Al precies 111 jaar staat Alfa Romeo symbool voor Italiaans design, sportiviteit en rijplezier. De Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) ontstond op 24 juni 1910 in Milaan. Giuseppe Merosi bedacht de allereerste wagen van het merk: de 24 HP. Vijf jaar later werd Nicola Romeo de nieuwe eigenaar en was 'Alfa Romeo' geboren. Een naam die ook vandaag nog heel wat emoties oproept.

"Alfa Romeo is erg gehecht aan de Italiaanse dolce vita van de jaren zestig", vertelt Patrice Duclos, General Manager van Alfa Romeo voor België en Luxemburg. "Op dat moment was Alfa Romeo een heel trendy merk, zeer geliefd door de Italiaanse jetset en cinema. Veel Alfa Romeo's schitterden in de grote Italiaanse films uit die tijd."

Op sportief vlak wist Alfa Romeo het ene na het andere succes te boeken. De beroemde slogan van Alfa Romeo luidde toen niet toevallig: Una vittoria al giorno, con una vettura per tutti i giorni (een overwinning per dag, met een auto voor elke dag). Eén van de succesvolle Alfa Romeo-modellen uit die tijd is de GT 1300 Junior, waarvan bijna 100.000 exemplaren verkocht werden tussen 1966 en 1976.

Giulia en Stelvio

Als eerbetoon aan dit icoon uit de jaren zestig lanceert Alfa Romeo vandaag de speciale serie GT Junior op basis van de Giulia en Stelvio, de twee modellen die tegenwoordig het hart van het merk vormen. "De jongste jaren heeft Alfa Romeo sterk gewerkt aan zijn design. Zowel de sportieve sedan Giulia als de SUV Stelvio hebben hiervoor al heel wat prijzen in de wacht gesleept", zegt Patrice Duclos. Kenmerkend voor de Giulia en Stelvio GT Junior zijn onder meer de koetswerkkleur Lipari Ocra en GT Junior-borduursels in het interieur. "We hebben minder dan dertig exemplaren beschikbaar voor België, het is dus een zeer gelimiteerde serie", geeft Patrice Duclos aan.

Voor wie houdt van speciale series is er ook de Giulia en Stelvio 6C Villa d'Este, genoemd naar de bekende elegantiewedstrijd voor klassieke wagens aan de oevers van het Comomeer. Qua kleur en design verwijst deze reeks naar de Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupé, in 1949 winnaar van de publieksprijs in Villa d'Este. Ook hier moet je er snel bij zijn: er komen maar 36 exemplaren naar België. In mei presenteerde Alfa Romeo de exclusieve Giulia GTA (geïnspireerd door het gelijknamige model uit 1965), maar alle vijfhonderd stuks zijn al uitverkocht.

Nieuwe modellen

Het zijn enkele mooie voorbeelden van hoe Alfa Romeo zijn rijke geschiedenis als premiummerk koestert. Maar wat brengt de toekomst voor Alfa Romeo? De komende vijf jaar staan er heel wat nieuwigheden op het programma, gemiddeld één per jaar. In juni volgend jaar debuteert alvast een zeer belangrijk nieuw model: de Tonale. Mogelijk heb je deze SUV in 2020 al gezien als concept op het autosalon van Brussel. "De Tonale luidt de elektrificatie van Alfa Romeo in. Hij verschijnt als milde hybride met benzinemotor. Daarnaast kun je kiezen voor een dieselmotor, want heel wat veelrijders kopen nog altijd een diesel. In het laatste kwartaal van 2022 volgt een plug-inhybride", legt Patrice Duclos uit. Die laatste kun je herladen en rijdt volledig elektrisch over een korte afstand.

100 procent elektrische Alfa Romeo's zitten trouwens ook in de pijplijn. "In 2023 lanceren we een kleinere Alfa Romeo", zo maakt Patrice Duclos ons al heel benieuwd. "Het design en de technologie zijn zeer geavanceerd, waardoor we nieuwe, jongere klanten kunnen veroveren." Dit nieuwe model komt in het B-segment, waar Alfa Romeo vroeger actief was met de MiTo. De voorlopig naamloze nieuwkomer wordt geen driedeurs zoals de MiTo destijds, maar een compacte SUV.

Sterker dankzij Stellantis

Mooie vooruitzichten dus, die voor een groot deel te danken zijn aan Stellantis. Dat is de nieuwe fusiegroep waartoe Alfa Romeo behoort (naast alle merken van de voormalige FCA- en PSA-groep). "Onze ontwikkelingskracht is nu veel sterker. Deel uitmaken van zo'n grote groep verzekert Alfa Romeo van voldoende capaciteit om te investeren in nieuwe producten. Het bewijs: alle nieuwigheden voor de komende vijf jaar zijn al bevestigd en gefinancierd. Ook qua klantenservice en productiekwaliteit zijn er heel wat voordelen. Samen zijn we sterker en dat zien we elke dag sinds de fusie", zegt Patrice Duclos.

Volgens de topman van Alfa Romeo in België behoudt het Italiaanse merk zeker zijn typische identiteit binnen Stellantis. "We blijven onze producten ontwikkelen volgens onze eigen filosofie. Als je een Alfa Romeo ziet, dan moet je meteen zeggen: 'Wat een mooie auto! Hij is helemaal anders en echt een Alfa Romeo!' Zodra je achter het stuur kruipt, moet je rijplezier beleven. Ook na de elektrificatie willen we vooral leuke en dynamische auto's bouwen."

Meer info op www.alfaromeo.be

Al precies 111 jaar staat Alfa Romeo symbool voor Italiaans design, sportiviteit en rijplezier. De Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) ontstond op 24 juni 1910 in Milaan. Giuseppe Merosi bedacht de allereerste wagen van het merk: de 24 HP. Vijf jaar later werd Nicola Romeo de nieuwe eigenaar en was 'Alfa Romeo' geboren. Een naam die ook vandaag nog heel wat emoties oproept."Alfa Romeo is erg gehecht aan de Italiaanse dolce vita van de jaren zestig", vertelt Patrice Duclos, General Manager van Alfa Romeo voor België en Luxemburg. "Op dat moment was Alfa Romeo een heel trendy merk, zeer geliefd door de Italiaanse jetset en cinema. Veel Alfa Romeo's schitterden in de grote Italiaanse films uit die tijd."Op sportief vlak wist Alfa Romeo het ene na het andere succes te boeken. De beroemde slogan van Alfa Romeo luidde toen niet toevallig: Una vittoria al giorno, con una vettura per tutti i giorni (een overwinning per dag, met een auto voor elke dag). Eén van de succesvolle Alfa Romeo-modellen uit die tijd is de GT 1300 Junior, waarvan bijna 100.000 exemplaren verkocht werden tussen 1966 en 1976. Als eerbetoon aan dit icoon uit de jaren zestig lanceert Alfa Romeo vandaag de speciale serie GT Junior op basis van de Giulia en Stelvio, de twee modellen die tegenwoordig het hart van het merk vormen. "De jongste jaren heeft Alfa Romeo sterk gewerkt aan zijn design. Zowel de sportieve sedan Giulia als de SUV Stelvio hebben hiervoor al heel wat prijzen in de wacht gesleept", zegt Patrice Duclos. Kenmerkend voor de Giulia en Stelvio GT Junior zijn onder meer de koetswerkkleur Lipari Ocra en GT Junior-borduursels in het interieur. "We hebben minder dan dertig exemplaren beschikbaar voor België, het is dus een zeer gelimiteerde serie", geeft Patrice Duclos aan. Voor wie houdt van speciale series is er ook de Giulia en Stelvio 6C Villa d'Este, genoemd naar de bekende elegantiewedstrijd voor klassieke wagens aan de oevers van het Comomeer. Qua kleur en design verwijst deze reeks naar de Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupé, in 1949 winnaar van de publieksprijs in Villa d'Este. Ook hier moet je er snel bij zijn: er komen maar 36 exemplaren naar België. In mei presenteerde Alfa Romeo de exclusieve Giulia GTA (geïnspireerd door het gelijknamige model uit 1965), maar alle vijfhonderd stuks zijn al uitverkocht.Het zijn enkele mooie voorbeelden van hoe Alfa Romeo zijn rijke geschiedenis als premiummerk koestert. Maar wat brengt de toekomst voor Alfa Romeo? De komende vijf jaar staan er heel wat nieuwigheden op het programma, gemiddeld één per jaar. In juni volgend jaar debuteert alvast een zeer belangrijk nieuw model: de Tonale. Mogelijk heb je deze SUV in 2020 al gezien als concept op het autosalon van Brussel. "De Tonale luidt de elektrificatie van Alfa Romeo in. Hij verschijnt als milde hybride met benzinemotor. Daarnaast kun je kiezen voor een dieselmotor, want heel wat veelrijders kopen nog altijd een diesel. In het laatste kwartaal van 2022 volgt een plug-inhybride", legt Patrice Duclos uit. Die laatste kun je herladen en rijdt volledig elektrisch over een korte afstand.100 procent elektrische Alfa Romeo's zitten trouwens ook in de pijplijn. "In 2023 lanceren we een kleinere Alfa Romeo", zo maakt Patrice Duclos ons al heel benieuwd. "Het design en de technologie zijn zeer geavanceerd, waardoor we nieuwe, jongere klanten kunnen veroveren." Dit nieuwe model komt in het B-segment, waar Alfa Romeo vroeger actief was met de MiTo. De voorlopig naamloze nieuwkomer wordt geen driedeurs zoals de MiTo destijds, maar een compacte SUV. Mooie vooruitzichten dus, die voor een groot deel te danken zijn aan Stellantis. Dat is de nieuwe fusiegroep waartoe Alfa Romeo behoort (naast alle merken van de voormalige FCA- en PSA-groep). "Onze ontwikkelingskracht is nu veel sterker. Deel uitmaken van zo'n grote groep verzekert Alfa Romeo van voldoende capaciteit om te investeren in nieuwe producten. Het bewijs: alle nieuwigheden voor de komende vijf jaar zijn al bevestigd en gefinancierd. Ook qua klantenservice en productiekwaliteit zijn er heel wat voordelen. Samen zijn we sterker en dat zien we elke dag sinds de fusie", zegt Patrice Duclos.Volgens de topman van Alfa Romeo in België behoudt het Italiaanse merk zeker zijn typische identiteit binnen Stellantis. "We blijven onze producten ontwikkelen volgens onze eigen filosofie. Als je een Alfa Romeo ziet, dan moet je meteen zeggen: 'Wat een mooie auto! Hij is helemaal anders en echt een Alfa Romeo!' Zodra je achter het stuur kruipt, moet je rijplezier beleven. Ook na de elektrificatie willen we vooral leuke en dynamische auto's bouwen."Meer info op www.alfaromeo.be