In het kader van het internationale project "30 Voices on 2030" heeft KPMG, met de steun van het Belgian Financial Forum, 30 verantwoordelijken van banken, verzekeraars en andere spelers uit de financiële sector in België geïnterviewd. Olivier Macq en Koen De Loose, respectievelijk Head of Financial Services en Head of Banking bij KPMG België, geven ons de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek.

Een sector in transitie

De vergrijzing van de bevolking, de culturele diversiteit, de milieuproblematiek en verder doorgedreven digitalisering zullen tot nieuwe verwachtingen ten overstaan van de financiële wereld leiden zowel bij de bevolking als bij de regelgevers. Banken en verzekeringsmaatschappijen zullen daarop moeten reageren en zich aanpassen, met specifieke strategieën. Sommigen overwegen hun aanbod uit te breiden tot niet-financiële producten, terwijl anderen eerder streven naar vereenvoudiging.

Deglobalisering bevordert de opkomst van meer gedecentraliseerde modellen

Olivier Macq - Partner, Head of Financial Services KPMG Belgium

Alle marktspelers moeten zich positioneren ten aanzien van de doorbraak van de zogenaamde "Embedded Finance", wat neerkomt op de volledige integratie van financiële diensten (betalingen, verzekeringen, kredieten, ...) op digitale platformen van niet-financiële spelers. Tegelijkertijd zal het risico van meer protectionisme de opkomst van meer gedecentraliseerde modellen in de hand werken.

Dit veranderende speelveld zou een consolidatiebeweging in de sector in de hand kunnen werken en tegelijkertijd kleinere spelers in staat stellen te floreren door bepaalde marktniches verder te exploiteren.

Duurzame overgang

De verschillende crises uit het verleden hebben het vertrouwen in de financiële instellingen duidelijk ondermijnd. Om dit te herstellen is de sector begonnen aan een grondige transformatie die wordt in de hand gewerkt door steeds strengere regelgeving.

In het verlengde van deze grotere verantwoordingsplicht heeft de financiële sector ook een belangrijke maatschappelijke rol te spelen in de overgang naar een duurzame wereld. Milieu-, sociale en bestuursaspecten (ESG) worden belangrijker en de instellingen zullen heel transparant moeten worden op dit vlak.

Digitale veiligheid

Dankzij technologie kunnen instellingen nu al de kwaliteit van hun diensten en hun operationele efficiëntie verbeteren. Het helpt de informatieverwerking te versnellen en tegelijkertijd de kosten te verlagen.

Verder helpt het ook de veiligheid van de financiële operaties te verbeteren, maar creëert het tevens nieuwe risico's. De financiële sector zal daarom meer investeren in preventie en zijn klanten beter (bij)scholen om te voorkomen dat zij in 2030 met een veiligheidscrisis worden geconfronteerd.

Terwijl technologie het mogelijk maakt om de veiligheid te verhogen, creëert ze tegelijkertijd nieuwe risico's

Koen De Loose - Partner, Head of Banking KPMG Belgium

Menselijk kapitaal

Menselijk kapitaal is een prioriteit voor alle spelers. Zij zijn zich bewust van het belang van goed opgeleide, competente, diverse en flexibele teams. Hoewel gedeeltelijk gedigitaliseerd, blijven klantenondersteuning en advies op maat cruciaal voor een financiële instelling om toegevoegde waarde te blijven leveren.

Ontdek hier binnenkort wat de voices on 2030 zoal te vertellen hebben:

1/12/2022 - BNP Paribas Fortis - Michael Anseeuw (Head of Retail Banking) & Sandra Wilikens (Chief Hman Resources Officer)

8/12/2022 - AXA NEXT - Jef Van In (CEO)

15/12/2022 - INVESTSUITE - Bart Vanhaeren (CEO)

22/12/2022 - MASTERCARD - Rigo Van den Broeck (EVP Cyber Security Innovation)

In het kader van het internationale project "30 Voices on 2030" heeft KPMG, met de steun van het Belgian Financial Forum, 30 verantwoordelijken van banken, verzekeraars en andere spelers uit de financiële sector in België geïnterviewd. Olivier Macq en Koen De Loose, respectievelijk Head of Financial Services en Head of Banking bij KPMG België, geven ons de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek.De vergrijzing van de bevolking, de culturele diversiteit, de milieuproblematiek en verder doorgedreven digitalisering zullen tot nieuwe verwachtingen ten overstaan van de financiële wereld leiden zowel bij de bevolking als bij de regelgevers. Banken en verzekeringsmaatschappijen zullen daarop moeten reageren en zich aanpassen, met specifieke strategieën. Sommigen overwegen hun aanbod uit te breiden tot niet-financiële producten, terwijl anderen eerder streven naar vereenvoudiging.Alle marktspelers moeten zich positioneren ten aanzien van de doorbraak van de zogenaamde "Embedded Finance", wat neerkomt op de volledige integratie van financiële diensten (betalingen, verzekeringen, kredieten, ...) op digitale platformen van niet-financiële spelers. Tegelijkertijd zal het risico van meer protectionisme de opkomst van meer gedecentraliseerde modellen in de hand werken.Dit veranderende speelveld zou een consolidatiebeweging in de sector in de hand kunnen werken en tegelijkertijd kleinere spelers in staat stellen te floreren door bepaalde marktniches verder te exploiteren.De verschillende crises uit het verleden hebben het vertrouwen in de financiële instellingen duidelijk ondermijnd. Om dit te herstellen is de sector begonnen aan een grondige transformatie die wordt in de hand gewerkt door steeds strengere regelgeving.In het verlengde van deze grotere verantwoordingsplicht heeft de financiële sector ook een belangrijke maatschappelijke rol te spelen in de overgang naar een duurzame wereld. Milieu-, sociale en bestuursaspecten (ESG) worden belangrijker en de instellingen zullen heel transparant moeten worden op dit vlak.Dankzij technologie kunnen instellingen nu al de kwaliteit van hun diensten en hun operationele efficiëntie verbeteren. Het helpt de informatieverwerking te versnellen en tegelijkertijd de kosten te verlagen.Verder helpt het ook de veiligheid van de financiële operaties te verbeteren, maar creëert het tevens nieuwe risico's. De financiële sector zal daarom meer investeren in preventie en zijn klanten beter (bij)scholen om te voorkomen dat zij in 2030 met een veiligheidscrisis worden geconfronteerd.Menselijk kapitaal is een prioriteit voor alle spelers. Zij zijn zich bewust van het belang van goed opgeleide, competente, diverse en flexibele teams. Hoewel gedeeltelijk gedigitaliseerd, blijven klantenondersteuning en advies op maat cruciaal voor een financiële instelling om toegevoegde waarde te blijven leveren.