Telecomprijzen met een vijfde gedaald maar weinig consumenten veranderen van operator

(Belga) Ondanks een daling van de telecommunicatieprijzen de voorbije maanden, blijven talloze consumenten vasthouden aan de historische tarieven en zijn ze terughoudend om te veranderen. Dat zei minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte bij de voorstelling van de nationale vergelijking van de telecomtarieven.

Door de toenemende concurrentie zijn de prijzen substantieel gedaald, dixit de minister. Zo is er een gemiddelde daling met 20 procent, maar toch blijft de verbruiker veelal bij het historische, hogere, tarief. “We kunnen de operatoren niet verwijten dat ze hun klanten niet sensibiliseren. Ze doen dat, zoals de wet het voorschrijft”, klonk het. “Maar de klanten zijn wantrouwig, ze vragen zich af wat er achter dat voorstel schuilt.” Uit een studie van telecomregulator BIPT die binnenkort zal verschijnen, blijkt dat 50 procent van de klanten tevreden is over hun operator. Maar ook zegt 50 procent dat ze waarschijnlijk te veel betalen voor hun diensten. Vanaf september komen er sensibiliseringsacties die de verbruiker moeten aanzetten om de verschillende tariefformules te vergelijken en ook over te stappen naar meer voordelige formules. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content