Check regelmatig of jouw vaardigheden nog relevant zijn

Randstad
Trends Information Services

Trends Information Services verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

6 januari 2020, 00:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:11

Als op moderne werkplekken de echte en virtuele wereld steeds meer in elkaar overlopen, is dat dan goed nieuws of slecht nieuws voor werknemers? Zal hun job gemakkelijker, interessanter of afwisselender worden? Of zullen mensen uit de arbeidsmarkt geduwd worden omdat ze weinig toegevoegde waarde kunnen bieden, vergeleken met machines? Randstad CEO, Jacques van den Broek moet er niet lang over nadenken.

Positief verhaal

“Voor het grootste deel zal het ongetwijfeld een positief verhaal worden”, zegt Jacques van den Broek. “Het wordt geen armageddon waar iedereen zijn job zal verliezen. Toch wijzen bepaalde studies erop dat ongeveer één op zes banen gevaar loopt om te verdwijnen bij automatisering. Als pakweg zeventig procent van een bepaalde jobinhoud geautomatiseerd kan worden, door de repetitieve zaken door een machine te laten uitvoeren, dan zal dat waarschijnlijk ook gebeuren.”

“Wat wel absoluut vast staat”, zegt van den Broek, “is dat van ongeveer alle banen de jobinhoud zal veranderen de komende jaren. Pattie Maes, de Belgische professor verbonden aan het Massachusetts Institute of Technology, legde onlangs op een evenement van Randstad uit hoe digitale tools een sterk ondersteunende rol zullen krijgen in de manier hoe jobs in de toekomst uitgevoerd worden.”

De enige zekerheid

Bedrijven moeten dan ook zo snel mogelijk uitvissen wat technologie voor hun sector gaat meebrengen. En wat de impact wordt op het business model. Daar mogen ze niet te lang mee wachten, denk ik. Bij Randstad hebben we bijvoorbeeld enkele jaren geleden al alle startups in kaart gebracht die zich met HR bezighouden. Zodat we een beeld krijgen van wat technologie voor onze sector gaat betekenen. Werknemers moeten zich dan weer bewust zijn dat ze niet oneindig mogen rekenen op hun werkgever om hen bij te scholen. Dat ze er niet oneindig op mogen rekenen dat ze heel hun leven bij een werkgever gaan blijven. De enige zekerheid die ze hebben, zijn hun eigen vaardigheden. Ze moeten dus voortdurend checken of die vaardigheden nog relevant zijn.”