Er is bij de Belgen een grote nood aan informatie over recyclage. Meer dan 3 op 5 consumenten geven aan dat ze het belangrijk vinden om te weten wat er met hun afval gebeurt nadat ze het thuis in de juiste vuilzak hebben gedeponeerd.

Hier blijkt een grote rol weggelegd voor verpakkingen. Bijna de helft van de respondenten (45%) is ervan overtuigd dat duidelijke informatie op de verpakking van een product de manier is om meer inzicht te krijgen in het recyclageproces. Een kwart van de consumenten kijkt in de richting van een QR-code of de website van de fabrikant voor meer duiding over recyclage en circulariteit.

Recycleerbaarheid verpakking bevordert vertrouwen

De mate van recycleerbaarheid van een verpakking bepaalt voor 2 op 5 Belgen grotendeels hun vertrouwen in voeding én voor bijna 7 op de 10 de uiteindelijke productkeuze in de supermarkt. Meer dan 1 op 3 Belgen zet recyclage en circulariteit dan ook in hun top 3 van zaken waarop voedingsproducenten het sterkst moeten inzetten ter garantie van duurzame voeding. Het is daarmee het thema dat het vaakst voorkomt in die top 3. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk voedselkwaliteit (32% in top 3) en voedselveiligheid (30% in top 3).

"Net als de bij Belgen, staan ook bij ons als verpakkingsproducent recyclage en circulariteit hoog op de agenda. Het is onze taak als bedrijf om de consument te voorzien van duurzame en toekomstbestendige verpakkingen die transparante informatie bevatten. We investeren voortdurend in innovatie en onderzoek om de meest duurzame verpakking ter wereld te ontwikkelen, die grotendeels bestaat uit recycleerbare en hernieuwbare materialen en daarnaast optimale voedselveiligheid en -kwaliteit garandeert.", aldus Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak.

Tetra Pak investeerde recent 40 miljoen euro om de inzameling en recyclage van karton te bevorderen. In haar nieuwste duurzaamheidsrapport (Sustainability Report) kondigt de toonaangevende verpakkingsproducent naast die indrukwekkende investering nog een hele reeks andere verwezenlijkingen en doelstellingen aan op het pad naar de ambitieuze zero-netdoelstelling die het bedrijf al in 2030 wil realiseren voor de eigen activiteiten.

Meer info over het onderzoek vind je hier en wil je meer weten over Tetra Pak zelf, klik dan hier

Er is bij de Belgen een grote nood aan informatie over recyclage. Meer dan 3 op 5 consumenten geven aan dat ze het belangrijk vinden om te weten wat er met hun afval gebeurt nadat ze het thuis in de juiste vuilzak hebben gedeponeerd.Hier blijkt een grote rol weggelegd voor verpakkingen. Bijna de helft van de respondenten (45%) is ervan overtuigd dat duidelijke informatie op de verpakking van een product de manier is om meer inzicht te krijgen in het recyclageproces. Een kwart van de consumenten kijkt in de richting van een QR-code of de website van de fabrikant voor meer duiding over recyclage en circulariteit.De mate van recycleerbaarheid van een verpakking bepaalt voor 2 op 5 Belgen grotendeels hun vertrouwen in voeding én voor bijna 7 op de 10 de uiteindelijke productkeuze in de supermarkt. Meer dan 1 op 3 Belgen zet recyclage en circulariteit dan ook in hun top 3 van zaken waarop voedingsproducenten het sterkst moeten inzetten ter garantie van duurzame voeding. Het is daarmee het thema dat het vaakst voorkomt in die top 3. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk voedselkwaliteit (32% in top 3) en voedselveiligheid (30% in top 3)."Net als de bij Belgen, staan ook bij ons als verpakkingsproducent recyclage en circulariteit hoog op de agenda. Het is onze taak als bedrijf om de consument te voorzien van duurzame en toekomstbestendige verpakkingen die transparante informatie bevatten. We investeren voortdurend in innovatie en onderzoek om de meest duurzame verpakking ter wereld te ontwikkelen, die grotendeels bestaat uit recycleerbare en hernieuwbare materialen en daarnaast optimale voedselveiligheid en -kwaliteit garandeert.", aldus Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak.Tetra Pak investeerde recent 40 miljoen euro om de inzameling en recyclage van karton te bevorderen. In haar nieuwste duurzaamheidsrapport (Sustainability Report) kondigt de toonaangevende verpakkingsproducent naast die indrukwekkende investering nog een hele reeks andere verwezenlijkingen en doelstellingen aan op het pad naar de ambitieuze zero-netdoelstelling die het bedrijf al in 2030 wil realiseren voor de eigen activiteiten.