Elektrische mobiliteit kent een lange traditie bij BMW. In 1972 werd een baanbrekende stap gezet, met de introductie van de BMW 1602 e, de allereerste volledig elektrisch aangedreven wagen. In de loop der jaren bevestigde BMW zich als een van de innovatiefste autoconstructeurs ter wereld, met de ontwikkeling van innovatieve concept cars als de BMW E1 en de sportieve BMW Vision EfficientDynamics.

De keuze blijft bij de klant

Intussen is BMW deze conceptfase al lang ontgroeid. Het huidige gamma omvat zowel volledig elektrische als plug-in hybride modellen, naast de modellen met conventionele brandstofsystemen. Die keuze, de 'Power of Choice', is net wat BMW belangrijk vindt. "Elke BMW rijder heeft unieke wensen, we geloven dat een enkele aandrijftechnologie niet aan ieders wensen kan voldoen. Woont de BMW rijder in de stad of op het platteland, welke mobiliteitseisen stelt hij, hoe zit het met de laadinfrastructuur en emissie-wetgevingen? Dat speelt allemaal een rol in zijn keuze. Wij laten de klant kiezen welke BMW hem of haar het meest rijplezier geeft", zegt Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG. Zelfs binnen het aanbod plug-in hybrides is de keuze ruim. De nieuwe BMW 5 Reeks is wat dat betreft exemplarisch: de klant kan kiezen uit vijf verschillende hybride varianten, naast de conventionele benzine- en dieselmodellen.

De BMW iX3 luidt een nieuw tijdperk van emissievrij rijplezier in.

Grote troef: e-expertise is in-house

BMW Group streeft ernaar om tegen 2023 in totaal 25 electrified modellen aan te bieden, waarvan meer dan de helft volledig elektrisch. BMW rekent erop dat nog voor het eind van 2025 tussen de 15 en 25% van de wereldwijd verkochte modellen 'electrified' zijn. Veel van de expertise in de productie van elektrische wagens heeft de BMW Group overigens in-house: zowel het geïntegreerde e-drive systeem als de nieuwe generatie high-voltage batterijen werden door BMW zelf ontwikkeld. Samen met de aandrijftechnologie evolueert ook het elektrisch bereik verder. Dat bereik schommelt bij de huidige plug-in hybrides rond de 50 km - ideaal voor verplaatsingen in en rond de stad - maar gaat in de toekomst, en afhankelijk van het segment, kunnen oplopen tot 100 kilometer.

De elektrische BMW 1602 e debuteerde op de Olympische Spelen van 1972 in München.

Nieuw: het E-Competence Center

De elektrificatiestrategie van BMW werd in juli 2020 nog benadrukt door de opening van een nieuw, afzonderlijk E-Competence Center, op de grootste productielokatie van BMW, in het Duitse Dingolfing. Tot 2000 werknemers zullen er elektrische aandrijfsystemen produceren voor een half miljoen wagens per jaar. De zogenaamde vijfde generatie BMW eDrive technologie die er geproduceerd wordt, bevat nieuwe, nog krachtigere batterijen. De nieuwste generatie BMW e-drive is operationeel sinds het einde van de zomer 2020, toen de allereerste BMW iX3 in productie ging.

BMW Group opende in Dingolfing een Competence Centre for E-Drive Production.

Met elektrische auto's zoals de BMW i3 en de BMW iX3 als consequent duurzame wagens maakt BMW vandaag al duidelijk dat het merk synoniem is voor de mobiliteit van morgen.

Electrified en fiscaliteit: de voordelen

BMW Electrified, de volledig elektrische en de hybride wagens, is een 'future proof' verhaal: mobiliteit wordt immers alsmaar meer elektrisch. Naast hun duurzame karakter pakken deze modellen ook uit met een onmiskenbaar fiscaal voordeel. Dankzij de beperkte uitstoot van de geëlektrificeerde BMW modellen wordt hun aankoop aangemoedigd door tal van fiscale voordelen voor professionelen, bedrijven en particulieren. Vijf vragen en antwoorden over het huidige fiscale regime in België.

1.Nog tot 100% volledig aftrekbaar?

De Belgische fiscaliteit voor bedrijfswagens is sinds 1 januari 2020 verstrengd, maar de geëlektrificeerde wagens blijven in grote mate, of zelfs in sommige gevallen volledig fiscaal aftrekbaar. Door die verstrenging wil de regering met name het gebruik van deze wagens stimuleren en hiermee samenhangend verder werken aan het behalen van de EU-milieudoelstellingen.

2.Hoe wordt aftrekbaarheid berekend?

De fiscale aftrekbaarheid hangt af van de CO2 uitstoot volgens de Europese NEDC 2.0. Dit is een vrij complexe materie voor buitenstaanders, maar uw BMW Verdeler heeft het volledige overzicht, per BMW model en motorisatie.

3. Hoe fiscaal aftrekbaar is mijn Plug-in Hybride BMW?

De overheid beloont het milieuvriendelijke karakter van echte hybrides ten opzichte van de zogenaamde valse of nephybrides, die over een erg kleine batterij beschikken en in de praktijk bijna uitsluitend op fossiele brandstof rijden. De plug-in hybride modellen die BMW in zijn vloot heeft, zijn zogenaamde 'real' plug-in hybrides. Ze beantwoorden aan de criteria van een 'echte' hybride (= maximaal 50 gram CO2 en een verhouding tussen de batterijcapaciteit en het rijklaar gewicht van minimaal 0,5 kWh/100 kg, afgerond op 1 cijfer na de komma) en genieten dus nog steeds van een uitgesproken fiscaal voordeel, tot zelfs 100%.

4. Wat met onderhoud en brandstof?

Alle kosten met betrekking tot de bedrijfswagen zijn trouwens op hetzelfde niveau aftrekbaar. Concreet: is een wagen voor 100% aftrekbaar, geldt dat bijvoorbeeld ook voor onderhoudskost- en herstellingskosten en brandstof. Met andere woorden: de autokosten, inclusief de brandstofkosten, van een 'echte' hybride zijn aftrekbaar op basis van de CO2-uitstoot van de hybride wagen zelf. Het belastingsregime geldt overigens zowel voor nieuwe als voor tweedehandsbedrijfswagens.

5. Meer info?

Met het brede gamma aan Plug-in Hybride en elektrische voertuigen kunnen klanten genieten van geëlektrificeerd rijden in alle modelsegmenten. Bekijken we de huidige aftrekbaarheid binnen het BMW Electrified gamma, geeft onderstaande tabel een overzicht van de huidige situatie: www.bmw.be/bmwfiscaliteit

Voor meer specifieke informatie kan u zeker terecht bij uw BMW Verdeler of via www.bmw.be

Elektrische mobiliteit kent een lange traditie bij BMW. In 1972 werd een baanbrekende stap gezet, met de introductie van de BMW 1602 e, de allereerste volledig elektrisch aangedreven wagen. In de loop der jaren bevestigde BMW zich als een van de innovatiefste autoconstructeurs ter wereld, met de ontwikkeling van innovatieve concept cars als de BMW E1 en de sportieve BMW Vision EfficientDynamics.Intussen is BMW deze conceptfase al lang ontgroeid. Het huidige gamma omvat zowel volledig elektrische als plug-in hybride modellen, naast de modellen met conventionele brandstofsystemen. Die keuze, de 'Power of Choice', is net wat BMW belangrijk vindt. "Elke BMW rijder heeft unieke wensen, we geloven dat een enkele aandrijftechnologie niet aan ieders wensen kan voldoen. Woont de BMW rijder in de stad of op het platteland, welke mobiliteitseisen stelt hij, hoe zit het met de laadinfrastructuur en emissie-wetgevingen? Dat speelt allemaal een rol in zijn keuze. Wij laten de klant kiezen welke BMW hem of haar het meest rijplezier geeft", zegt Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG. Zelfs binnen het aanbod plug-in hybrides is de keuze ruim. De nieuwe BMW 5 Reeks is wat dat betreft exemplarisch: de klant kan kiezen uit vijf verschillende hybride varianten, naast de conventionele benzine- en dieselmodellen.BMW Group streeft ernaar om tegen 2023 in totaal 25 electrified modellen aan te bieden, waarvan meer dan de helft volledig elektrisch. BMW rekent erop dat nog voor het eind van 2025 tussen de 15 en 25% van de wereldwijd verkochte modellen 'electrified' zijn. Veel van de expertise in de productie van elektrische wagens heeft de BMW Group overigens in-house: zowel het geïntegreerde e-drive systeem als de nieuwe generatie high-voltage batterijen werden door BMW zelf ontwikkeld. Samen met de aandrijftechnologie evolueert ook het elektrisch bereik verder. Dat bereik schommelt bij de huidige plug-in hybrides rond de 50 km - ideaal voor verplaatsingen in en rond de stad - maar gaat in de toekomst, en afhankelijk van het segment, kunnen oplopen tot 100 kilometer.De elektrificatiestrategie van BMW werd in juli 2020 nog benadrukt door de opening van een nieuw, afzonderlijk E-Competence Center, op de grootste productielokatie van BMW, in het Duitse Dingolfing. Tot 2000 werknemers zullen er elektrische aandrijfsystemen produceren voor een half miljoen wagens per jaar. De zogenaamde vijfde generatie BMW eDrive technologie die er geproduceerd wordt, bevat nieuwe, nog krachtigere batterijen. De nieuwste generatie BMW e-drive is operationeel sinds het einde van de zomer 2020, toen de allereerste BMW iX3 in productie ging. Voor meer specifieke informatie kan u zeker terecht bij uw BMW Verdeler of via www.bmw.be