Misschien ken je Astara nog niet zo goed, hoewel het zowel in België als internationaal een belangrijke speler is op de automarkt. Sinds begin dit jaar is Astara de nieuwe naam waaronder het Spaanse Bergé Auto en zijn Belgische dochterbedrijf Alcomotive verschillende automerken verdelen en een ecosysteem voor mobiliteitsdiensten willen uitbouwen, zowel voor particulieren als bedrijven.

Astara Western Europe is actief in België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slovakije. "We zijn sterk aanwezig met meer dan 711 verkooppunten in Europa en meer dan 230.000 verkochte voertuigen per jaar", zegt Kaat Van Severen, Head of Fleet Astara Western Europe. "In België streven we naar een jaarlijks volume van op termijn 50.000 voertuigen." De fleetmarkt vormt hierbij een belangrijke doelgroep.

Sneller schakelen

"Als we praten met bedrijven zien we dat Astara als groep bepaalde voordelen biedt. Vroeger benaderden we de klanten per merk. Nu krijg je als klant één contactpersoon voor zes merken. We merken dat klanten op die manier een veel hechtere relatie ontwikkelen met hun accountmanager en dat er gemakkelijker en sneller geschakeld kan worden."

De MG5 Electric is momenteel de enige volledig elektrische break.

Welke merken?

Via Astara krijg je toegang tot een groot gamma. "We hebben niet één maar zes merken met zowel personen- als bestelwagens in portefeuille die zeer complementair zijn", vertelt Kaat Van Severen. Elk merk heeft z'n eigen troeven. "MG heeft bijvoorbeeld als missie om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk te maken. De MG5 Electric is als elektrische break uniek op de markt. Op het autosalon van Brussel lanceren we de compactere MG4 Electric, die zeer scherp geprijsd is."

Hyundai biedt met de IONIQ 5 SUV een groot elektrisch rijbereik (tot 507 km) en lanceert binnenkort de zeer gestroomlijnde IONIQ 6 met ruim 610 km actieradius (WLTP). "We mogen ook de plug-inhybrides niet vergeten, die vandaag nog altijd zeer interessant zijn. De TUCSON Plug-in Hybrid is bijvoorbeeld zeer succesvol op de fleetmarkt", geeft Kaat Van Severen aan.

Bij SsangYong vind je een 100 procent elektrische variant van de Korando, de e-Motion. "Deze mooie en ruime SUV doet wat hij belooft. Bij Aziatische merken zien we dat het rijbereik - in dit geval tot 474 km - erg betrouwbaar is."

De puur elektrische bestelwagens Maxus eDeliver 3 en eDeliver 9.

Suzuki past in de fleetmarkt vooral binnen het (plug-in)hybrideverhaal. "Veel mensen leggen veel kilometers af, maar zijn nog niet toe aan een volledig elektrische wagen. De zelfopladende hybride Suzuki Swace is dan de perfecte oplossing, een betaalbare en ruime break. Met de Across SUV heeft Suzuki ook een plug-inhybride."

Het Japanse Isuzu is met zijn D-Max pick-up meer gericht op een nichesegment. "We kijken bijvoorbeeld naar bouwbedrijven, dierenartsen, zelfstandigen of gemeentes in bosrijk gebied", zegt Kaat Van Severen. "De D-Max is een robuust topproduct."

Maxus is een relatief jonge constructeur die opvalt met zijn elektrische bedrijfsvoertuigen. "De eDeliver 3 is een compacte elektrische bestelwagen die goed scoort bij gemeentes of pakjesdiensten. Een mooi voorbeeld is onze klant Andy, een drankenservice die aan huis levert met de eDeliver 3. Maxus heeft ook een grotere elektrische bestelwagen, de eDeliver 9, en presenteert op het autosalon van Brussel een elektrische pick-up, de T90 EV."

Toekomstplannen

Kaat Van Severen, Head of Fleet Astara Western Europe.

Astara heeft nog heel wat plannen. Zo komt er in de nabije toekomst een abonnementsservice. "We zien dat er in bepaalde sectoren soms nood is aan extra wagens, bijvoorbeeld in de kerstperiode. Vandaag haalt iedereen online abonnementen in huis voor diensten zoals Netflix, Spotify of HelloFresh. Dit willen we ook doen met auto's, zowel voor particulieren als fleetklanten." Daarnaast biedt Astara tal van producten in de periferie van de wagen: van de klassieke verzekering en financiering tot bijkomende diensten en hardware zoals laadpalen en in de toekomst ook thuisbatterijen of wie weet zelfs zonnepanelen. Tot slot wil Astara op termijn nog merken toevoegen. "Dankzij onze organisatie en structuur is het gemakkelijk om extra merken aan te trekken, wat nog meer in het voordeel speelt van de fleetklant", besluit Kaat Van Severen.

Misschien ken je Astara nog niet zo goed, hoewel het zowel in België als internationaal een belangrijke speler is op de automarkt. Sinds begin dit jaar is Astara de nieuwe naam waaronder het Spaanse Bergé Auto en zijn Belgische dochterbedrijf Alcomotive verschillende automerken verdelen en een ecosysteem voor mobiliteitsdiensten willen uitbouwen, zowel voor particulieren als bedrijven.Astara Western Europe is actief in België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slovakije. "We zijn sterk aanwezig met meer dan 711 verkooppunten in Europa en meer dan 230.000 verkochte voertuigen per jaar", zegt Kaat Van Severen, Head of Fleet Astara Western Europe. "In België streven we naar een jaarlijks volume van op termijn 50.000 voertuigen." De fleetmarkt vormt hierbij een belangrijke doelgroep."Als we praten met bedrijven zien we dat Astara als groep bepaalde voordelen biedt. Vroeger benaderden we de klanten per merk. Nu krijg je als klant één contactpersoon voor zes merken. We merken dat klanten op die manier een veel hechtere relatie ontwikkelen met hun accountmanager en dat er gemakkelijker en sneller geschakeld kan worden."Via Astara krijg je toegang tot een groot gamma. "We hebben niet één maar zes merken met zowel personen- als bestelwagens in portefeuille die zeer complementair zijn", vertelt Kaat Van Severen. Elk merk heeft z'n eigen troeven. "MG heeft bijvoorbeeld als missie om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk te maken. De MG5 Electric is als elektrische break uniek op de markt. Op het autosalon van Brussel lanceren we de compactere MG4 Electric, die zeer scherp geprijsd is."Hyundai biedt met de IONIQ 5 SUV een groot elektrisch rijbereik (tot 507 km) en lanceert binnenkort de zeer gestroomlijnde IONIQ 6 met ruim 610 km actieradius (WLTP). "We mogen ook de plug-inhybrides niet vergeten, die vandaag nog altijd zeer interessant zijn. De TUCSON Plug-in Hybrid is bijvoorbeeld zeer succesvol op de fleetmarkt", geeft Kaat Van Severen aan.Bij SsangYong vind je een 100 procent elektrische variant van de Korando, de e-Motion. "Deze mooie en ruime SUV doet wat hij belooft. Bij Aziatische merken zien we dat het rijbereik - in dit geval tot 474 km - erg betrouwbaar is."Suzuki past in de fleetmarkt vooral binnen het (plug-in)hybrideverhaal. "Veel mensen leggen veel kilometers af, maar zijn nog niet toe aan een volledig elektrische wagen. De zelfopladende hybride Suzuki Swace is dan de perfecte oplossing, een betaalbare en ruime break. Met de Across SUV heeft Suzuki ook een plug-inhybride."Het Japanse Isuzu is met zijn D-Max pick-up meer gericht op een nichesegment. "We kijken bijvoorbeeld naar bouwbedrijven, dierenartsen, zelfstandigen of gemeentes in bosrijk gebied", zegt Kaat Van Severen. "De D-Max is een robuust topproduct."Maxus is een relatief jonge constructeur die opvalt met zijn elektrische bedrijfsvoertuigen. "De eDeliver 3 is een compacte elektrische bestelwagen die goed scoort bij gemeentes of pakjesdiensten. Een mooi voorbeeld is onze klant Andy, een drankenservice die aan huis levert met de eDeliver 3. Maxus heeft ook een grotere elektrische bestelwagen, de eDeliver 9, en presenteert op het autosalon van Brussel een elektrische pick-up, de T90 EV."Astara heeft nog heel wat plannen. Zo komt er in de nabije toekomst een abonnementsservice. "We zien dat er in bepaalde sectoren soms nood is aan extra wagens, bijvoorbeeld in de kerstperiode. Vandaag haalt iedereen online abonnementen in huis voor diensten zoals Netflix, Spotify of HelloFresh. Dit willen we ook doen met auto's, zowel voor particulieren als fleetklanten." Daarnaast biedt Astara tal van producten in de periferie van de wagen: van de klassieke verzekering en financiering tot bijkomende diensten en hardware zoals laadpalen en in de toekomst ook thuisbatterijen of wie weet zelfs zonnepanelen. Tot slot wil Astara op termijn nog merken toevoegen. "Dankzij onze organisatie en structuur is het gemakkelijk om extra merken aan te trekken, wat nog meer in het voordeel speelt van de fleetklant", besluit Kaat Van Severen.