Meer dan 70 inzendingen van makelaars en insurtechbedrijven voor de eerste editie van de Vivium Digital Awards, een initiatief waarmee de verzekeraar de digitalisering van de Belgische makelaar wil helpen versnellen. Een vakjury koos 12 genomineerden, midden oktober worden de 4 laureaten bekendgemaakt. Ook u, als lezer, kan mee bepalen wie de publieksprijs krijgt.

Kantoorefficiëntie - Beste Project

In de eerste categorie werden drie projecten geselecteerd die al bewezen hebben dat ze bijdragen tot een hogere efficiëntie in een makelaarskantoor.

DeeCide ontwikkelde een multitarificatietool voor makelaars die autoverzekeringen en andere mobiliteitspolissen aanbieden. Deze tool geeft hen, in slechts enkele clicks, realtime toegang tot de tarieven van verschillende verzekeraars. Harmoney is een platform van Thomas Van Maele en Wouter Haerick dat de administratie rond polissen leven vereenvoudigt en er meteen ook voor zorgt dat ze aan de wettelijke verplichtingen voldoet. En insurtechbedrijf Harukey ontwikkelde e-GOR, een digitaal beheerplatform dat van papieren pensioendossiers een interactief online document maakt, met heldere uitleg, accurate voorstellen ...

Kantoorefficiëntie - Meest Beloftevolle Initiatief

De tweede categorie bevat drie tools die door de vakjury als beloftevol werden beoordeeld en dus mooie perspectieven bieden op het vlak van een betere kantoorefficiëntie.

PlusForce is een samenwerking tussen twaalf Plus-makelaars en de consultants Louis en Charlotte Schoofs. Zij ontwikkelden een businessmodel en digitaal systeem om klantencontacten proactiever voor te bereiden en op te volgen. Startup WeQan levert een tool die data inzichtelijk maakt via artificiële intelligentie en intuïtieve dashboards. Zo kunnen makelaars zich op de juiste doelgroepen toespitsen om betere verkoopresultaten te halen. En Louise, de digitale butler van WeGroup, brengt verschillende beschikbare databronnen samen, automatiseert opzoekingswerk in verzekeringsdossiers en zorgt ervoor dat makelaars minder tijd verliezen.

Klantentevredenheid - Beste Project

Klanten hebben vandaag andere noden en verwachtingen. Digitale toepassingen kunnen de makelaar helpen om daar beter op in te spelen.

Keypoint ontwikkelde een digitaal samenwerkingsplatform voor het beheer van schadedossiers aan gebouwen. Het platform behandelt de claim sneller af en laat de makelaar toe om er ook bepaalde diensten zoals herstellingen aan te koppelen. Makelaar Frank Desmet uit Roeselare gebruikte zijn 30-jarige ervaring om Maslo te ontwikkelen: een methodiek en digitale tool voor verzekeringsaudits, klantenadvies en dossieropvolging. Softwareontwikkelaar MyFaro is het brein achter een online platform rond levensverzekeringen. Deze digitale toepassing helpt makelaars om meer gepersonaliseerd advies te verlenen.

Klantentevredenheid - Meest Beloftevolle Initiatief

In de vierde en laatste categorie vinden we een aantal oplossingen die veel potentieel in zich dragen om de klantentevredenheid nog te verhogen.

Online een levensverzekering afsluiten en opvolgen, dat is wat het webplatform van Easyvest aanbiedt. Het platform is een digitale informatiebron die de klant zelf kan raadplegen, maar een tussenkomst van de makelaar blijft wenselijk. Voormalig makelaar Wim Meuleman ontwikkelde Comfortplan, een online platform waarin verzekeraars de bankgegevens en polissen van hun klanten kunnen beheren. Het geeft makelaars de ruimte om klantgerichter te communiceren. En de makelaars van groep grust ontwikkelden een app die niet alleen de makelaar ondersteunt in zijn verkoopaanpak, maar ook de klant toelaat om zelf zijn verzekeringsbehoeftes te ontdekken.

De winnaar van de Publieksprijs krijgt 5 000 euro en een plek op het podium op de Vivium Digital Summit. Kies uit deze lijst met 12 genomineerden uw favoriet. Stemmen kan nog tot dinsdag 8 oktober via www.viviumdigitalawards.be