Het nieuwe State of Commerce-rapport van Salesforce peilde bij meer dan 4.000 marktleiders naar de belangrijkste trends die bepalend zijn voor succesvolle verkoop in een snel veranderend commercieel landschap. De volgende drie conclusies springen eruit:

1. Aandeel nieuwe digitale kanalen neemt snel toe

Van je website tot je sociale media en mobiele applicaties: digitale kanalen hebben de voorbije jaren een flinke boost gekregen en zijn niet meer weg te denken uit de winkelervaring van klanten. Uit het State of Commerce-rapport blijkt bovendien dat zowel B2C- als B2B-bedrijven hun omzet via digitale kanalen over twee jaar zullen verdubbelen in vergelijking met de situatie voor de pandemie. Digitaal zal weldra zelfs voor meer dan de helft van de verkoop zorgen.

Daarnaast blijven ook fysieke winkels een hoofdrol spelen. Een succesvolle salesstrategie slaagt erin om al deze kanalen te verzoenen en klanten een persoonlijke service te bieden. Een complete e-commerceoplossing is flexibel en omspant de hele customer journey. Dankzij een goed platform heb je een 360°-beeld van je klanten, zodat ze bij elk contact snel en effectief geholpen kunnen worden.

2. Data is noodzakelijk om klanten aan te trekken en te behouden

Een derde van de bedrijven in de survey geeft aan dat ze vandaag al data gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken, het gedrag van klanten beter te begrijpen en processen te automatiseren. Data speelt een cruciale rol in het volledige proces van pre-sales tot dienst na verkoop. Wie over de juiste inzichten beschikt, kan sterker inzetten op het personaliseren van de klantervaring, met een grotere loyaliteit tot gevolg. Bovendien opent het nieuwe mogelijkheden om processen met AI te ondersteunen en de efficiëntie van salesteams te verbeteren.

Dankzij data kunnen bedrijven beter omgaan met macro-economische ontwikkelingen zoals de inflatie. Ook in het kader van de privacyregels en het verdwijnen van cookies zal het belang van goede first-party klantendata alleen maar toenemen.

3. Headless infrastructuur laat bedrijven sneller innoveren

Flexibiliteit staat centraal, zowel wat de ervaring van klanten betreft als in de manier waarop bedrijven innoveren. Daarom is het niet verwonderlijk dat een headless infrastructuur bij veel deelnemers in het rapport hoog op de agenda staat. Ongeveer een kwart heeft het al, terwijl 59% volop bezig is om het concept binnen de twee jaar te implementeren.

Headless betekent dat de frontend en backend van systemen niet rechtstreeks geïntegreerd zijn. Alles wat de klant te zien krijgt, is dus gescheiden van de services die aan de achterkant van het platform draaien. Een API zorgt ervoor dat alle informatie van de frontend naar de backend wordt gestuurd. Voor ontwikkelaars biedt dit meer vrijheid om bijvoorbeeld de interface van een app of een website te personaliseren. Hierdoor kunnen ze sneller innoveren zonder risico's, kosten of extra werk. Salesforce biedt in dit kader twee oplossingen met schaalbare API's voor e-commerce.

Bedrijven die hier al mee bezig zijn, verwachten meer flexibiliteit om hun digitale klantervaring aan te passen, sneller op veranderingen in te spelen, nieuwe saleskanalen (social, AR, VR ...) aan te boren en de integratie tussen systemen te verbeteren. Zo kunnen ze pas echt de vruchten van digitale verkoop plukken. Deze bedrijven slagen erin om sneller deals te sluiten, hun salesteams productiever te maken, en meer tevreden klanten te genereren.

Ontdek meer inzichten

Meer inspiratie nodig zodat ook jij een sterke verkoopstrategie voor je organisatie kunt uitbouwen? Download hier het State of Commerce-rapport en lees alle bevindingen gebaseerd op de ervaring van 4.000 professionals en één miljard consumenten.

Het nieuwe State of Commerce-rapport van Salesforce peilde bij meer dan 4.000 marktleiders naar de belangrijkste trends die bepalend zijn voor succesvolle verkoop in een snel veranderend commercieel landschap. De volgende drie conclusies springen eruit: Van je website tot je sociale media en mobiele applicaties: digitale kanalen hebben de voorbije jaren een flinke boost gekregen en zijn niet meer weg te denken uit de winkelervaring van klanten. Uit het State of Commerce-rapport blijkt bovendien dat zowel B2C- als B2B-bedrijven hun omzet via digitale kanalen over twee jaar zullen verdubbelen in vergelijking met de situatie voor de pandemie. Digitaal zal weldra zelfs voor meer dan de helft van de verkoop zorgen.Daarnaast blijven ook fysieke winkels een hoofdrol spelen. Een succesvolle salesstrategie slaagt erin om al deze kanalen te verzoenen en klanten een persoonlijke service te bieden. Een complete e-commerceoplossing is flexibel en omspant de hele customer journey. Dankzij een goed platform heb je een 360°-beeld van je klanten, zodat ze bij elk contact snel en effectief geholpen kunnen worden.Een derde van de bedrijven in de survey geeft aan dat ze vandaag al data gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken, het gedrag van klanten beter te begrijpen en processen te automatiseren. Data speelt een cruciale rol in het volledige proces van pre-sales tot dienst na verkoop. Wie over de juiste inzichten beschikt, kan sterker inzetten op het personaliseren van de klantervaring, met een grotere loyaliteit tot gevolg. Bovendien opent het nieuwe mogelijkheden om processen met AI te ondersteunen en de efficiëntie van salesteams te verbeteren.Dankzij data kunnen bedrijven beter omgaan met macro-economische ontwikkelingen zoals de inflatie. Ook in het kader van de privacyregels en het verdwijnen van cookies zal het belang van goede first-party klantendata alleen maar toenemen.Flexibiliteit staat centraal, zowel wat de ervaring van klanten betreft als in de manier waarop bedrijven innoveren. Daarom is het niet verwonderlijk dat een headless infrastructuur bij veel deelnemers in het rapport hoog op de agenda staat. Ongeveer een kwart heeft het al, terwijl 59% volop bezig is om het concept binnen de twee jaar te implementeren.Headless betekent dat de frontend en backend van systemen niet rechtstreeks geïntegreerd zijn. Alles wat de klant te zien krijgt, is dus gescheiden van de services die aan de achterkant van het platform draaien. Een API zorgt ervoor dat alle informatie van de frontend naar de backend wordt gestuurd. Voor ontwikkelaars biedt dit meer vrijheid om bijvoorbeeld de interface van een app of een website te personaliseren. Hierdoor kunnen ze sneller innoveren zonder risico's, kosten of extra werk. Salesforce biedt in dit kader twee oplossingen met schaalbare API's voor e-commerce.Bedrijven die hier al mee bezig zijn, verwachten meer flexibiliteit om hun digitale klantervaring aan te passen, sneller op veranderingen in te spelen, nieuwe saleskanalen (social, AR, VR ...) aan te boren en de integratie tussen systemen te verbeteren. Zo kunnen ze pas echt de vruchten van digitale verkoop plukken. Deze bedrijven slagen erin om sneller deals te sluiten, hun salesteams productiever te maken, en meer tevreden klanten te genereren.