Lees hier alle artikels over elektrisch rijden.

Tien jaar geleden voorspelden trendwatchers een marktaandeel van 10 procent voor de elektrische auto tegen 2020. Een grove overschatting, zo blijkt nu. Volgens Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans zijn de meeste constructeurs geschrokken van zowel de omvang van de investering in mensen en middelen als de complexiteit van de technologische uitdaging die met elektromobiliteit gepaard gaat.

"Als merk moet je prioriteiten leggen. Gaat het om een investering die in de vele miljarden loopt, dan denk je daar twee keer over na. Wie toch het risico heeft genomen, heeft daar tot nu toe bijzonder weinig aan terugverdiend. Nu de hype een trend is geworden en de druk vanuit de politiek en bevolking enorm is toegenomen, is het alle hens aan dek."

Nu de hype een trend is geworden en de druk vanuit de politiek en bevolking enorm is toegenomen, is het alle hens aan dek.

"De dieselcrisis heeft bovendien voor een stroomversnelling gezorgd waar niemand op gerekend heeft. Wie als constructeur nu de elektrische trein mist, is gezien. Temeer omdat er nieuwe Europese CO2-doelstellingen op komst zijn die de lat heel hoog leggen. Wie die niet haalt, riskeert zware boetes en groot imagoverlies. Ook bij de consument groeit ondertussen het bewustzijn dat elektromobiliteit de toekomst is. Naarmate die zich beter informeert over de voor- en nadelen verdwijnen heel wat vooroordelen. Dat is een eerste stap in de goede richting."

Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac.

Toch hinkt België achterop. Het marktaandeel van elektrische auto's haalt niet eens de 1 procent-grens, de afstand tot onze buurlanden wordt elke dag groter. Joost Kaesemans: "Dat heeft te maken met de complexiteit van ons politiek bestel en het ontbreken van een consistent en krachtdadig beleid op basis van een langetermijnvisie. Als consument weet je hier niet wat je morgen te wachten staat. Afhankelijk van de plaats waar je woont, val je onder een ander fiscaal regime. Dat weten de automerken inmiddels ook, waardoor België nooit in aanmerking komt als pilootland. Wat jammer is, want een klein land als het onze, met een bevolking die in de periferie woont met meestal een eigen parkeerplaats voor de huisdeur, is uitermate geschikt voor elektromobiliteit."

Een klein land als het onze, met een bevolking die in de periferie woont met meestal een eigen parkeerplaats voor de huisdeur, is uitermate geschikt voor elektromobiliteit.

"Scholen en winkels zijn nooit ver weg, de woon-werkafstanden zijn gering. Met de nieuwe generatie elektrische auto's kom je in één ruk van de ene kant van het land naar de andere."

Audi doet ons land een groot cadeau

Bij Audi in Vorst rolt nog deze zomer de eerste elektrisch aangedreven Audi van de band. Wat betekent dat voor ons land dat eens nummer één was op het vlak van autoassemblage?

Joost Kaesemans: "Dat de Audi-directie de fabriek van Vorst verkiest boven eentje in Duitsland, bewijst dat zij het volste vertrouwen heeft in de deskundigheid en inzet van de medewerkers en het managementteam. Audi doet ons land hiermee een groot cadeau! Het gaat hier ook zijn eigen batterijen produceren, wat een bijkomende miljoeneninvestering heeft gevergd. De beslissing van Audi is ook een opsteker voor andere Belgische bedrijven die onderzoeks- en ontwikkelingswerk verrichten op het vlak van elektromobiliteit of actief zijn als leverancier van onderdelen aan de automobielindustrie. Audi heeft Made in Belgium terug op de kaart gezet!"