De échte waarde van big data

© Getty Images/iStockphoto

U heeft massa’s big data, maar wat kunt u ermee aanvangen? Adviesbureau Deloitte maakt de waarde ervan tastbaar in drie vormen: Optimize, Redefine en Disrupt.

Big data zijn van goudwaarde, op voorwaarde dat u ze op een slimme manier analyseert en interpreteert. De waarde ervan kan alvast op verschillende manier concreet gemaakt worden. Optimalisatie van efficiëntie – ofwel ‘Optimize’ – wordt alvast bereikt door de integratie van statistische technieken in bedrijfsprocessen, de visualisering van informatie en de vertaling naar beslissingsondersteuning en predictie. Op die manier kunnen indrukken omgezet worden in concrete acties.

Voor Fost Plus, actief op het vlak van verpakkingsafvalrecyclage, is optimalisatie een belangrijke doelstelling bij de analyse van data. ‘Elk stukje afval – of het nu groot of klein is – bevat bruikbare informatie,’ getuigt CFO en CIO Kurt Tierens. ‘Het komt erop aan om al deze stukjes te combineren tot één strategische puzzel.’

Nieuwe diensten of producten

Sommige organisaties gebruiken data analytics ook om zichzelf opnieuw uit te vinden en zo te evolueren tot moderne leveranciers van diensten of producten. Deloitte spreekt in deze context over ‘Redefine’. Niet onbelangrijk is dat de klant hierbij centraal staat als afzonderlijk individu, en niet langer als doorsneeconsument.

Jo Coutuer, partner van Deloitte België.
Jo Coutuer, partner van Deloitte België.

Een mooi voorbeeld van herdefiniëring vinden we bij Tele Ticket Service, dat zijn manier van interageren met klanten fundamenteel transformeerde dankzij data analytics. ‘Hierdoor kunnen we nu het kaf van het koren scheiden’, zegt managing partner Stefan Esselens. ‘Daardoor begrijpen we elke klant beter, en kunnen we hem gerichte acties en diensten op maat aanbieden.’

Uit onverwachte hoek

Disruptie – ofwel ‘Disrupt’ – ten slotte ontstaat wanneer optimalisatie of herdefinitie niet meer volstaan om aan een organisatie een blijvende bestaansreden te geven. ‘Data analytics kan dan leiden tot het omgooien van bestaande businessmodellen of tot het opduiken van nieuwe modellen,’ zegt Jo Coutuer, partner van Deloitte België. ‘Niet zelden komen ze uit onverwachte hoek.’

‘De omwentelingen in bijvoorbeeld de muzieksector en de reissector, die gevoed werden door de combinatie van analytische modellen en het internet, illustreren deze ontwrichting. Gevestigde waarden konden zich niet altijd voldoende snel aanpassen. Daardoor werden ze onderuit gehaald door nieuwe spelers.’

Wenst u meer informatie over de campagne Tomorrow is Todayvan Deloitte?

Surf dan naar www.tomorrowistoday.be