om medewerkers te ondersteunen in een tijdperk waarin de klant centraal staat:

  • Gebruik Work.com om werknemers te beschermen, en reken op opleidingsprogramma's op aanvraag om hen nieuwe vaardigheden bij te brengen.
  • Stap af van een werkplek die 'always on' is en evolueer naar een rustigere, minder stresserende werkomgeving. Denk hierbij aan meditatie-apps en soepele workflows.
  • Doorbreek hiërarchische structuren en geef medewerkers meer inspraak, zodat ze hun volledige potentieel kunnen benutten.

De toekomst van werk is nu dichterbij dan ooit en zal na de crisis zeker niet verdwijnen. In Japan maken cafés bijvoorbeeld al gebruik van robots om klanten te bedienen. AI-technologie helpt bij de diagnose van mentale gezondheidsproblemen. Sommige bedrijven stimuleren hun medewerkers met de financiering van hun micro-ondernemingen en ondertussen haalt de 'humanocratie' het steeds meer van de bureaucratie. Al deze organisaties staan al met één been in de toekomst van werk.

Ben jij ook klaar om jouw grenzen te verleggen? Schrijf je dan zeker in voor Salesforce Live: Benelux op 18 mei 2021, en laat je inspireren door ondernemers die met digitale innovatie het verschil maken voor hun medewerkers en hun klanten.

Om in deze nieuwe realiteit te blijven functioneren, hebben medewerkers nood aan omscholing of bijscholing. Het voorbije jaar moesten ze bovendien leren omgaan met werken op afstand en manieren vinden om ook vanuit hun eigen keuken of woonkamer voldoende gemotiveerd te blijven. Ondertussen kregen ze te maken met een globale gezondheids- en financiële crisis. Bedrijfsleiders moesten dus wel prioriteit geven aan het mentale welzijn van hun medewerkers.Behalve COVID-19 zijn er bovendien nog heel wat andere uitdagingen die een impact hebben op het welzijn van medewerkers, zoals:Aanpassen aan het Nieuwe NormaalHoe zorg je als werkgever voor een employee experience die aan de behoeften van het Nieuwe Normaal beantwoordt? We overlopen een paar manieren om medewerkers te ondersteunen in een tijdperk waarin de klant centraal staat:De toekomst van werk is nu dichterbij dan ooit en zal na de crisis zeker niet verdwijnen. In Japan maken cafés bijvoorbeeld al gebruik van robots om klanten te bedienen. AI-technologie helpt bij de diagnose van mentale gezondheidsproblemen. Sommige bedrijven stimuleren hun medewerkers met de financiering van hun micro-ondernemingen en ondertussen haalt de 'humanocratie' het steeds meer van de bureaucratie. Al deze organisaties staan al met één been in de toekomst van werk.