Moet je even met de ogen knipperen als we het over SAV hebben? BMW geeft met zijn X Reeksen X5 en X7 namelijk een nieuwe invulling aan het concept van de Sports Utility Vehicle (de bekende SUV). Vervang 'utility' door 'activity' en je weet wat BMW met die X Reeksen wil bereiken. De X5 en de X7 zijn crossovers die sterk de nadruk leggen op sportiviteit en activiteit, exclusiviteit en comfort.

De BMW X7 positioneert zich duidelijk als de 'pater familias' in de BMW familie.

In dat segment is de splinternieuwe X7 het absolute 'nec plus ultra'. En dat zowel aan de buitenkant, als aan de binnenkant én onder de motorkap. Kijk even naar de contouren, en je merkt het meteen: de X7 is buitengewoon ruim. De maten zijn indrukwekkend, maar toch oogt het geheel van deze auto bijzonder harmonieus. Logisch vanuit de BMW filosofie dat je nergens compromissen moet maken: imposant én harmonieus dus. De BMW X7 positioneert zich duidelijk als de 'pater familias' in de BMW familie. Geniet van het grote niervormige radiatorrooster vooraan of van de standaard adaptieve led-koplampen. Wie het nog helderder wil, kan trouwens voor de laser grootlichten kiezen: die leveren een krachtige lichtbundel op die tot wel 600 meter ver schijnt. De achterzijde oogt opvallend subtiel en stijlvol. De vele stukken chroom zorgen aan de buitenkant verder voor een bijzonder coherent en stijlvol uitzicht.

Klassewagen

Maar hoe doet deze klasbak het aan de binnenkant? Indrukwekkend: standaard telt de BMW X7 drie zitrijen, goed voor zeven (!) comfortabele zitplaatsen (allemaal elektrisch verstelbaar trouwens). Op de middelste rij kan je kiezen voor de zalig zittende comfortstoelen: ideaal voor wie zich graag laat rijden! Luxe straalt af van alle grote en kleine details qua afwerking. We sommen er enkele op: Vernasca leder, driedelig panoramisch glazen dak, airco met vier klimaatzones, gezellige sfeerverlichting, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System,...

De echte individualisten kunnen de auto naar smaak afwerken met bijvoorbeeld de Design Pure Excellence uitrustingslijn, het M Sportpakket of de BMW Individual opties.

Standaard telt de BMW X7 drie zitrijen, goed voor zeven comfortabele zitplaatsen.

Buitenkant en binnenkant overtuigen alvast. Maar hoe zit het met de motor van deze top-SAV? Wel, je kan kiezen tussen power en... nog eens power! Zo is er de BMW X7 xDrive40i, een zescilinder benzinemotor van 340 pk. Aan de dieselzijde is er de X7 xDrive30d (265 pk) en de krachtigste X7 M50d, goed voor 400 pk. Stuk voor stuk potente motoren die toch aan de strengste Euro 6d-TEMP normen voldoen. En allemaal hebben ze standaard een 8-traps Steptronic schakelautomaat.

De xDrive-motorversies hebben bovendien een bijzonder intelligente vierwielaandrijving: die zorgt - ondanks zoveel geweld onder de motorkap - voor een optimale tractie én een stevige grip op de weg. Het accent van de tractie ligt nog altijd op de achterwielen. Wie BMW kent, weet dat dit voor subliem rijplezier zorgt.

Digitale assistent

Wat opvalt als we de BMW X7 aan een eerste onderzoek onderwerpen, is de veelheid aan getunede onderstelsystemen. Via de Display Key of een druk op de knop kan je de bodemvrijheid traploos instellen (over 8 centimeter). Andere systemen zijn mogelijk voor bijvoorbeeld offroad optimalisatie. Het Executive Drive Pro systeem geeft dan weer een opvallend actieve stabilisatie, directe besturing én bijzonder veel stabiliteit.

Bij een wagen van deze topklasse liggen je verwachtingen qua rijassistentie en interactieve systemen natuurlijk bijzonder hoog. Wel, maak je hierover geen zorgen. Kruip achter het stuur en geniet van de standaard BMW Live Cockpit Professional, mét de Intelligent Personal Assistant. Ook hier weer toont BMW aan dat het frontrunner is op het vlak van digitale connectiviteit. Activeer het systeem met 'Hey BMW' en de assistent helpt je bij alle bedieningen van je X7. Zo krijg je maximale assistentie zonder dat je het stuur uit handen moet geven. Wil je dat toch doen, dan kan je je nog altijd neervlijen in de Vernasca comfortzetels. Stel de sfeerverlichting in naar je mood, laat je rijden, en geniet!